Bentley Turbo RL Empress II Hooper 1991 – SPRZEDANY

Bentley Turbo R to piekielnie szybka, ekskluzywna rakieta produkowana przez Bentley Motors Limited w latach 1985 – 1999. To właśnie on nazwany został w latach 80-tych przez magazyn Motor Trend “pierwszym od dekad Bentleyem zasługującym na swój znaczek”. Sercem tego Bentleya jest potężne, turbodoładowane, 6,75-litowe V8, które generuje około 400 KM i do setki rozpędza lotniskowiec w ciut ponad 6 sekund. “R” w nazwie samochodu odpowiada słowu “roadholding”, czyli właściwościom jezdnym, które skrywa to rzadkie, zmodyfikowane, aluminiowe, wykonane całkowicie na zamówienie nadwozie. Brytyjska firma, która podjęła się stworzenia na nowo tego potwora, to Hooper & Co. – specjaliści, którym rodzina królewska powierzała zadania jeszcze w dziewiętnastym wieku. Witamy Was jednak w 1991 roku, kiedy to reaktywowany Hooper tworzy kolejne arcydzieło: Bentleya Turbo RL Empress II Coupe. Jest on jednym z zaledwie pięciu egzemplarzy, jakie zbudowano, a także jednym z najdziwniejszych modeli Bentleya, jakie kiedykolwiek powstały. Oryginalnie czterodrzwiowy Turbo RL posiadał nadwozie w wersji sedan, a stał się naprawdę długą dwudrzwiową rzadkością, zbudowaną dla rodziny królewskiej. Ten konkretny, wystawiony na aukcji okaz, nie dosyć, że jest jednym z pięciu Empress II, ale też jednym z zaledwie dwóch z kierownicą po lewej stronie. Jego wyposażenie jest wprost niesamowite. We wnętrzu oprócz takich “oczywistości” jak cztery elektrycznie sterowane siedzenia, sportowa kierownica, szklany dach z przodu oraz dwa szyberdachy nad tylnymi siedzeniami, 12 głośników stereo od Alpine, znajdziemy także barek czy schowek wypełniony srebrnymi przyborami od Asprey. Przyciągające spojrzenia nadwozie w odcieniu Tudor Red, pięknie komponuje się ze skórzanym jasnym wnętrzem. Samochód ten był używany przez firmę Hooper w celach reklamowych, a następnie przywędrował z właścicielem do Los Angeles. Ostatecznie zagnieździł się jednak w Calumet Collection, gdzie obok innych niesamowitych modeli Rolls-Royce’a i Bentleya, utrzymywany był w znakomitym stanie. Ten w dużym stopniu oryginalny okaz z przebiegiem zaledwie 11632 km, wyposażony w luksusowe akcesoria, wystawiony do sprzedaży został na aukcji na początku stycznia 2019 w Arizonie. Samochód sprzedany został zdecydowanie taniej od przedaukcyjnej wyceny, za 128800 USD (ok. 486 tysięcy złotych).

Robin Adams ©2018 Courtesy of RM Sotheby’s

Link: https://rmsothebys.com/en/auctions/az19/arizona/lots/r0015-1991-bentley-turbo-rl-empress-ii-coupe-by-hooper/693008

1991 Bentley Turbo RL Empress II Coupe by Hooper
$200,000 – $300,000
Offered without reserve
Sold For $128,800
Inclusive of applicable buyer’s fee.

RM | Sotheby’s – ARIZONA 2019 – The Calumet Collection – Offered on: Friday, January 18, 2019

Chassis No. SCBZR03D8MCX34842

Offered from the Calumet Collection
A fully coachbuilt creation; one of two left-hand-drive examples built
Featured when new in Hooper’s corporate advertising
Accompanied by a report from Rolls-Royce historian Diane Brandon
Excellent overall cosmetic and mechanical condition; 7,228 miles

In the late 1970s, Hooper & Company, the revered British coachbuilders once favored by the Royal Family, was revived under new management and ownership. The new Hooper produced highly unique coachbuilt creations in limited series, based upon modern Rolls-Royce and Bentley models, including coupes and limousines. They were sold to a wealthy and discerning worldwide clientele.

Among Hooper’s offerings was the Empress II, a two-door coupe based upon the architecture of the long-wheelbase Bentley Turbo RL, with fully unique streamlined aluminum coachwork that borrowed virtually none of its features from the stock sedan. A sumptuous interior featured power-adjustable front and rear seats, a unique sports steering wheel, a glass ‘sunshine roof,’ an Alpine 12-speaker stereo system, and a rear seat whose passengers could enjoy a cocktail cabinet and an Asprey silver vanity set. Only five examples were built, and just two of them had left-hand drive.

The car offered here was the fourth Empress II made and one of the two left-hand-drive models. Finished in an eye-catching Tudor Red over Magnolia interior, it was used by Hooper in their advertising, after which one of their investors took it to Los Angeles. It was eventually acquired by the Calumet Collection, where it resides alongside other significant coachbuilt Rolls-Royce and Bentley models, and remains in excellent condition. Featuring the original and striking chrome wire wheels, it remains in largely original and unrestored condition, and is in superb order throughout, with 7,228 actual miles noted at the time of cataloguing. Further, it is accompanied by its original luxury accessories, including the original cocktail set and Asprey vanities.

Including assorted build and historical documentation, as well as a report by Rolls-Royce expert Diane Brandon and a clean CARFAX report, this is inarguably the finest surviving example of this modern coachbuilt rarity.