Alfa Romeo GTV6 2.5 Autodelta 1984 – Włochy

W 1972 roku, w mediolańskich zakładach Alfa Romeo rozpoczęła się produkcja nowego samochodu klasy średniej, Alfetty. Zastosowano w nim tak ambitne rozwiązania, jak skrzynia biegów zamontowana przy tylnej osi i zawieszenie w układzie de Dion. Dodatkową redukcję masy nieresorowanej uzyskano dzięki zamontowaniu hamulców tarczowych kół tylnych przy przekładni.
Po dwóch latach produkcji podstawowej wersji, czyli czterodrzwiowego sedana, w ofercie Alfa Romeo znalazła się wersja coupe, początkowo nazwana Alfettą GT, a później Alfetta. Najmocniejszą i najbardziej pożądaną wersją tego modelu była debiutująca w 1980 roku Alfa Romeo GTV6, z fantastycznym silnikiem V6 konstrukcji Busso. Model odnosił sukcesy nie tylko w salonach sprzedaży, ale także w motorsporcie. Przygotowane przez legendarną firmę Autodelta samochody odnosiły sukcesy zarówno na asfalcie, jak i na szutrze, tak w wyścigach, jak i w rajdach. Alfa Romeo GTV6 2.5 Autodelta o numerze nadwozia 0036206, wystawiona na aukcji, została wyprodukowana na początku 1984 roku i sprzedana kierowcy rajdowemu, Maurizio Iacoangeli’emu. Rywalizując we Włoszech od 1984 do 1986 roku, jego najlepszymi wynikami były drugie miejsca w klasie podczas: Coppa Bruno Carotti w 1984 roku, XVIII Cronoscalata Cefalu – Gilbimanna w 1985 i Cesanie Sestrieres w 1986. Po wycofaniu ze sportu, Alfetta pozostała w rodzinnych Włoszech. Niedawno otrzymała nowy lakier i prezentuje się bardzo dobrze. Zachowuje typowe cechy Autodelta, takie jak przednie hamulce z dwutłoczkowymi zaciskami i koła z centralną nakrętką. Rasowa rajdówka od Alfa Romeo, przygotowana przez ekspertów z Autodelty, licytowana będzie online do od 19 do 28 lutego.



1984 Alfa Romeo GTV6 2.5 Autodelta Paolo Carlini ©2021 Courtesy of RM Sotheby’s

Link: https://rmsothebys.com/en/auctions/0221/open-roads–february/lots/r0018-1984-alfa-romeo-gtv6-25-autodelta/1038464

984 Alfa Romeo GTV6 2.5 Autodelta
RM | Online Only – OPEN ROADS, FEBRUARY 19 – 28 FEBRUARY 2021 – European Offering—Lots Closing Friday, 26 February
Chassis No. AR116360036206

Genuine Autodelta-prepared Alfetta
Campaigned in Italy by Maurizio Iacoangeli in Group A rallying from 1984-1986

Please note that this lot will need to be collected from Brusaporto, Italy
Please note that this lot is sold on a Bill of Sale.

Producing roughly 400,000 units over the course of fifteen years of production. Alfa Romeo’s diminutive Alfetta proved not only highly successful in the showroom, but also in rallying and the European Touring Car Championship. Prepared by Autodelta for both respective racing disciplines, their attention to detail and fine-tuning propelled them to numerous successes in both on tarmac and gravel. Two-litre Alfettas won the Elba and Costa Brava outright in 1975 and the following year, another Alfetta placed second overall at the 24 Hours of Spa. Evolving over time, the Autodelta-prepared Alfetta GTV6 2.5s proved to be amongst the fastest Group A rally cars.

Evidenced by a photocopy of its original invoice from Autodelta, chassis number 0036206 was produced in early 1984 and sold new to Maurizio Iacoangeli on April 27th of that year. Iacoangeli was a regular rally driver, having competed behind the wheels of Alfa Romeos from his start in racing in 1971 through 1990 when he switched to BMW. He was no stranger to the GTV6 2.5 Alfetta either, having raced in an earlier car prior to the delivery of this particular example. Competing across Italy from 1984 to 1986, his best races with the Alfetta were a trio of second in class finishes at the 1984 Coppa Bruno Carotti, the 1985 XVIII Cronoscalata Cefalu – Gilbimanna, and the 1986 Cesana Sestrieres.

The Alfetta has remained in its native Italy following its retirement from racing. More recently, it has received new paintwork and presents well throughout. It retains is typical Autodelta features, such as the dual-caliper front brakes and the centre-lock wheels. In addition to the aforementioned copy of its Autodelta invoice, there is also a copy of its CSAI Passporto Tecnico, further confirming Iacoangeli’s ownership.

Following the 1986 season, Iacoangeli replaced his GTV6 2.5 with an Alfa Romeo 75. Over the course of his career, Iacoangeli proved very successful behind the wheel of Alfa Romeos in Italy, only further solidifying reputation in motorsport. This example would surely be a thrill to drive in vintage motorsport events today and as such, warrants serious consideration.