Citroen

Citroen SMi 1973 – UK

Rozpoczęty w 1961 roku „Projekt S” Citroena miał jeden cel: opracowanie sportowego i rewolucyjnego wariantu modelu DS. Nabycie Maserati w 1968 roku dało nowe możliwości mariażu wydajnych włoskich silników z wyrafinowanym zawieszeniem Citroena. Efektem oraz jedynym dzieckiem tej trudnej miłości był Citroen SM – prawdziwy grand tourer. SM jako flagowy pojazd Citroena, konkurować miał z innymi modelami takich producentów, jak Jaguar, Lotus, Ferrari, Aston Martin, Alfa Romeo czy Porsche. Wystawiony na aukcji Citroen SMi z 1973 roku jest pożądaną wersją z elektronicznym wtryskiem paliwa. Egzemplarz importowany ze Szwajcarii w dobrym stanie technicznym oraz poprawnie działającym systemem zawieszenia jest wspaniałą bazą do stworzenia kolekcjonerskiej perełki. Ekscytujący i rzadki kawałek francuskiej egzotyki w złotym kolorze wyeniony został na 30 000 – 35 000 funtów, czyli około 150 000 – 170 000 złotych.
Czytaj dalej

Citroen SM Injection 1974 – SPRZEDANY

Citroen SM to bardzo udana wyprawa francuskiej marki do klasy GT, niestety udaremniona przez sytuację gospodarczą. Wyprodukowana tylko w 12920 egzemplarzach awangarda technologiczna, zwłaszcza w odniesieniu do zawieszenia i wspomagania układu kierowniczego z systemem DIRAVI (automatycznie prostującym koła na postoju), stała się autem kolekcjonerskim już w momencie wyjazdu z fabryki. Citroen SM Injection wystawiony na aukcji dostarczony został do włoskiego dealera w maju 1974 roku. To jedna z 3500 sztuk wzbogaconych o układ wtryskowy, w przepięknym kolorze „gold leaf”. Wnętrze zachowane jest w bardzo dobrym stanie, ze szczotkowanym aluminium na desce rozdzielczej, chromem, stalą nierdzewną i skórą w subtelnym połączeniu luksusu i sportu. Samochód miał dotą dwóch właścicieli, a silnik był kompletnie odbudowany 10000 km temu. Aukcja przebiegnie bez narzuconej ceny minimalnej. Dom aukcyjny wycenia tego SM’a na 40 – 60 tys. euro, czyli ok. 170 – 250 tys. złotych. Na aukcji uzyskał cenę 35 760 euro.

Czytaj dalej

Citroën BX 4 TC 1986 – SPRZEDANY

Citroen BX 4TC był próbą sił w rajdach, w ramach legendarnej grupy B. Spełniając wymogi homologacyjne wyprodukowano 200 sztuk rywala samochodów pokroju Audi Quattro. Sprzedało się ich zaledwie 86, lecz co czyni tą historię jeszcze bardziej wyjątkową, większość z nich została odkupiona od właścicieli (podobno za dwukrotność ceny zakupu) i zniszczona przez producenta w obawie przed jeszcze wyższymi kosztami obsługi gwarancyjnej sprzętu. Standardowy Citroën BX zaprojektowany przez Marcello Gandini’ego z Bertone nie przypominał raczej swojej rajdowej wersji. Turbodoładowany silnik BX 4TC generował tu 200 KM (w wyczynowych rajdówkach nawet 380 KM), a moc rozprowadzana była na obydwie osie samochodu. Teoretycznie przewaga nad konkurencją możliwa była przez zastosowanie hydropneumatycznego zawieszenia, jednak samochód nie zdążył udowodnić swojej siły na trasach rajdowych. Przez swoją historię, rajdowy BX stał się wyjątkowo rzadkim okazem. Ten wystawiony na aukcji, w stanie kolekcjonerskim, zamówiony został przez znanego szwajcarskiego kontruktora, Franco Sbarro. Z przebiegiem zaledwie 220 km, Citroen wyceniony został przez dom aukcyjny Artcurial na 50 000 – 80 000 euro (ok. 220 – 350 tys. zł). Licytowany będzie bez ceny minimalnej, lecz trudno liczyć na okazję… Na aukcji sprzedał się za 76 557 euro.

Czytaj dalej

Citroen DS19 Concorde 1961 – SPRZEDANY

Z jego warsztatu od lat 20-tych wyjeżdżały wyjeżdżały nadwozia ekskluzywnych francuskich pojazdów, jak Talbot, Delage czy Delahaye, lecz najsłynniejsze kreacje Henri Chapron stworzył w kwiecie wieku, na bazie jednego modelu – rewolucyjnego Citroena DS. Ktokolwiek nie był usatysfakcjonowany ofertą fabryki, tu – niczym garnitur na miarę – zamówić mógł konwersję nadwozia na cabrio bądź coupe. Pierwszą propozycją był kabriolet Croisette i coupe Paris (1958), rok później pokazano otwartą wersję Caddy, a w 1960 roku dwa rodzaje coupe – Dandy i Concorde. Wszystkie budowane były jednostkowo, wyłącznie na indywidualne zamówienia. Citroen DS19 Concorde to wersja w zgodnej opinii wielu miłośników uznawana za najpiękniejszą i najbardziej proporcjonalną. Charakteryzuje się podwyższoną linią nadwozia w tylnej części, co pozwoliło uzyskać optymalną ilość miejsca na głowy pasażerów tylnej kanapy. W ciągu pięciu lat zbudowano ich zaledwie 38 sztuk. Ten egzemplarz jest w pełni odrestaurowany, w znakomitej kondycji i według słów sprzedającego – jest najstarszym istniejącym egzemplarzem. Podczas Retromobile w Paryżu samochód został sprzedany za 157 344 euro (ok. 680 tys. PLN).
Czytaj dalej

Citroen CX GTi 1982 – 12600 PLN – Pęckowo

Citroen CX GTi to najmocniejsza wolnossąca wersja francuskiej limuzyny. Tu model z pierwszej serii produkcyjnej, cieszącej oczy większą ilością chromu i awangardową deską rozdzielczą, z niepowtarzalnymi wskaźnikami prędkości i obrotów umieszczonymi na podświetlanych bębnach. Jego stylistyka i niebanalne wnętrze tworzą atmosferę wyjątkowości, jakiej nie zaoferuje nam żadna inna marka. Na pierwszym miejscu stoi tu komfort, gwarantujący doskonałe samopoczucie nawet po dłuższej podróży. W końcu skrót „GTi” można rozszyfrować nie inaczej, jak „Le Grand Tour d’injection”, czyli samochód przystosowany do podróży po całym kontynencie, zasilany układem wtryskowym. Ten egzemplarz uruchomiony został po długim postoju w szopie. Jest mechanicznie sprawny, choć wymaga poprawek blacharskich i położenia nowej powłokki lakierniczej.
Czytaj dalej

Citroen SM 1972 – 80000 PLN – Częstochowa

Citroen SM to wóz, który może być ozdobą każdej kolekcji, choćby obejmowała nie tylko dzieła sztuki motoryzacji. Unikatowy zarówno pod względem kształtu, jak i zastosowanych rozwiązań technicznych, staje się dziś prawdziwą ikoną francuskiej inżynierii, niemal na równi z ponaddźwiękowym samolotem pasażerskim Concorde czy koleją wysokich prędkości TGV. Te samochody odrestaurowane w najdrobniejszych szczegółach potrafią osiągać na aukcjach ceny przekraczające 300 tys. złotych. Ten jest zdecydowanie tańszy, choć to oczywiście jest jedynie baza do renowacji. O tyle dobra, że zachowana w oryginalnym stanie, bez nieudolnych prób remontów, które często potrafię skomplikować odbudowę tych niezwykłych samochodów. Silnik Maserati, hydropneumatyczne zawieszenie, hamulce tarczowe z systemem różnicującym siłę hamowania pomiędzy poszczególnymi kołami na zakręcie czy automatycznie powracająca do wyjściowego położenia kierownica. Ten samochód ma wyjątkowe smaczki.
Czytaj dalej

Citroen XM V6 Exclusive 1998 – 32000 PLN – Niemcy

Citroen XM V6 Exclusive to wóz nietuzinkowy, natychmiastowo przykuwający uwagę i zapewniający bajeczny komfort. Ten przeszedł szereg prac renowacyjnych, w trakcie których uzyskał nowy „look”. Ten odcień lakieru i wnętrze to cechy szczególne limitowanej do 40 sztuk wersji Multimedia, bedącej najbardziej kolekcjonersko poszukiwaną odmianą modelu XM. Choć ten nie ma wartości oryginalnej Multimedii, wrażenie robi doskonale. Dla myślących poza schematami i ceniących awangardę to samo szczęście i okazja do spróbowania czegoś wyjątkowego.
Czytaj dalej

Citroen XM Pallas 1999 – SPRZEDANY

Etykieta „Pallas” oznaczała u Citroena najbardziej komfortowo wyposażone limuzyny. Najpierw pojawiła się na modelu DS, później spotkać mogliśmy ją w CX oraz XM, i to kilkukrotnie. Citroen XM Turbo CT Pallas to wersja specjalna oferowana na rynku niemieckim pomiędzy 10.1998 a 2.1999. Łączyła najwyższy standard wyposażenia z turbodoładowanym, czterocylindrowym silnikiem o mocy 147 KM. Warunki podróży zapewnia iście królewskie, zawieszenie Hydroactive II całkowicie izoluje od nierówności nawierzchni, tapicerka to doskonałe połączenie skóry i alcantary, każdy pasażer może włączyć podgrzewanie siedzenia, elektrycznie regulowany jest nawet podłokietnik, a przestrzeń pasażerska oddzielona jest od bagażnika dodatkową szybą. Ciemny lakier doskonale pasuje do jego awangardowej sylwetki, a zdjęcia w tej ofercie to wręcz poezja.
Czytaj dalej

Citroen CX Prestige 1982 – 7500 PLN – Starachowice

Citroen CX Prestige to prawdziwie królewska, luksusowa wersja kultowej francuskiej limuzyny. Ultrakomfortowe hydrauliczne zawieszenie łączy się tu z przedłużonym o 25 centymetrów rozstawem osi, gwarantującym doskonałe warunki podróży pasażerom tylnej kanapy. Stan tego wspaniałego samochodu niestety nie jest zachwycający. Do przywrócenia go do życia potrzebne są gruntowne prace blacharskie, lecz w tym przypadku jest o co walczyć.
Czytaj dalej

Citroen BX 1991 – 12000 PLN – Sopot

Citroen BX debiutował w 1982 roku, lecz utrzymał się w produkcji przez długie 12 lat. Na ulicach wyróżniał się zawsze, co było zasługą doskonałego projektu Marcello Gandini’ego. Ceniono go za niezrównany w tej klasie komfort, będący następstwem zastosowania specjalności Citroena – zawieszenia hydropneumatycznego. Początkowo zaskakiwał również awangardowym wnętrzem z wszystkimi przełącznikami świateł zintegrowanymi z deską oraz z bębenkowym prędkościomierzem. Ten w ogłoszeniu to już model poliftowy, w którym kokpit rozwiązano w bardziej standardowy sposób, choć pozostawiono charakterystyczną, jednoramienną kierownicę. Zwraca uwagę niski przebieg i doskonały stan zachowania samochodu. Zważywszy na wykonane czynności serwisowe, możemy tanio cieszyć się z nieszablonowego i fantastycznie komfortowego pojazdu.
Czytaj dalej