Citroen 2CV Sahara 1962 – SPRZEDANY

2CV miało niezliczone warianty, ale z pewnością najbardziej pożądanym kolekcjonersko dziś jest wersja z napędem na 4 koła, z niezwykle rozwiązanym układem, w którym do napędu każdej osi służył… osobny silnik. Każdy posiadał własną skrzynię biegów i zbiornik paliwa, choć sterowane były jedną przepustnicą i jedną dźwignią zmiany biegów. Citroen 2CV Sahara stworzony został do użytku na pustynnych terenach francuskich kolonii w Afryce, wykorzystywany był głównie przez przemysł petrochemiczny podczas poszukiwania ropy naftowej. Od 1960 do 1966 roku zbudowano około 700 sztuk. Wizualnie wyróżniały się kołem zapasowym umieszczonym na masce, powiększonymi nadkolami, zmodyfikowanym zawieszeniem i niezliczonymi pomniejszymi zmianami, dostosowującymi auto do pracy w trudnym terenie i ciężkim klimacie. Oferowany na aukcji we Francji egzemplarz miał dotąd jedynie jednego właściciela – weterynarza, pracującego w ciężkich, górskich warunkach. W latach 2000-2010 auto przeszło kompletną renowację, jest w pełni oryginalne, w konkursowym stanie. Samochód sprzedany został za 87400 euro (ok. 376 tys. złotych).

Link: https://www.bonhams.com/auctions/25339/preview_lot/5218575/

1962 CITROËN 2CV SAHARA
Chassis no. 0244 Engine no. AV 5 200 317 und AR 5 200 314
€ 80,000 – 110,000
PLN 340,000 – 470,000
Sold for € 87,400 inc. premium

LES GRANDES MARQUES DU MONDE AU GRAND PALAIS
7 Feb 2019
PARIS, THE GRAND PALAIS

Chassis no. 0244
Engine no. AV 5 200 317 und AR 5 200 314

FOOTNOTES
One of the more unusual of the many 2CV variants, and certainly among the most collectible today, is the four-wheel drive ‘Sahara’ which, unusually, used a second engine to drive the rear wheels. This ingenious means of providing all-wheel drive had already been tried by some Citroën dealers, and by the end of the 1950s the factory had decided to produce its official version, which was intended mainly for use in the rough desert terrain of France’s North African colonies. The first prototypes were shown to the motoring press in 1958, with production proper commencing in December 1960. As well as the additional engine, the Sahara featured a special chassis, reinforced suspension, wider wheel rims, twin fuel tanks (beneath the front seats) and countless other modifications to enable the car to cope with difficult terrain and climate. In 1962, following Algeria’s independence, Citroën dropped the ‘Sahara’ name and the car became the ‘2CV 4×4’. It is estimated that approximately 700 of both designations were built.

This delightful Citroën 2CV Sahara has had only one previous owner: a veterinarian who bought it to enable him to visit farms in the mountains. The car was completely restored over a 10-year period (2000-2010) using only original parts and is presented in concours condition. These twin-engined 2CVs rarely come to the market, and this beautifully presented example is worthy of the closest inspection. Ready for its next adventure, the car is offered with Swiss registration papers, 2016 MFK (TüV), FIVA identity card, and an original instruction manual.