Bugatti Type 59 Sports 1934 – SPRZEDANE

Mityczny Type 59 to najdoskonalsza ewolucja Bugatti w wersji Grand Prix. Type 59 to zarówno cud techniki, jak i arcydzieło sztuki użytkowej. Model ten uważany jest przez wielu za najbardziej elegancki przedwojenny samochód wyścigowy. Typ 59 zadebiutował pod koniec 1933 roku i od razu zadziwił. Doładowany, rzędowy, ośmiocylindrowy silnik, wyrafinowane amortyzatory de Ram’a oraz hipnotyzujące koła ze szprychami ze strun fortepianowych. Genialny projekt, który mógł pochodzić tylko z Molsheim. Oferowane na aukcji Bugatti Type 59 Sports wyposażone jest w silnik nr 5, było częścią fabrycznego teamu Bugatti podczas wyścigów klasy królewskiej w sezonach 1934 i 1935. Prowadzone przez René Dreyfusa, pochwalić się może imponującymi wynikami, między innymi 3. miejscem w Monaco oraz zwycięstwem w belgijskim Grand Prix, a także w wyścigu na Spa. Po przejściu na emeryturę Typ 59 przystosowany został do mniej wymagających eventów sportowych poprzez wyjęcie doładowania i zmianę skrzyni biegów. W rękach Jean-Pierrea Wimille Type 59 Sports stał się najszybszym samochodem sportowym we Francji. W następnym roku przemalowany na czarno, sprzedany został królowi Belgii, Leopoldowi III. Starannie zachowane przez zaledwie czterech kolejnych właścicieli i przedstawione dzisiaj w obłędnym stanie, poszczycić się może przepiękną patyną. Prezentowane Bugatti Type 59 Sports jest prawdopodobnie najważniejszym, najbardziej oryginalnym i najbardziej pożądanym ze wszystkich zachowanych wyścigowych, przedwojennych Bugatti. W tym wypadku nie powinna dziwić przedaukcyjna wycena, wyznaczająca jedynie dolną granicę na poziomie 10 milionów funtów, a więc prawie 49 milionów złotych.

Link: https://www.goodingco.com/vehicle/1934-bugatti-type-59-sports/

Passion of a Lifetime Auction
1 April 2020
Location:
Somerset House
The Edmond J. Safra Fountain Court
Strand, London WC2R 1LA
United Kingdom

Lot 010

1934 Bugatti Type 59 Sports
Estimate: In Excess of £10,000,000 –
Chassis: 57248
Engine: 5

✱ Please note that this lot is UK registered and has a DVLA-issued V5C.

The Ultimate Bugatti Grand Prix Car: The Incomparable Type 59
Campaigned as a Works Grand Prix Car During the 1934–1935 Seasons
Converted to Sports Car Configuration and Raced with Success in 1937
Extraordinary Provenance Dating to King Leopold III of Belgium
One of the Most Significant and Original Competition Bugattis Extant

3,257 CC DOHC Inline 8-Cylinder Engine
Twin Zenith Carburetors; Roots-Type Supercharger
250 BHP at 5,000 RPM
4-Speed Dry Sump Manual Gearbox
4-Wheel Cable-Operated Mechanical Drum Brakes
Front Solid Axle with Semi-Elliptical Leaf Springs and De Ram Shock Absorbers
Rear Live Axle with Reversed Quarter-Elliptic Leaf Springs and De Ram
Shock Absorbers

The ultimate evolution of the Bugatti Grand Prix car, the mythical Type 59 is both a technical marvel and a masterpiece of industrial art – a model considered by many to be the most elegant prewar racing car. Debuted in late 1933, the Type 59 featured a supercharged straight-eight engine, sophisticated de Ram shock absorbers, and mesmerizing piano-wire wheels, an ingenious design that could have only come from Molsheim.

This Type 59, fitted with engine no. 5, was initially part of the Bugatti works Grand Prix team during the 1934–1935 seasons. Primarily driven by René Dreyfus, it achieved impressive results including 3rd Place at the Monaco Grand Prix and an outright win at the Belgian Grand Prix at Spa. After withdrawing from Grand Prix racing, Bugatti developed this Type 59 for sports car events, removing its supercharger, fitting a new dry sump gearbox, revising the chassis and bodywork, and giving it the identity of chassis 57248. In the hands of Jean-Pierre Wimille, the Type 59 Sports became the fastest sports car in France, dominating its rivals during the 1937 season. The following year, it was repainted black and sold to King Leopold III of Belgium, one of Bugatti’s most important patrons. Carefully preserved by just four subsequent owners, and presented today in time-warp condition, 57248 is arguably the most important, original, and coveted of all competition Bugattis. Endlessly fascinating, historic, and romantic, this singular Type 59 embodies the ineffable magic of the Bugatti marque, Le Pur-Sang des Automobiles.

*Gooding provides information regarding the registration and import status of each lot as a helpful reference. It should not be relied upon or substituted for the Buyer’s own due diligence. As set forth more fully in the General Conditions, the Buyer is responsible for determining the relevant taxes and duties payable, as well as any import regulations that may apply, and for examining any and all documentation pertaining to the title or registration provided by the Seller and made available by Gooding prior to the Auction, and for determining whether a Vehicle is or can be registered. Neither Gooding nor the Seller is responsible for any errors or omissions regarding information provided herein, as set forth more fully in the General Conditions. Please contact clientservices@goodingco.com with any questions regarding registration and import status.