Bugatti

Bugatti Typ 35 Grand Prix 1929 – Francja

Marka Bugatti obecnie porównywalna do Ferrari, bez wątpienia należała do najbardziej prestiżowych marek samochodów w okresie międzywojennym. Jeśli mielibyśmy zachować tylko jeden model z tych czasów, który idealnie zilustrowałby sukces marki, prawdopodobnie wybralibyśmy Bugatti Typ 35. Ta znakomita wyścigowa maszyna została zaprezentowana na wyścigu Grand Prix de Lyon zorganizowanym przez ACF w sierpniu 1924 roku. Do 1934 roku wyprodukowano jedynie 650 egzemplarzy tego samochodu (łącznie wszystkie wersje). Jego niezliczone zwycięstwa w konkursach przypisywano równowadze i lekkości podwozia, wyrafinowanej mechanice, lecz również temu, iż Ettore Bugatti nigdy nie miał na celu ograniczenia rozpowszechniania tego modelu. To, że profesjonalni kierowcy rywalizowali ze zwykłymi obywatelami nie było ważne, Bugatti triumfowało. Na przestrzeni lat Bugatti Typ 35 było wiele razy odtwarzane, powstawało wiele replik i rekonstrukcji tego modelu. Niektóre były niezbyt udane i nie przynosiły większego zainteresowania miłośników tego modelu, inne zaś osiągnęły poziom perfekcji i sprostały najbardziej wymagającym kolekcjonerom.
Czytaj dalej

Bugatti Typ 57 Atalante 1935 – SPRZEDANE

Znacie Bugatti Stelvio, Ventoux albo Galibier? Jeżeli coś Wam świta, to poznajcie jeszcze rzadszy okaz francuskiej marki – T57 Atalante. Oto na aukcji we Włoszech pojawia się jeden z koło 34 zbudowanych przez zaledwie dwa lata (1936 – 1938) egzemplarzy Typu 57. Oto jeden z czterech pierwszych prototypów, co ciekawe, z karoserią stworzoną w fabryce w Molsheim, a nie przez zewnętrzną firmę karoseryjną, jak to zazwyczaj w Bugatti bywało. Potwierdza to niezwykła tabliczka znamionowa, zachowana jedynie na kliku znanych egzemplarzach Bugatti (Typ 49, parę Typów 55 roadster oraz na prywatnym egzemplarzu Typ 41 Royale Coupé Jean’a Bugatti). Jest to jeden z trzech znanych Bugatti Typ 57, które dotrwały do dnia dzisiejszego i zarazem najbardziej oryginalny z nich wszystkich. Wciąż posiada oryginalne podwozie oznaczone numerem 3, a jego licznik aktualnie pokazuje 25733 kilometrów przebiegu. Posiada również pierwotny silnik z właściwym numerem i niezmodyfikowane hamulce, oryginalne panele drzwi, oparcie siedzenia i prawidłowe dla modelu skórzane dno siedzenia w oryginalnym kolorze opalonej skóry, oryginalne wskaźniki i wyjątkowo rzadki oryginalny fabryczny zestaw narzędzi. Bugatti sprzedane zostało za 3,024 mln euro, czyli około 12,65 mln złotych.
Czytaj dalej

Bugatti Type 57S Cabriolet 1937 – SPRZEDANE

Bugatti Type 57S to druga seria osławionego Type 57, sportowego samochodu zaprojektowanego przez Jean’a Bugatti. Jego ośmiocylindrowy, rzędowy silnik otrzymał turbosprężarkę i suchą miskę olejową, która pozwoliła uzyskać niższy środek ciężkości. Krótsze i niższe nadwozie, a także niżej zamontowana chłodnica, pozwoliły poprawić aerodynamikę. Był to urodzony zwycięzca, który zdobywał kolejne Grand Prix, a ponadto ustanawiał rekordy na około 14 różnego rodzaju imprezach sportowych, w tym rekord średniej prędkości 85.07 mph w prestiżowym wyścigu 24h Le Mans. Type 57S był dostępny w trzech formach nadwozi: roadster’a, coupe Atalante oraz ultra-rzadkiego coupe Atlantic (które jest jednym z najbardziej pożądanych i cennych samochodów na Ziemi). Nadwozia coupe stanowiły około 20 egzemplarzy z 42 powstałych samochodów. Wiele z pozostałych sprzedane zostało jako jeżdżące podwozia, do których karoserie budowały takie firmy, jak Gangloff, Corsica, Letourneur et Marchand czy Vanvooren. Na aukcji wystawiony został egzemplarz z nadwoziem stworzonym przez Vanvooren, francuską manufakturę, która miała w swoim portfolio takie marki, jak Hispano-Suiza, Bugatti, Rolls-Royce czy Bentley. Nadwozie o numerze 57513 jest jednym z czterech kabrioletów zbudowanych przez Vanvooren do Type 57S i jednym z trzech znanych, które przetrwały do dziś. Fascynujący jest fakt, że ten 80-letni samochód zachował w pełni oryginalny stan i nigdy nie był restaurowany. To prawdziwe dzieło sztuki sprzedane zostało za 7,7 mln dolarów, a więc około 31,3 mln złotych.
Czytaj dalej

Bugatti Veyron 16.4 Super Sport 2013 – SPRZEDANY

Jeżeli chcemy wytłumaczyć komuś czym jest „supercar”, Bugatti zobrazuje to najlepiej. Veyron debiutował w 2005 roku, lecz dziś jest już legendą. Samochód nazwany na cześć Pierre’a Veyrona, który to wygrał dla marki Le Mans w 1939 roku, to niesamowite połączenie niebanalnego designu, technologii i mocy. Bugatti Veyron 16.4 Super Sport było wersją topową, która po uzyskaniu dodatkowych 200 KM doszła to nieprawdopodobnej mocy 1200 KM, będąc najszybszym samochodem dopuszczonym do ruchu drogowego. Egzemplarz wystawiony na aukcji jest jednym z 48 Super Sports’ów i jednym z ośmiu w specyfikacji na USA. Do dziś przejechał zaledwie 269 mi. Jest także celebrytą – w 2015 roku wystawiony był na Geneva Motor Show jako ostatni z 300 zbudowanych Veyronów. Dom aukcyjny wycenił go na 2,1 – 2,3 miliona dolarów. Tymczasem nowy właściciel postawi go sobie w salonie za jedyne 2 090 000 dolarów.

Czytaj dalej

Bugatti Typ 35 Grand Prix 1925 – SPRZEDANY

Bugatti Typ 35 to najbardziej udany wyścigowy model tej marki, który na swoim koncie dzierży ponad 1000 wyścigowych zwycięstw. Do największych sukcesów modelu można zaliczyć Grand Prix Mistrzostw Świata w roku 1926 czy pięciokrotne zwycięstwo, rok po roku, w najstarszym długodystansowym wyścigu samochodowym Targa Florio, rozgrywanym na publicznych drogach Sycylii. Bugatti Typ 35 zwane jest jako „Lyon”, od nazwy GP w którym debiutował model. Wystawiony na aukcji okaz o numerze podwozia 4487 uważany jest za jeden z najlepiej zachowanych, oryginalnych egzemplarzy na świecie. Samochód wyposażony jest w dwulitrowy, wolnossący silnik R8 o mocy 95 KM, 4-biegową manualną skrzynię oraz oryginalne nadwozie. Wspaniale udokumentowana historia tego rodzynka oraz jego stan sprawił, że wyceniony został na 2,6 – 3,2 miliona dolarów (ok. 10,7 – 13,2 mln PLN). Na aukcji osiągnął wartość 3 milionów 300 tysięcy dolarów.
Czytaj dalej

Bugatti EB110 GT 1994 – SPRZEDANE

Bugatti EB110 GT tworzone było jedynie przez 4 lata, od 1991 do 95 roku. EB110 GT to jedyny model produkcyjny tworzony przez Romano Artioli, przedsiębiorcę dzierżącego stery włoskiego wcielenia Bugatti. Jego nadwozie stworzone z ultralekkich kompozytów, jak włókno węglowe, Kevlar czy Nomex, dociąża silnik V12 z czterema (!) turbosprężarkami. Silnik umieszczony centralnie ogromną moc 560 KM przekazuje na obydwie osie pojazdu. Wyprodukowana w 139 egzemplarzach maszyna to prawdziwy potwór rozpędzający się do 343 km/h. Egzemplarz wystawiony na aukcję w kolorze Blu Elettrico na pewno przyciągnie uwagę wielu licytujących. Szacowana wartość: 275 – 325 tys. euro. Na licytacji osiągnęło cenę 616 tys. euro.
Czytaj dalej

Bugatti EB 112 1999 – Francja

Bugatti EB 112 może przypominać Porsche Panamerę, lecz… powstało 20 lat wcześniej! Zaprezentowany w 1993 roku w Genewie prototyp powstał według projektu Giorgetto Giugiaro. Zrealizowany został dopiero kilka lat później, gdy po bankructwie Bugatti Automobili SpA, przedprodukcyjne prototypy kupił Gildo Pallanca Pastor. Udało się ukończyć budowę dwóch sztuk, z których jedna (bordowa) sprzedana została kolekcjonerowi z Rosji, a druga przez 19 pozostawała w rękach przedsiębiorcy z Monako, znanego m.in. z produkcji samochodów Venturi. Pod maską znajduje się tu wolnossąca jednostka V12 Bugatti o pojemności 6 l i mocy 455 KM. Ta ultraluksusowa limuzyna ma napęd na cztery koła i manualną 6-stopniową skrzynię biegów. Mimo 20 lat, wciąż wygląda jak nowa, nie mając nawet najmniejszych śladów użycia. Wejść w posiadanie tego fascynującego pojazdu można było 5 lutego, podczs aukcji Artcurial w Paryżu. Samochód nie został sprzedany.
Czytaj dalej

Bugatti EB110 Super Sport 1995 – SPRZEDANE

Bugatti EB110 na przełomie początku lat 90-tych wskrzesiło legendę, pod jedną z najbardziej zasłużonych marek w historii tworząc prawdziwe dzieło inżynieryjnej sztuki. Awangardowe nadwozie z włókien węglowych, kevlaru i nomexu połączono tu z imponującą jednostką V12 o pojemności niewielkiej, 3,5 l, lecz wspomaganej czterema turbosprężarkami. Jego finalna i najbardziej ekscytująca wersja – Bugatti EB110 Super Sport o mocy 610 KM – ujrzała światło dzienne w 1992 roku, będąc najdroższym produkcyjnym samochodem świata. W ciągu trzech lat zbudowano zaledwie 33 sztuki, a to jest jedna z nich. Żółty lakier otrzymały zaledwie trzy egzemplarze (w tym jeden, którego właścicielem jest Michael Schumacher), zaś kombinacja z imponującym czerwonym wnętrzem jest absolutnie unikatowa. Ten imponujący młody klasyk został sprzedany za 560 tys. GBP (ok. 3,26 mln PLN) + prowizja domu aukcyjnego.
Czytaj dalej

Bugatti Typ 57 1938 – SPRZEDANE

Bugatti Typ 57 uchodzi za jedno z najwspanialszych aut przedwojennych. Na obraz ten składa się wyśmienita ośmiocylindrowa jednostka rzędowa 3,3 l wspomagana kompresorem, w swojej finalnej ewolucji osiągająca 160 KM. Nie mniej ważnym elementem sławy Typu 37 były nadwozia, tworzone przez największych artystów sztuki karoseryjnej. Licytowany egzemplarz przez długi czas trwał w zapomnieniu – rozbity i spalony podczas jednej z prób restauracji, otrzymał nowe życie dopiero w ostatnich latach. Nadwozie to współczesna forma Auto Classique Touraine, będąca odtworzeniem roadstera tworzonego przez Jean’a Bugatti’ego z nadwoziem Gangloff’a – projektu, który nigdy nie został ukończony z powodu tragicznej śmierci konstruktora (zginął po próbie ominięcia rowerzysty, który przypadkowo znalazł się na torze podczas testów) i działań wojennych, które rozpoczęły się trzy tygodnie później.
Czytaj dalej

Bugatti EB110 GT 1993 – SPRZEDANE

Bugatti EB110 GT z pewnością jest jednym z najbardziej zachwycających supersamochodów lat 90-tych. Wyczynowa konstrukcja wystylizowana przez Marcello Gandiniego i Giampaolo Benediniego została wyposażona w napęd na cztery koła i małą, 3,5 l jednostkę V12, doładowaną za to czterema turbosprężarkami. Taka konstrukcja pozostaje oszałamiająco szybka nawet według dzisiejszych standardów, osiągając 560 KM i prędkość maksymalną 342 km/h. Powstało ich zaledwie 139, po czym świeżo wskrzeszona legendarna francuska marka po raz kolejny zniknęła z rynku. Dziś w Monako idzie pod młotek idealne EB110 GT z przebiegiem 24 tys. km, przewidywana cena – 250-300 tys. euro.
Czytaj dalej