Alfa Romeo

Alfa Romeo Giulietta 750G Spider Competizione 1957 – Francja

Alfa Romeo Giulietta 750G Spider Competizione gwarantuje sportowe emocje w filigranowym nadwoziu. Zbudowano ich zaledwie 24 sztuki, wszystkie w celu wyścigowej rywalizacji. Przyjemność ta przeznaczona była wyłącznie dla kierowcy, przez zabudowanie kabiny w stylu „monoposto”, zakrywające fotel pasażera. W pięknym czerwonym lakierze, urzeka nie tylko designem, ale i osiągami. Pod maską skrywa wyczynową jednostkę DOHC o pojemności 1,3 l i mocy 120 KM, połączoną z niezwykle rzadką 5-biegową skrzynią o skróconym przełożeniu i magnezowej obudowie. Niska owiewka zamiast przedniej szyby, aluminiowe panele nadwozia a nawet brak klamek zewnątrz – to elementy walki z masą. Większość z nich została sprzedana i rywalizowała w USA, choć dzięki kierowcy znanemu m.in. z Formuły 1, Consalvo Sanesi, mała Alfa zaliczyła również starty w Europie – Targa Florio, Giro di Sicilia czy Mille Miglia w 1956 roku. Ten sportowy kabriolet jest jedną z zaledwie czterech znanych sztuk, które dotrwały do dnia dzisiejszego. Posiada paszport Międzynarodowej Federacji Pojazdów Zabytkowych (FIVA), co daje możliwość startu w dowolnnych zawodach sportowych dla klasyków, w tym w kultowym rajdzie Mille Miglia. Egzemplarz wyceniony na 475 – 575 tys. euro (2 – 2,5 mln PLN) gotowy jest dać nowemu właścicielowi maksimum przyjemności z jazdy.

Czytaj dalej

Alfa Romeo Giulietta SZ II „Coda Tronca” 1962 – SPRZEDANA

Alfa Romeo Giulietta SZ to samochód budowany z myślą o czystej, wyścigowej rywalizacji. SZ to skrót od „Sprint Zagato”, a piękny kształt karoserii podyktowany był uwarunkowaniami aerodynamicznymi. Wóz, którego najpoważniejszą konkurencją były Lotus Elite czy Abarth Simca 1300, produkowany był w dwóch seriach pomiędzy 1957 a 1962 rokiem. Dzięki lekkiemu nadwoziu (zaledwie 785 kg) połączonemu z doskonałymi silnikami o wysokiej kompresji, samochód ten zaskakiwał szybkością pomimo pojemności zaledwie 1,3 litra. Przydomek „Coda Tronca”, czyli obcięty ogon, Giulietta SZ otrzymała w drugiej serii produkcyjnej, dzięki zastosowaniu „ściętej”, opracowanej przez Wunibald’a Kamm’a tylnej części nadwozia. Taki kształt ograniczał zawirowania powietrza za samochodem przy dużych prędkościach, a mała Alfa nie miała problemu z osiągnięciem 200 km/h. Numery nadwozia i podwozia samochodu nie pozostawiają wątpliwości co do autentyczności licytowanego samochodu. Choć w samochodzie zamontowano nieoryginalny silnik Alfa Romeo 1750, dołączona jest właściwa jednostka 1300 Type 750 Veloce. To niezwykle rzadki okaz. W sumie zbudowano 217 sztuk Giulietty SZ, z czego zaledwie 44 pojazdy to Giulietta SZ II „Coda Tronca”. Sprzedana na aukcji za 379500 dolarów, czyli ok. 1,5 mln PLN.

Czytaj dalej

Alfa Romeo 1900M Matta 1952 – UK

Na podstawie projektu przygotowanego przez Ministerstwo Obrony Włoch, Alfa Romeo podjęła się stworzenia pojazdu, który pokonać może wszystkie przeszkody. Terenowa Alfa Romeo otrzymała kilka określeń. Oficjalna nazwa 1900M pochodziła od zastosowanej doskonałej jednostki DOHC o mocy 65 KM. Określenie AR51 zawdzięcza włoskiemu skrótowi „Autovettura da Ricognizione” (co oznacza pojazd zwiadowczy). Finalnie – popularny przydomek „Matta” oznaczał „szalona”. Pomiędzy 1952 a 1954 rokiem zbudowano ok. 2000 egzemplarzy, z czego jedynie 50 sztuk do użytku cywilnego. Co ciekawe pojazd ten wystawiony został w 1952 roku do morderczego Mille Miglia w klasie pojazdów militarnych, gdzie o 40 minut pokonał swojego głównego konkurenta, Fiata Campagnola, który w latach późniejszych (dzięki prostszej konstrukcji) zastąpił ją w armii. Ta spartańska Alfa wystawiona na aukcji Autosport 2017 wyceniona została na 17 – 25 tysięcy funtów. Jeżeli macie w sobie off-roadową żyłkę i wolne ponad 100 tysięcy złotych, warto udać się na aukcję Coys do Birmingham.
Czytaj dalej

Alfa Romeo GT 1600 Junior 1974 – 124000 PLN – Sopot

Alfa Romeo GT 1600 Junior to klasyk doskonały, łączący zmysłową sylwetkę stworzoną przez Giorgietto Giugiaro ze sportowym charakterem i trwałą mechaniką. W odrestaurowanym stanie to narzędzie do czerpania czystej przyjemności, zarówno z jazdy, jak i z patrzenia na jej wspaniałe krągłości oraz proste, lecz gustowne wnętrze. Model z silnikiem 1,6 l ukazał się w 1972 roku, wypełniając lukę między modelami GT 1300 Junior i 2000 GTV. W ogłoszeniu jedna z 13120 wyprodukowanych do 1977 roku sztuk.
Czytaj dalej

Alfa Romeo GTV 2.0 1986 – 34800 PLN – Sopot

Narodziła się jako Alfa Romeo Alfetta GT w 1974 roku, by sześć lat później zmienic nieco swój wygląd i nazwę. Alfa Romeo GTV 2.0 otrzymała masywniejsze zderzaki, mniejszą ilość chromu, większe felgi i mocniejszy, dwulitrowy silnik. Linię zachowała przepiękną i ponadczasową, naszkicowaną przez Giorgetto Giugiaro z Italdesign. Zachwycić może również od strony technicznej – tylny napęd, układ transaxle, hamulce tylnej osi montowane przy dyferencjale dla zmniejszenia masy nieresorowanej, przednie zawieszenie na podwójnych wahaczach i z tyłu oś de Dion – w niej się aż roi od ciekawostek, które zapewniły jej doskonałe prowadzenie. To model, który na polskim rynku jest wręcz niespotykany, szczególnie w tak pięknie utrzymanym stanie, jak w ogłoszeniu.
Czytaj dalej

Alfa Romeo 156 Sportwagon 2000 – 26000 PLN – Wrocław

Alfa Romeo 156 Sportwagon pojawiła się na rynku w 2000 roku, w trzy lata po debiucie wersji sedan. Okrzyknieta najpiękniejszym kombi świata, z miejsca stała się sprzedażowym hitem. Klientów zachęcała zachęcała nie tylko wyglądem, ale i niebagatelną mocą 155 KM uzyskiwaną z lekkiej, 2-litrowej jednostki Twin Spark oraz zautomatyzowaną skrzynią biegów Selespeed, będącą konstrukcją Magneti Marelli, technicznie analogiczną do tej z Ferrari 430. W tym egzemplarzu możliwość zmiany biegów przyciskami na kierownicy została połączona z systemem ręcznego gazu i hamulca firmy Guidosimplex, dzięki czemu z samochodu mogła korzystać osoba z paraliżem kończyn. Ten pierwszy właściciel samochodem przejechał zaledwie 40 tys. km, dzięki czemu auto wciąż wygląda jak roczny samochód.
Czytaj dalej

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione IMSA 1987 – SPRZEDANA

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione powstała tylko w 500 egzemplarzach, a ten niezwykły okaz przygotowany jest do sportu zgodnie z wytycznymi IMSA – International Motor Sports Association – północnoamerykańskiego związku wyścigowego z siedzibą w Daytona Beach, odpowiedzialnego za tworzenie regulaminów wszystkich serii wyścigowych w USA. Zanim trafiła do Stanów, była jednym z pięciu wozów zespołu fabrycznego Alfa Romeo, co oczywiście ma wpływ na jej obecną wartość. Alfa Romeo 75 tej wersji, napędzana doładowanym silnikiem 1.8, wyróżniała się zmodyfikowanym zawieszeniem, układem napędowym oraz wtryskowym. W seryjnej wersji osiągała 250 KM, w wyczynowych bez trudu osiągano ponad 300 KM. Z zewnątrz można ją było poznać po poszerzonym nadwoziu oraz po charakterystycznych dokładkach aerodynamicznych. Dla pasjonata sportów motorowych to niezwykły rarytas.
Czytaj dalej

Alfa Romeo 90 2.5 V6 1986 – 27600 PLN – Warszawa

Alfa Romeo 90, projektu Bertone, zadebiutowała w 1984 roku podczas targów motoryzacyjnych w Turynie. Podobnie jak mniejsza Alfetta otrzymała układ transaxle, pozwalający uzyskać lepszy rozkład mas dzięki skrzyni biegów umieszczonej przy tylnej, napędzanej osi. Zastosowane silniki również pochodziły z Alfetty, za wyjątkiem jednostek V6, które zapożyczono z flagowego modelu Alfa 6. Model słynął ze świetnego prowadzenia i był bogato wyposażony, szczególnie w topowej wersji oznaczonej znakiem czterolistnej koniczyny (Quadrifoglio Oro), takiej jak w ogłoszeniu. Na wyposażeniu odnajdziemy tu m.in. elektryczne szyby, komputer pokładowy i cyfrowy wyświetlacz, będący dziś bodaj największym smaczkiem tego rzadko spotykanego samochodu.
Czytaj dalej

Alfa Romeo 156 GTA 2002 – 36000 PLN – Warszawa

Gdy patrzymy na rocznik i nowoczesną sylwetkę, nie pomyślimy, że to już klasyk. Gdy jednak zerkniemy pod maskę lub ruszymy na krótką przejażdźkę, nie będziemy mieli wątpliwości, że obcujemy z prawdziwym dziełem sztuki. Alfa Romeo 156 GTA jest absolutnie wyjątkowa. Jej niebagatelna moc 250 KM rozwijana jest przez jeden z najpiękniej brzmiących silników V6 w historii motoryzacji. To finalna, 24-zaworowa ewolucja wywodzącej się z lat 70-tych konstrukcji Giuseppe Busso, inżyniera pracującego dla Ferrari i Alfy Romeo. Znamienne jest, że sam Busso zmarł w trzy dni po zakończeniu produkcji ww. silnika, uznawanego za dzieło jego życia. My szczęśliwie wciąż możemy się cieszyć tym wspaniałym sercem w tak pięknym opakowaniu… w ogłoszeniu doskonale zachowana, jedna z 2973 wyprodukowanych sztuk.
Czytaj dalej

Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider 1939 – SPRZEDANA

Jest zmysłowa i doskonale wyważona stylistycznie, pochodzi z najlepszych czasów marki, będąc włoskim odpowiednikiem Bugatti Atlantic. Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider fascynuje również swoją mechaniką – jej ośmiocylindrowy, rzędowy silnik dysponuje podwójnym wałkiem rozrządu i dwiema sprężarkami mechanicznymi, co już w latach 30-tych pozwolił z relatywnie niewielkiej pojemności 2.9 l uzyskać imponujące w owych czasach 180 KM. Prezentowany egzemplarz jest po kompleksowej odbudowie, którę udało się wykonać łącząc oryginalne nadwozie i podwozie, mimo że były rozdzielone przez dziesięciolecie. To jeden z zaledwie 7-miu samochodów tego typu (Spider w długim nadwoziu z silnikiem 2.9 l). Uzyskana za nią kwota 19,8 mln USD (ok. 75 mln PLN) jest aukcyjnym rekordem wśród samochodów przedwojennych.
Czytaj dalej