Archiwum kategorii: Abarth

Fiat-Abarth 1000 TC Berlina 1962 – SPRZEDANY

Życie Carlo Abartha to niezwykle ciekawy fragment historii motoryzacji, pokazujący dobitnie włoski kunszt tworzenia samochodów wyścigowych. Młody i niezwykle uzdolniony inżynier, całą swoją karierę walczący z przeciwnościami losu, już w 1955 roku zainteresował się nowym modelem Fiata – sześćsetką. Kompletując kit tuningowy do małego, zwinnego samochodu, przeistoczył go w małego wariata. W latach 60-tych na warsztat poszedł model 600D. Początkowo z fiatowskiego silnika udało się wykrzesać 847 cm³ i 52 KM, m.in. przez rozwiercanie silnika i zastosowanie większych gaźników Solex 32 PBIC. Tak powstała prawdziwa legenda Abarth 850 TC, czyli Turismo Competizione. Baza była tak dobra, że Abarth nie zaprzestał pracy i rok później świat poznał jeszcze mocniejszą wersję Fiat-Abarth 1000 TC Berlina. Z silnika wyciągnięto aż 982 cm³ pojemności, co dało prawie 70 KM. Dodając do tego zaledwie 610 kg masy własnej, samochód stanowił skuteczną konkurencję w klasie wyścigowej do 2 litrów, nawet dla takich wozów, jak Porsche 904 czy Ferrari Dino. Wczesny egzemplarz wystawiony na aukcji przez prawie pół stulecia pozostawał w rękach swojego pierwszego właściciela we Włoszech. Ekscytujący nawet dziś Fiat-Abarth 1000 TC Berlina sprzedany został za 55 tysięcy dolarów, czyli prawie 200 tysięcy złotych.
Czytaj dalej Fiat-Abarth 1000 TC Berlina 1962 – SPRZEDANY

Abarth 1100 Sport 1953 – SPRZEDANY

Wystawiony na aukcji Abarth 1100 Sport to jedyny egzemplarz, którego nadwozie zaprojektował Giovanni Michelotti, pracujący wówczas dla Ghia. Ta także ostatnia z czterech sztuk Abarth’a 205 w wyścigowej wersji nadwozia, jako jedyna wyposażona w silnik oraz skrzynię biegów z Fiata 1100-103. To właśnie ten samochód wystawiony został przez Ghia w 1953 roku na salonie w Turynie. Aldo Farinelli, w swoim raporcie dla włoskiego magazynu Motor Italia, opisał samochód jako “arcydzieło designu”. Abarth sprzedał swoje arcydzieło Amerykaninowi Billemu Vaughn, który już rok później wystawił auto na New York Auto Show jako Vaughn SS Wildcat, reklamując je jako “pierwsze V8 z wałkami w głowicach w USA”. Pomysł Vaughna na seryjną produkcję nigdy nie wszedł w życie, nie zachowały się także żadne dowody na to, że w samochodzie faktycznie zamontowano silnik V8, a Abarth 1100 Sport zniknął na lata. Pojawił się znów w 1982 roku, odkryty w stodole. W 2010 roku rozpoczęto jego kompletną odbudowę, dbając o autentyczność i dokładność odwzorowania każdego elementu. Potwierdzeniem rzetelności prowadzonych przez 5 lat prac jest fakt otrzymania przez auto nominacji do tytułu Best of Show na Pebble Beach Concours d’Elegance w 2015 roku oraz zwycięstwo w kategorii. Ten wspaniały przykład pięknych lecz w pełni użytecznych, wyścigowych kształtów, wyceniony został na 0,75 – 1 mln USD, czyli około 2,7 – 3,6 miliona złotych, a sprzedany został za 891000 USD.
Czytaj dalej Abarth 1100 Sport 1953 – SPRZEDANY