Facel Vega Excellence 1960 – Francja

Facel Vega jest niewątpliwie jednym z najbardziej pociągających efektów mariaży europejskich stylistów z amerykańskimi jednostkami napędowymi. Model Excellence to luksus w czystej postaci. Przestawiony po raz pierwszy podczas Paris Auto Show w 1956 roku, wyposażony został w jednostkę V8 Chryslera. Facel Vega Excellence zbudowany został w zaledwie 153 egzemplarzach i stanowi nie lada kąsek dla kolekcjonerów. Okaz wystawiony na aukcji pierwotnie trafił w ręce rosyjskiej rodziny arystokratów, którzy uciekli do Francji przed rewolucją. W 1964 roku samochód trafił w ręce Rogera Baillona. Jego kolekcja, odkryta po latach w 2015 roku, liczyła około 60 zabytkowych samochodów, pozostawionych by rdzewiały w szopach na farmie rodziny w zachodniej Francji. Facel Vega Excellence jako jeden z nielicznych zachował się w niezłej formie i dlatego wówczas podbił serce obecnego właściciela. Facel został dokładnie oczyszczony, ale pozostał w nienaruszonym stanie. Nadwozie samochodu nadal zachowuje oryginalne kolor: Tudor Grey, a tapicerka z czarnej skóry jest w niezłym stanie. Na liczniku Facel Vega Excellence ma 52213 km, a na kartce pod maską datowanej na 1965 rok 48221 km, zatem nigdy dużo nie jeździł. Samochód przywieziony ze Szwajcarii zostanie dostarczony szczęśliwemu nabywcy ze starym francuskim dokumentem rejestracyjnym. Nabywca z pewnością będzie miał nie lada zagwozdkę myśląc o tym, czy przywrócić auto do pełnej świetności, czy zostawić oryginalną patynę. Francuska perła, wyceniona na 100 – 160 tysięcy euro, czyli około 420 – 680 tysięcy złotych, licytowana będzie podczas targów Rétromobile w Paryżu, już 7 lutego 2020 roku.


Photos © Peter Singhof

Link: https://www.artcurial.com/en/lot-1960-facel-vega-excellence-3980-59?

Sale Rétromobile 2020 – 07 february 2020

Lot 59
1960 Facel Vega Excellence
Estimation 100,000 – 160,000 €

¤ Temporary import

French title
Temporary import in the EU
Chassis n°EX1 B086

– Coming from one of the most selective collection in Europe
– Ex-Roger Baillon Collection
– Incredible well-preserved condition
– Exceptional history
– Sold new to Helen Kirby of Bagration

With only 153 units manufactured and aimed at an elite clientele, the Excellence was built as an exclusive car. This example is no exception to the rule and was delivered new to its first owner Helen Kirby de Bagration on 25th February 1960. The latter came from an aristocratic Russian family who emigrated to France during the Revolution. The car would then be sold in 1963 at Neuilly before being taken over in 1964 by the Savoye garage. It was in December of that year that Roger Baillon acquired it and it was not until 2015 that the car emerged from oblivion, which was during the historical sale of the famous Baillon collection by Artcurial Motorcars. Its owner, a selective and demanding collector, was then seduced by its exceptional well-preserved condition.
The car therefore benefited from a thorough cleaning but remained in its completely untouched condition. The bodywork consequently still retains its original “Tudor Grey” livery and the sumptuous black leather upholstery is in a rare well-maintained condition. The dashboard is magnificently highlighted by its extraordinary wood effect paint and only the sky roof is missing. It has 52,213 km displayed on the odometer and under the bonnet, a drain label dating from 1965 indicates a mileage of 48,221 km. This car has therefore not been driven much at that time. A mechanical reconditioning would be advisable before restarting the car but it should be left untouched otherwise as this would be the perfect contender for the preservation class in the best Concours d’Elegance events around the world.
This is a neat car and is still equipped with its toolbox. Arriving from Switzerland, it will be delivered with its old French registration document whereas duties and taxes will be at the buyer’s costs depending on their own country.
This first series Excellence is certainly one of the most well-kept examples and deserves a sympathetic recommissioning which preserves its originality and which will turn this sculpture into a moving piece of art, consequently representing a tribute to the passing of time.

Lot from outside the EU: In addition to the commissions and taxes indicated above, an additional import VAT will be charged (5,5% of the hammer price for vintage/classic cars, 20% newer/modern motorcars).