Alpina B7 Turbo/1 1985 – SPRZEDANA

Zaprezentowana w 1984 roku Alpina B7 Turbo/1 zdobyła tytuł najszybszego 4-drzwiowego sedana na świecie. Jej sercem była 3,5-litrowa jednostka BMW, którą gruntownie przebudowano, wykorzystując m.in. lekkie tłoki Mahle, zmodyfikowaną głowicę i kolektor wydechowy oraz uzupełniając konstrukcję o turbosprężarkę KKK K27. Wynik to 520 NM i 320 KM osiągnięto tu przy ciśnieniu doładowania zaledwie 0,7 bar, co pokazuje, że jak wielki potencjał miała ta konstrukcja. Do 1987 zbudowano zaledwie 236 egzemplarzy, ten prezentowany to numer 196 z tej serii. W czarnym lakierze i z czarnym wnętrzem, z wszystkimi dodatkami charakterystycznymi dla Alpiny, gwarantuje wyjątkowe połączenie osiągów, indywidualnego wyglądu i praktycznego, czterodrzwiowego nadwozia. Ten rzadki okaz wylicytowany został 11 kwietnia na aukcji w Essen za 46 tysięcy euro, czyli mniej niż 200 tysięcy złotych (co było zaledwie połową prognozowanego wyniku).


Tom Wood ©2018 Courtesy of RM Sotheby’s

Link: https://rmsothebys.com/en/auctions/es19/essen/lots/r0027-1986-bmw-alpina-b7-turbo1/733423

1986 BMW Alpina B7 Turbo/1
€75.000 – €100.000
Sold For €46.000
RM | Sotheby’s – ESSEN 11 – 12 APRIL 2019 – The Youngtimer Collection – Offered on Thursday

Chassis No. WAPB7TL016B710196

Offered from the Youngtimer Collection
The 196th of only 278 examples produced

For the B7 Turbo/1, Alpina fettled the 3.5-litre inline six from the E24 535i, adding a KKK K27 turbocharger, lightweight Mahle pistons, a modified cylinder head and a bespoke exhaust manifold. Furthermore, Girling discs brakes and a Bilstein suspension were also installed. The result was vastly improved handling alongside 320 bhp and 520 newton meters of torque, crowning the B7 Turbo/1 as the fastest four-door saloon in the world from 1984–1987.

Presented here is no. 196 of the 278 examples produced. It is specified in diamond black metallic with black interior featuring the classic Alpina wooden gear-knob, bespoke instrument cluster, sports steering wheel and bucket seats. On the exterior it retains its Alpina body-kit, coach-lines and iconic finned wheels. While not much is known about its history, the car was purchased by the current owner in 2017 and exported from Japan to Switzerland that same year.

An incredibly potent and equally rare Alpina from an era when the focus was producing true thoroughbred sports cars, the B7 Turbo/1 was truly a world-beating sports saloon and the ideal car for the individual looking for a practical four-door sedan, but with sports car performance. Guaranteed to provide thrills for its next owner, this B7 Turbo/1 would be the perfect youngtimer for the enthusiast looking to enjoy Alpina thrills with a family of four.