Citroën BX 4 TC 1986 – SPRZEDANY

Citroen BX 4TC był próbą sił w rajdach, w ramach legendarnej grupy B. Spełniając wymogi homologacyjne wyprodukowano 200 sztuk rywala samochodów pokroju Audi Quattro. Sprzedało się ich zaledwie 86, lecz co czyni tą historię jeszcze bardziej wyjątkową, większość z nich została odkupiona od właścicieli (podobno za dwukrotność ceny zakupu) i zniszczona przez producenta w obawie przed jeszcze wyższymi kosztami obsługi gwarancyjnej sprzętu. Standardowy Citroën BX zaprojektowany przez Marcello Gandini’ego z Bertone nie przypominał raczej swojej rajdowej wersji. Turbodoładowany silnik BX 4TC generował tu 200 KM (w wyczynowych rajdówkach nawet 380 KM), a moc rozprowadzana była na obydwie osie samochodu. Teoretycznie przewaga nad konkurencją możliwa była przez zastosowanie hydropneumatycznego zawieszenia, jednak samochód nie zdążył udowodnić swojej siły na trasach rajdowych. Przez swoją historię, rajdowy BX stał się wyjątkowo rzadkim okazem. Ten wystawiony na aukcji, w stanie kolekcjonerskim, zamówiony został przez znanego szwajcarskiego kontruktora, Franco Sbarro. Z przebiegiem zaledwie 220 km, Citroen wyceniony został przez dom aukcyjny Artcurial na 50 000 – 80 000 euro (ok. 220 – 350 tys. zł). Licytowany będzie bez ceny minimalnej, lecz trudno liczyć na okazję… Na aukcji sprzedał się za 76 557 euro.


Link: http://www.artcurial.com/en/asp/fullCatalogue.asp?salelot=3118+++++105+&refno=10589255

Lot 105
1986 Citroën BX 4 TC
No reserve

Unregistered
Chassis n° 00XL 3026

– Only 220 km since new
– Delivered new to Franco Sbarro
– Street version of the mythical Group B
– No reserve

The BX 4TC represents Citroën’s attempt at engaging into World Rally Championship at the time of the famous Group B era. For homologation, the manufacturer had to produce 200 cars and consequently developed a road version on the base of the BX, powered by a turbocharged 2141cc engine developing 200bhp, with a four-wheel-drive system. On the „Evolution” version for the official team, the specifications were more sporting and max power reached 380bhp, yet it wasn’t good enough and the BX 4TC was finally withdrawn from the championship. Total production, executed at Heuliez, would total up to just 86 units, though the cars were to have been destroyed by Citroen, under the supervision of a bailiff. Rumor though says that Citroën offered the owners of the „4TC” to buy them back at twice their value. Whatever be the truth, it is unquestionably a very rare model, of which only forty examples are said to remain.
The example on offer is in mint condition today and covered only 220 km since new. It was delivered new to well-known Swiss car constructor Franco Sbarro. He had it exhibited in his school, ESPERA for his students for many years. This true collector which has to be break-in is an opportunity that comes by very rarely, if ever.

Photos: Copyright Peter Singhof

Estimation 50 000 – 80 000 €