Bentley

Bentley Arnage T Mulliner 2005 – 349000 PLN – Radlin

Bentley Arnage T Mulliner to jedno z najbardziej imponujących zestawień luksusu, mocy i tradycyjnej inżynierii, jakie powstało w historii motoryzacji. To ostatni Bentley projektowany przez Rolls-Royce’a, któremu ostateczny szlif nadali niemieccy inżynierowie Volkswagena. W 2005 otrzymał nową twarz z poczwórnymi reflektorami, nawiązującymi do wyglądu nowo wprowadzonego Continentala. Nazwa Arnage to spuścizna wyścigowej historii marki, nawiązująca do nazwy zakrętu na torze Le Mans, na którym Bentleye w latach 20-tych i 30-tych ubiegłego wieku odnosiły seryjne triumfy. Litera T z kolei charakteryzowała najmocniejszą odmianę modelu, zasilaną silnikiem V8 o tradycyjnej architekturze i ogromnej pojemności 6,75 l, który dodatkowo wzmocniono dwiema turbosprężarkami. Był to najmocniejszy Bentley w historii, któremu pojęcie turbo dziury było absolutnie obce. Jego wnętrze to imponujące połączenie wysokogatunkowej skóry Connolly, chromu, egzotycznego drewna, wełny i dodatkowo w tym egzemplarzu – masy perłowej. Ten przepięknie zachowany egzemplarz przeszedł proces indywidualizacji pod auspicjami legendarnej marki Mulliner, co 12 lat temu wywindowało jego cenę w absolutną stratosferę, gdzie jedyną konkurencją były Rolls-Royce i Maybach.
Czytaj dalej

Bentley Mark VI H.J. Mulliner Saloon 1949 – Holandia

Bentley Mark VI to pierwszy model marki wypuszczony na rynek po II wojnie światowej, w 1946 roku. Ten nowo powstały samochód wpasował się w rynek luksusowych samochodów. Oparty był na modelu Mark V z 1939 roku, wyprodukowanym jedynie w 15 sztukach. Zbudowany wokół ogromnego podwozia z niezależnym przednim zawieszeniem i napędem na tylną oś, został wyposażony w świeżo opracowany silnik sześciocylindrowy 4257 cm³ OISE (przewody ssące są z przeciwnej strony niż wylotowe) z 4-biegową manualną skrzynią biegów. Z prędkością maksymalną ponad 160 km/h i nadwoziem „standard steel saloon”, Mark VI szybko zyskał reputację samochodu z napędem zarówno wyrafinowanym, jak i szybko reagującym. Pomimo doskonałości samochodu w wersji podstawowej, niektórzy miłośnicy marki uważali, że stylistyka tego modelu jest zbyt konwencjonalna. Ich oczekiwaniom sprostał znany z jakości i elegancji H.J. Mulliner, wyposażając w nadwozie swojego projektu 125 egzemplarzy tego modelu. Ten egzemplarz jest częścią kolekcji pierwszego holenderskiego Narodowego Muzeum Rolls-Royce’a i Bentleya.
Czytaj dalej

Bentley Turbo R 1989 – 39000 PLN – Wieruszów

Legenda marki Bentley rodziła się w latach 20-tych ubiegłego wieku, kiedy wozy wyścigowe tej marki dzieliły i rządziły na torach wyścigowych całej Europy. W 1931 roku Bentley Motors Limited został kupiony przez Rolls-Royce’a i odtąd Bentleye stanowiły sportowe wersje wozów tej luksusowej brytyjskiej marki. Bentley Turbo R wprowadzony został na rynek w 1985 roku, będąc następcą modelu Mulsanne Turbo. Jego jednostkę V8 o pojemności 6,75 litra wyposażono w turbosprężarkę Garrett, gwarantującą mu satysfakcjonujące osiągi. Egzemplarz z 1989 roku to już model wyposażony w układ wtryskowy Bosch MK-Motronic, którym zastąpiono gaźniki. Model do 1997 roku wyprodukowano w 7230 sztukach. Jedna z nich, sprowadzona z Wielkiej Brytanii, dostępna jest w Wieruszowie.
Czytaj dalej

Bentley Azure 2002 – SPRZEDANY

Zaprojektowany przez studio Pininfarina Bentley Azure powstał na platformie Continental R w jedynie 1321 sztukach. To typowe gran turismo, wyposażone w automatyczny miękki dach. Czterobiegowa automatyczna skrzynia płynnie zmienia przełożenia podwójnie turbodoładowanego V8 o pojemności 6,75-litra. Jego nazwa „Azure”, tak jak „Corniche” i „Camargue”, odwołuje się do egzotycznych miejsc na południu Francji. Model ten odniósł ogromny sukces rynkowy szczególnie w Ameryce Północnej, gdzie połączenie niezrównanego luksusu, niewysilonej wydajności i miękkiego dachu zostało uznane za wyjątkowo atrakcyjne. Ten piękny okaz wystawiony na aukcji został zakupiony jako nowy w USA, jednak z obecnym drugim właścicielem powrócił do Anglii. Niezwykle elegancka konfiguracja kolorystyczna potrójnej czerni została wzbogacona niestandardowym pakietem Mulliner, który obejmuje między innymi płyty fornirowane drzwi, pięcioramienne 18″ felgi aluminiowe z chromowanym wykończeniem, drewnianą dźwignię zmiany biegów, ramki reflektorów i wiercone aluminiowe pedały oraz chromowane obramowania deski rozdzielczej. Bentley Azure ma na liczniku zaledwie 9050 mil przebiegu i zachowany jest w pięknym stanie. Ten pięciogwiazdkowy luksus z turbodoładowaniem wyceniony został na 60 000 – 80 000 funtów, czyli około 300 000 – 390 000 złotych. Na aukcji osiągną cenę £72,800.
Czytaj dalej

Bentley R-Type Continental 1952 – SPRZEDANY

Bentley’a R-Type Continental w latach pięćdziesiątych nie można było porównać do żadnego innego samochodu. Atrakcyjny dla koneserów, głów państw, magnatów przemysłowych, jak również rozrastającej się, bogatej śmietanki towarzyskiej – „nowoczesny latający dywan”, jak pisał o nim magazyn Autocar. Wyprodukowano go w 207 egzemplarzach, z czego tylko 43 otrzymało kierownicę po lewej stronie. Aby zrozumieć znaczenie i historię perełki wystawionej na aukcji, najpierw odczytać intencje amerykańskiego ambasadora w Belgii i prezesa Muzeum Sztuki Nowoczesnej, który go zamówił. Był koneserem pięknych rzeczy, wiele z nich w swoim życiu kupił, ale niczego nie pragnął tak zachłannie jak samochodów. Po jego śmierci w 1984 roku, tylko pozostawione dokumenty i korespondencja z dealerami takich marek jak Mercedes-Benz, Duesenberg czy Bentley, mogły opowiedzieć historię jego kolekcji. „Postanowiłem zamówić usprawnionego Bentley’a, który osiągnie 120 mil na godzinę” – pisze do dealera z Manhattanu, w dalszej części listu wymieniając pożądane specyfikacje, łącznie z wykończeniem w średniej szarości z szarą skórzaną tapicerką. Życzył sobie chronometru Jaeger, zegara pokazującego średnią prędkość i „czułego wysokościomierza typu tych samolotowych”. Wszystko po to, aby ubarwić wspaniałą i długą podróż po ówczesnej Anglii. Dziś ten perfekcyjnie odrestaurowany egzemplarz wyceniony został na 1,25 – 1,5 miliona dolarów, czyli około 5 – 6,1 miliona złotych. Na aukcji osiągną wartość $1,347,500.
Czytaj dalej

Bentley „Blue Train” Special 1931 – SPRZEDANY

Lata 20-te i 30-te to okres zdecydowanie bardziej romantyczny w motoryzacji, niż lata dzisiejsze. To wówczas zrodziła się legenda Bentley Boys, której gwiazdą był m.in. Woolf Barnato, dwukrotny zwycięzca Le Mans i właściciel większościowych udziałów firmy Bentley. W 1930 podjął on popularne wyzwanie, które polegało na prześcignięciu samochodem ekspresu „Le Train Bleu”, przemierzającego Francję z południa na północ. Aby jednak wyzwanie uczynić trudniejszym, założył, że w tym samym czasie dotrze on aż do Londynu. Zasiadł w najmocniejszym ze swoich samochodów, jakim był Bentley 6 1/2 Litre Speed Six, ze stworzonym na jego zamówienie fenomenalnym nadwoziem firmy Nutting, wyróżniającym się opadającą linią nadwozia w stylu coupe. Pomimo przebitej opony zadanie zostało wykonane, a Bentley „Blue Train” stał się jedną z największych legend marki. Oryginalny egzemplarz znajduje się dziś w amerykańskiej kolekcji, a licytowany samochód to jego replika zbudowana przez renomowaną firmę Petersen Engineering. Wykorzystano do jego budowy tak wiele oryginalnych elementów Rolls’a i Bentley’a, jak to tylko możliwe, włączywszy ramę Phantom I i wzmocniony kompresorem ośmiocylindrowy silnik Bentley’a B81. We wnętrzu znajdziemy szare skórzane fotele kubełkowe, pulpit z aluminium, wszystko w duchu oryginalnego samochodu. Ten wspaniały egzemplarz Bentley’a sprzedany został za 440 tys. USD (ok. 1,8 mln PLN) – to zaledwie połowa przedaukcyjnej wyceny.
Czytaj dalej

Bentley „Rusty Turner” Special 1939 – SPRZEDANY

4 1/4 litrowy Bentley czule zwany jako “Bentley Blower” był w latach 30-tych najszybszym samochodem wyścigowym Wielkiej Brytanii. Wykonany głównie ze stali, aluminium i drewna „Blower” był jednym z pierwszych Bentley’ów z doładowaniem. „Single-Seater” był gwiazdą toru wyścigowego Brooklands, który powszechnie uważany był za serce przedwojennej sceny wyścigów samochodowych w Wielkiej Brytanii. Do tej legendy wielokrotnie nawiązywali brytyjscy konstruktorzy, przebudowując na wyścigówki Bentley’e, które swój żywot rozpoczęły jako limuzyny. Licytowany egzemplarz jest jednym z trzech, jakie w latach 60-tych stworzył Tony Fabian z Shoreham. Zbudowany został na bazie 4 1/4 litrowego Bentley’a Park Ward z 1939 roku, któremu skrócono podwozie, zainstalowano nową karoserię oraz zmodyfikowano silnik. Od tamtego czasu samochód wiódł bardzo ciekawe życie wypełnione sportowymi trofeami. Bentley „Rusty Turner” Special wyceniony został na 110 000 – 140 000 funtów szterlingów, czyli około 557 000 – 710 000 złotych. Na aukcji zmieścił się w widełkach osiągając wartość 123 750 funtów czyli około 626 920 złotych.
Czytaj dalej

Bentley S1 Continental Cabriolet 1957 – SPRZEDANY

Bentley S1 Continental to wspaniały, sportowy krążownik stworzony na bazie Rolls-Royce’a Silver Cloud. Magazyn Autocar o nowej linii S od Bentley’a pisał „najnowszy model Bentley’a oferuje stopień bezpieczeństwa, komfortu i wydajności, który jest poza zwykłym doświadczeniem, a może nawet poza wyobraźnią większości kierowców”. Silnik Bentley’a S1 Continental to sześciocylindrowa jednostka o powiększonej pojemności 4887 cm³. Nadwozie tego najbardziej stylowego modelu swojej ery było tworzone przez niezależne manufaktury. Spośród 431 wyprodukowanych w latach 1955 i 1959 modeli S1 Continental, 185 egzemplarzy zostało zabudowanych przez Park Ward Ltd (producenta nadwozi Rolls-Royce’a), z czego 63 były przystosowane do jazdy lewostronnej. Na aukcji wystawiony został jeden z zaledwie 31 egzemplarzy w wersji kabriolet z kierownicą po lewej stronie. Z zaledwie trzema właścicielami i znaną historią już w 1970 roku stał się pojazdem kolekcjonerskim. W rękach ostatniego właściciela otoczony został nawet opieką prywatnego mechanika. Z przebiegiem 120000 mil i oryginalnym stanem wyceniony został na 1 – 1,5 miliona euro czyli około 4,3 – 6,5 miliona złotych. Wylicytowany za 1 069 500 euro.
Czytaj dalej

Bentley 4½ Litre Mk VI 1948 – UK

Przedwojenny Bentley to prawdziwa ikona, samochód który zawsze kojarzyć się będzie ze światem wyścigów, i którym najbardziej odważni kierowcy potrafią ścigać się do dziś. Rozwijana od 1919 roku konstrukcja z silnikiem o pojemności 4,5 litra wytwarzana była w latach 1926-30. W tym czasie powstało 665 sztuk, z tym że nabywcy mieli dużo swobody w określeniu jego mechanicznego czy elektrycznego wyposażenia. Dodatkowo samochód mógł mieć nadwozie przygotowane w dowolnym stylu, przez wybranego przez klienta producenta. Wystawiony na aukcji Bentley posiada podwozie z 1948 roku, lecz zabudowany został w stylu wcześniejszego, 4,5-litrowego Tourer’a. Aluminiowa karoseria w kolorze British Racing Green to dzieło uznanego mistrza, Paul’a Forty. Silnik V8 6,75 litra z późniejszego Bentley’a sprzężony jest z czterobiegową skrzynią z oryginalnego MK VI. Przednie hamulce zmienione zostały na tarczowe Wilwood, lecz ukryte są w bębnach z aluminium. Samochód cechuje duży moment obrotowy i wysoka moc, dzięki czemu i w tych czasach świetnie poradzi sobie na zawodach sportowych. Coys wycenia ten okaz na 110 – 140 tys. GBP (około 700 tys. zł), ale jego prawdziwą wartość poznamy na aukcji Autosport 2017 już 14 stycznia.

Czytaj dalej

Bentley Arnage R 2008 – ok. 400000 PLN – UK

Red Label w przypadku whiskey oznacza wybór tani i pospolity, w przypadku Bentleya – wybór koneserów i triumf brytyjskiej myśli technicznej. Jednostka Rolls Royce’a zastępowała V8 4,4 l z BMW, które uznano za zbyt słabowite. Turbodoładowane V8 6,75 l o mocy 405 KM i momencie obrotowym 835 NM zapewnia osiągi na odpowiednim poziomie, nie pozostawiając wątpliwości co do ultraekskluzywnego charakteru tej limuzyny. Prezentowany Bentley Arnage R bez wątpienia należy do najlepiej dziś zachowanych. Fenomenalnie skonfigurowany i utrzymany, ma przebieg zaledwie ok. 10 tys. km.
Czytaj dalej