Alfa Romeo 6C 2300 B Pescara 1937 – SPRZEDANA

24 Ore di Pescara na Targa Abruzzo w 1934 roku. Scuderia Ferrari, działająca jako team fabryczny Alfa Romeo, wystawiła w wyścigu trzy modele 6C 2300, ubrane w eleganckie karoserie Touringa. Samochód Franco Cortese z numerem 24 zmiótł konkurencję, trwale ustanawiając Alfę Romeo legendą wyścigów. Na cześć tego zwycięstwa, Alfa Romeo zbudowała ograniczoną serię samochodów zgodnie ze specyfikacją mechaniczną zwycięskiego egzemplarza, z różnymi rodzajami nadwozi, znanymi jako 6C 2300 Pescara. W 1935 roku Alfa wprowadziła drugą serię modelu nazwaną 6C 2300 B, która była lżejsza, wyposażona w całkowicie niezależne zawieszenie i hamulce hydrauliczne. Do 1937 roku powstało zaledwie około 115 egzemplarzy zgodnie ze specyfikacją Pescary, które do dziś cenione są przez Alfisti za syntezę wysokiej jakości mechaniki i oszałamiającego rękodzieła. Alfa Romeo 6C 2300 B Pescara wystawiona na aukcji pochodzi z końca produkcji modelu, poszczycić się może jedynie trzema właścicielami i aż 50-letnim stażem w rodzinie pierwszego z nich. Pietro du Filippo De Cordova pochodził z arystokratycznej hiszpańskiej rodziny, która przeniosła się na Sycylię. Nigdy nie odnowiona Alfa trwała przy rodzinie De Cordova aż do 1992 roku. Rzadko używany przez następne 20 lat samochód został przejęty przez aktualnego właściciela kilka lat temu. Egzemplarz zachowany wciąż w stanie oryginalnym, po mechanicznym serwisie, sprzedany został 25 maja na aukcji we Włoszech, nad jeziorem Como. Uzyskana cena to 265750 euro, czyli około 1,13 miliona złotych.

1937 Alfa Romeo 6C 2300 B Pescara Berlina by Touring Cymon Taylor ©2019 Courtesy of RM Sotheby’s

Link: https://rmsothebys.com/en/auctions/ve19/villa-erba/lots/r0022-1937-alfa-romeo-6c-2300-b-pescara-berlina-by-touring/767468

1937 Alfa Romeo 6C 2300 B Pescara Berlina by Touring
RM | Sotheby’s – VILLA ERBA 25 MAY 2019
€300.000 – €400.000
Sold For €263.750
Inclusive of applicable buyer’s fee.

Chassis No. 813897
Engine No. 823898

One of roughly 115 6C 2300 Bs built to Pescara specifications
Just three owners from new, with fifty-five years of custody by the original purchaser’s family
Remarkably original condition, never restored with one older repaint
A perfect preservation class candidate for concours events worldwide

One of the most important monikers of prewar racing hailed from Alfa Romeo’s performance at the 24 Ore di Pescara, Targa Abruzzo in August 1934. The Milanese manufacturer had recently updated its successful 6C model with a 2.3 liter engine, and was intent on proving the car’s mettle in competition. The nascent Scuderia Ferrari, functioning as Alfa Romeo’s factory competition team, fielded three 6C 2300s clothed in Touring’s sleek Berlinetta coachwork. Franco Cortese’s car no. 24 led a 1-2-3 sweep of the race, permanently establishing Pescara in the company’s considerable racing lore.

In honor of the dramatic victory, Alfa Romeo built a limited series of cars to the race-winning mechanical specifications, albeit with various kinds of coachwork, known as the 6C 2300 Pescara. In 1935, the manufacturer introduced a second series of the model incorporating a new lightweight chassis with fully independent suspension and hydraulic brakes, dubbed the 6C 2300 B. Roughly 115 examples were built to Pescara specifications through 1937, and these cars have since become prized among Alfisti for their rewarding combination of high-performance mechanicals and stunning handcrafted coachwork, which in most cases consisted of the original Touring design.

This late-production 6C 2300 B Pescara benefits from an exclusive chain of just three caretakers, including fifty-five years with the family of the original owner. According to previous registration records, chassis number 813897 was issued a certificate of origin in late November 1937, and was registered the following month to the first owner, Pietro du Filippo De Cordova of Rome. The De Cordovas were an aristocratic Spanish family that had moved to Sicily, and in 1938 Pietro transferred the car’s registration to their Palermo address. The De Cordova family retained possession of the car through 1992, during which time the car was never comprehensively restored, albeit for a single repaint.

By late 1992, the Alfa Romeo passed to Pietro Speciale of Bagheria, and was deregistered from road use. Seldom used over the following 20 years, it was acquired by the consignor several years ago. Believed to retain numerous original parts and components, it has undergone no major restorative work, albeit for a recent, pre-sale service and inspection at a marque specialist in Modena. It is an ideal candidate for the preservation class at any concours event, where it would surely be warmly received.