Alta 1½-Litre 1935 – USA

Alta nie jest tak znana jak Maserati, Bugatti czy Alfa Romeo, ale zdecydowanie posiada aurę wyścigowych lat 30-tych i jest istotną częścią brytyjskiej historii motoryzacji. To dzieło Geoffreya Taylor’a , który każdą, nawet najmniejszą część swojej wyścigówki projektował i produkował sam. Pierwsza Alta Taylor’a, ukończona w 1929 roku, była samochodem sportowym z silnikiem o pojemności 1100 cm³. Silnik wykonany był z żeliwnego odlewu, wyposażony został w podwójny wałek rozrządu z pionowym napędem ze skośnym kołem zębatym, półkuliste komory spalania i wały korbowe ze stali nitrylowej, co czyniło go jednym z najbardziej zaawansowanych silników swoich czasów. Wersje doładowane oraz wolnossące miały odpowiednio 76 albo 49 KM. Lekkie samochody z nisko położonym środkiem ciężkości miały 13-calowe hamulce bębnowe. W 1934 roku Taylor wyprodukował pierwszą Altę zaprojektowaną wyłącznie na potrzeby wyścigów, produkcja trwała do II wojny światowej, a używane jednostki miały pojemności 1,1 l, 1,5 l i 2 l. Alta 1½-Litre wystawiona na sprzedaż była pierwszym wyprodukowanym egzemplarzem z miejscem kierowcy ustawionym centralnie. Dostarczona 20 lipca 1935 roku do Alastaira J. Cormack’a w Szkocji, zaliczyła występy w 1935 roku w wyścigu Brighton Speed Trials oraz Grossglockner Hill Climb, w 1936 roku brała udział w R.A.C. International Car Race, Monaco Prince Rainier Cup i Pescara Grand Prix. Jednak najważniejszym osiągnięciem Cormack’a był jego imponujący rekord okrążenia w klasie F na Mountain Circuit Brooklands. Pokonując własny rekord klasy G z przed roku, osiągnął imponujące 54,61 sekundy, a średnia prędkość wynosiła ponad 123 km/h. W 1952 roku samochód został sprzedany do Nowej Zelandii, aby w latach 80. powrócić do Wielkiej Brytanii. Poprzedni właściciel, Dan Margulies, ścigał się nią w wyścigach historycznych, a przez pewien czas Alta była nawet zarejestrowana i jeździła po drogach Wielkiej Brytanii. Obecny właściciel posiada Altę od prawie 25 lat i prowadził ją w wielu imprezach dla zabytkowych samochodów, w tym na torze Laguna Seca. Samochód w świetnym stanie wyceniony został na 275 – 375 tysięcy dolarów (około 1 – 1,45 miliona złotych), a wylicytować go będzie można na aukcji RM Sotheby’s w Monterey.

1935 Alta 1½-Litre ©2019 Courtesy of RM Sotheby’s

Link: https://rmsothebys.com/en/auctions/mo19/monterey/lots/r0061-1935-alta-1-litre/779283?

Lot Number 352

1935 Alta 1½-Litre
$275,000 – $375,000
RM | Sotheby’s – MONTEREY 15 – 17 AUGUST 2019 – Offered on Saturday
Chassis No. 52S
Engine No. 52S

One of only six examples built
Exceptionally rare and desirable single-seater race car
Set new class F record at the Mountain Course at Brooklands in period
Competed with the likes of the P3, Type 35, and ERAs
Retains its original chassis, engine, and body

Ω IMPORT DUTY

“The name of Alta may not have the aura of ERA, Maserati, Bugatti or Alfa Romeo, but nonetheless it holds an important niche in the history of British motor racing and was the result of the endeavors of one man.”- Denis Jenkinson, Motor Sport

Geoffrey Taylor was a small specialist manufacturer with a difference. Where others assembled hybrids from proprietary bits and pieces, he not only designed but also made every part of the Alta sports and competition models, even down to the superchargers. The little Alta factory near the Kingston bypass was largely put up with his own hands.

Completed in 1929, Taylor’s first Alta was an 1,100 cc sports car. The Alta engine featured cast-iron wet liners, twin overhead camshafts with vertical shaft/skew gear drive, hemispherical combustion chambers, and Nitralloy steel crankshafts, making it one of the more advanced designs of the day. Engines were available in supercharged and un-blown form, producing 76 or 49 bhp, respectively. Lightness and low build were two of Taylor’s objectives, so the frame was under-slung, and even the little 1100s wore 13-inch brake drums. It is estimated that 13 cars were made, of which five are believed to survive.

In 1934, Taylor produced the first Alta to be designed solely for competition: an offset single-seat model. Though supercharged and un-charged 1100s, 1500s, and 2-Litres were catalogued up to the outbreak of World War II, very few cars were made; a fair estimate is four single-seater racers, six offset single-seater racers, and 19 sports types.

This Alta, chassis 52S, was the first true Alta single-seater and was originally delivered on 20 July 1935 to Alastair J. Cormack in Scotland. Cormack was the original driver of 52S, racing it extensively through the 1936 season. Cormack competed with the Alta at the 1935 Brighton Speed Trials, 1935 Grossglockner Hill Climb, 1936 R.A.C. International Car Race, 1936 Monaco Prince Rainier Cup, and the 1936 Pescara Grand Prix. Cormack’s highlight would be his impressive Class F Mountain Circuit lap record at Brooklands in October 1935. Beating his own Class G record from the year before, Cormack’s lap time was an impressive 54.61 seconds and an average speed of 77.13 mph. In the late 1930s, Robert Cowell also raced 52S and would later make news with the British press as Roberta Cowell.

After World War II, Cormack sold 52S to Geoffrey Taylor of Alta Cars, and it remained in England with several subsequent owners before being exported to New Zealand in 1952. By the 1980s it made its way back to the UK, where it was fully restored and driven in vintage racing events by its previous owner, Dan Margulies. For a time it was even road-registered in the UK.

The current owner has owned 52S for nearly 25 years and has driven it in many vintage racing events in the past, including at Laguna Seca. After recent mechanical work, it presents a rare opportunity to return this beautiful and historic car to the track once again, where it would be a welcome and unusual sight.