Audi quattro 1985 – SPRZEDANE

Audi quattro zna chyba każdy, ale nie każdy wie, że zrewolucjonizowała ona nie tylko świat rajdów. Napęd na cztery koła w wygodnym samochodzie osobowym to była nowość, która dzięki temu modelowi przeniosła się do głównego nurtu motoryzacji. Wprowadzony w 1980 roku model quattro oparty został na nadwoziu coupe i zmodyfikowanym, pięciocylindrowym silniku o pojemności 2,1-litra, doładowanym turbosprężarką KKK, który generuje prawie 200 KM. Audi quattro to fenomenalnie szybkie i przyczepne monstrum, którego spuścizna obecna jest w modelach marki do dziś. Okaz wystawiony na aukcji, jako nowy dostarczony został do Hiszpanii w 1984 roku. W świetnym stanie, posiadający przebieg zaledwie 42000 km, przebywał ostatnio w dużej, prywatnej kolekcji youngtimerów, w której znalazło się 140 samochodów marzeń z lat 80-tych, 90-tych oraz dwutysięcznych. Audi quattro wycenione na kwotę 40-50 tysięcy euro, licytowane bez ceny minimalnej, sprzedało się 6 lutego w Paryżu za 77625 euro, czyli za ponad 334 tysięcy złotych.


Tim Scott ©2018 Courtesy of RM Sotheby’s

Link: https://rmsothebys.com/en/auctions/pa19/paris/lots/r0027-1985-audi-quattro/733295

1985 Audi quattro
€40.000 – €50.000
Offered without reserve
Sold For €77.625

RM | Sotheby’s – PARIS 2019 – The Youngtimer Collection

Identification No. WBSEG9322RCD00133

Offered from the Youngtimer Collection
Delivered new to Spain
Just over 42,000 km from new

Bringing the benefits of four-wheel drive to a passenger car, rather than larger trucks and off-roaders, the quattro helped turn Audi into a household name and continues to influence their products to this day. In European specification, the quattro’s initial 2.1-litre inline five-cylinder turbocharged engine turned out nearly 200 hp, combining performance and practicality in a wonderful package.

The accompanying service book shows that this quattro was delivered new to Madrid in October of 1984, having been built earlier that month. The only service stamp shows it was serviced at the same dealer in October of 1989 with approximately 25,000 km on its odometer. Passing through the Netherlands, it was purchased by its current owner in 2017 and subsequently imported to Switzerland. Currently showing just over 42,000 km from new, an oil change was carried out in September of 2018, and the car has remained in storage since as the only quattro within the Youngtimer Collection.

Widely celebrated for their links to the Sport quattros that enjoyed so much success in Group B rallying, the quattro has become an icon for a generation of enthusiast and this example would be best enjoyed on open (or dirt) roads.