De Tomaso Pantera GTS 1978 – Belgia

Pantera to wspaniałe skrzyżowanie włoskiej stylistyki z mocą amerykańskiej jednostki napędowej, jakie firmował Alejandro De Tomaso. Nadwozie tego supercar’a zaprojektował Tom Tjaarda z Carrozzeria Ghia, a opracował i wdrożył do produkcji Gianpaolo Dallara, konstruktor Lamborghini. De Tomaso Pantera otrzymała jednostkę V8 od Ford’a oraz pięciobiegową skrzynię ZF, dzięki którym rozpędzała się do 100 km/h w odrobinę ponad 5 sekund. Dosłownie rok po premierze Pantery, w 1972 roku, pojawiła się pierwsza ulepszona wersja z symbolem „L”, która otrzymała charakterystyczne zderzaki oraz ulepszone systemy chłodzenia i klimatyzacji. Pantera GTS zawitała na rynek w dwa lata później, a w specyfikacji europejskiej została wyposażona w silnik o mocy 350 KM, większe koła oraz szereg udoskonaleń skierowanych na osiągi. Wystawiona na aukcji De Tomaso Pantera GTS, po raz pierwszy zarejestrowana została w 1978 roku w Szwajcarii, a w 1987 roku po całkowitej renowacji wyzerowano jej licznik przebiegu. Od tej pory Pantera pokonała 18200 km. Samochód jest wykończony w kolorze niebieskim metalicznym, a wnętrze z jasnoszarą skórą zdobią drewniane elementy. Ten piękny klasyk wyceniony został na 55 – 85 tys. euro, czyli około 230 – 360 tys. złotych.

Spa Classic osiągnęło status jednego z głównych spotkań klasycznych samochodów sportowych i wyścigowych, na torze uważanym za jeden najpiękniejszych na świecie. Spa-Francorchamps oferuje atmosferę pasującą do wielu wyjątkowych okoliczności, dlatego coroczne spotkanie obfituje w niezwykłe samochody zjeżdżające z całej Europy i spoza niej. Dom aukcyjny Bonhams nie mógł przepuścić takiej okazji i po raz kolejny zorganizował „The Spa Classic Sale”, aukcję, na której można będzie wylicytować 60 perełek z najwyższej półki. Niektóre kąski z aukcji, która odbędzie się już 21 maja 2017 roku opiszemy dla Was na łamach Giełdy Klasyków.


Link: http://www.bonhams.com/auctions/24132/preview_lot/5061529/

1978 DE TOMASO PANTERA GTS COUPÉ
Coachwork by Carrozzeria Ghia/Vignale Chassis no. THPNSU 09040
€55,000 – 85,000
PLN 230,000 – 360,000

THE SPA CLASSIC SALE
21 May 2017
Francorchamps, Le circuit de Spa Francorchamps

1978 De Tomaso Pantera GTS Coupé
Coachwork by Carrozzeria Ghia/Vignale
Chassis no. THPNSU 09040

•Delivered new to Switzerland
•Restored in the late 1980s
•Present ownership for 27 years
•Registered in Switzerland

Having established himself as a serious automobile manufacturer with the Mangusta coupé, Alejandro De Tomaso commissioned Lamborghini designer Gianpaolo Dallara to produce the chassis for his new mid-engined supercar, the Pantera. Dallara opted for unitary construction for the steel chassis/body – abandoning the Mangusta’s backbone frame – and competition-specification double wishbone/coil-spring suspension all round.

The Ford Motor Company was De Tomaso’s partner at the time of the Pantera’s introduction in 1971 and thus the Pantera, like the Mangusta, relied on Ford V8 power. Mated to a ZF all-synchro five-speed transaxle, the 351ci (5.8-litre) Cleveland engine varied in output depending on the destination market, and in European trim came with 330bhp on tap, enabling the Pantera to complete the 0-60mph (0-96km/h) sprint in a little over 5 seconds and touch 160mph (257km/h) flat out. Styled by Tom Tjaarda at Carrozzeria Ghia, the stunning coupé body was in fact built by Vignale, both companies being part of De Tomaso’s empire in the early 1970s. De Tomaso’s longstanding relationship with the Ford Motor Company led to an arrangement whereby the Pantera was distributed through select Lincoln-Mercury dealerships in the USA, where a lower compression, 248bhp Cleveland motor (meeting stricter emissions regulations) was introduced for 1972. The 1974 energy crisis led to a parting of the ways between Ford and De Tomaso, who continued to sell the Pantera in Europe.

Exceptionally long-lived for a supercar, the Pantera was still around in the 1990s having undergone a series of upgrades. The first of these had appeared on the ‚L’ model of 1972, which featured ‚impact resistant’ bumpers and improved cooling and air conditioning systems. Flared wheelarches distinguished the GTS model of 1974, which in European trim came with a 350bhp engine, larger wheels/tyres and other performance enhancements.

Introduced at approximately the same time was the GT/4, a development of the Group 4 competition cars of 1972/73. The first major revision of the Pantera’s body style occurred in 1980 with the introduction of the GT5 which, with its deep front air dam and delta-wing rear spoiler, represented one of the earliest examples of these aerodynamic devices being applied to passenger car design. Introduced in 1985, the GTS5 incorporated further revisions to the bodywork while its interior was significantly upgraded, rivalling that of many a luxury limousine. In 1990 the Pantera was completely redesigned by Bertone’s Marcello Gandini, stylist of Lamborghini’s Miura and Countach, emerging as virtually a completely new model. Production of the world longest-running supercar finally ceased in 1993.

First registered in Switzerland on 22nd June 1978, this particular Pantera was restored between July and November 1987 at a cost of CHF42,434. The odometer was zeroed at the time of restoration, and the present reading of circa 18,200 kilometres is believed to be distance driven since then. The current vendor (believed to be the third owner) bought the Pantera on 22nd January 1990, since when it has been used sparingly. The car is finished in metallic blue with light grey leather interior, and rolls on De Tomaso alloy wheels. Accompanying documentation consists of a Swiss Carte Grise and an old condition report detailing the restoration works carried out in the late 1980s.

Najciekawsze samochody klasyczne, youngtimery i przyszłe klasyki na sprzedaż.