Citroen 2CV Sahara 1963 – SPRZEDANY

Citroen 2CV Sahara to z pewnością jedna z najbardziej niezwykłych wersji popularnej “kaczuchy” i zarazem najbardziej kolekcjonersko dziś pożądana. Skonstruowana pod koniec lat 50-tych, była wyposażona w dwa silniki. Jeden napędzał koła przednie, a drugi tylne i mogły one pracować niezależnie, co czyniło z Sahary auto auto przednio- lub tylnonapędowe, lub pozwalało na uzyskanie napędu 4×4, tak przydatnego we francuskich koloniach w Północnej Afryce. Prezentowany egzemplarz całe swoje życie spędził na belgijskich szosach, dzięki czemu zachował się w doskonałym stanie. Wyposażony jest w rzadko spotykaną czerwoną tapicerkę, dwa oryginalne silniki i jest gotowy na nowe przygody. Jeden z około 700 wyprodukowanych egzemplarzy licytowany był podczas włoskiej aukcji w Villa Erba. Najwyższa oferta razem z opłatami domu aukcyjnego sięgnęła 74750 euro (około 320 tysięcy złotych). Samochód sprzedano.

Link: https://rmsothebys.com/en/auctions/ve19/villa-erba/lots/r0058-1963-citro%C3%ABn-2cv-4-4-sahara/776542

1963 Citroën 2CV 4×4 ‘Sahara’
€70.000 – €90.000
Offered without reserve
Sold For €74.750
Inclusive of applicable buyer’s fee.
RM | Sotheby’s – VILLA ERBA 25 MAY 2019

Chassis No.
0663

Equipped with both original engines
Original highly desirable twin-engined model
One of approximately 700 ever produced

One of the more unusual 2CV variants, and certainly among the most collectible today, is the four-wheel drive ‘Sahara’. Inspired by designs created by some Citroën dealers, Citroën began production on the dual-engined Sahara in the late 1950s.

The front engine drives the forward wheels in the usual manner, with the rear engine powering the rear wheels. To call the Sahara four-wheel drive is selling it short – both engines can be operated independently, making the vehicle front-, rear-, and all-wheel drive. Highly adaptable to any terrain, the 4×4 was intended mainly for use in the rough desert terrain of France’s North African colonies.

As well as the additional engine, the Sahara features a special chassis, reinforced suspension, wider wheel rims, twin fuel tanks and countless other modifications to enable the car to cope with difficult terrain and climate. In 1962, following Algeria’s independence, Citroën dropped the ‘Sahara’ name and the car became the 2CV 4×4, though it is still widely known by the moniker.

An 4×4 Sahara as original and lovely as this is hard to come by, as enthusiasts often keep hold of them for years. With a completely known ownership history, this Sahara has only ever been registered for road use by one Belgian owner. Additionally, the car comes with the original owner’s manual and a copy of the parts catalogue. Incredibly rare, in the classic Citroën colour combination of light blue with red seats, this is the ultimate car for any adventure.