Archiwum kategorii: Facel

Facel Vega FVS Series 4 1958 – SPRZEDANY

Europejskie projekty samochodów wyposażone w amerykańskie silniki zapisały wiele znaczących kart w dziejach motoryzacji. Dziś takie hybrydy rosną w siłę i są niezwykle cenione, a jednym z najlepszych przykładów jest niewątpliwie francuski Facel Vega. Założone w 1938 roku przedsiębiorstwo Forges et Ateliers de Construction d’Eure et de Loire na początku swojego istnienia wytwarzało komponenty dla branży lotniczej. W późniejszych latach produkcja została zdywersyfikowana, a FACEL zaczął tworzyć karoserie dla Panharda i Simci. Największym sukcesem firmy stało się wprowadzenie własnego modelu w 1954 roku. Był to niesamowicie piękny, czteromiejscowy model FV/FVS, jeden z najbardziej luksusowych i drogich samochodów tamtych czasów. Dzięki wygodnemu i luksusowemu wnętrzu oraz sprawdzonym silnikom o dużej mocy, Facel Vega był doskonałym grand tourerem. Moc, styl i ekskluzywność samochodu są urzekająco dekadenckie i w swoich czasach w pełni zaspokajały hollywoodzką arystokrację.
Czytaj dalej Facel Vega FVS Series 4 1958 – SPRZEDANY

Facel Vega HK500 Coupe 1961 – USA

Facel – francuskie przedsiębiorstwo, które dziś znamy z luksusowych samochodów o niepowtarzalnym designie, powstało w dość trudnym czasie, bo w 1939 roku. Jego początki to produkcja wojskowych samolotów, a dopiero w 1948 roku wydzielono dywizję zajmującą się samochodami. Zaczęto od tworzenia karoserii do podwozi firm Simca i Panhard oraz współpracy z francuskim oddziałem Forda, a w latach 50-tych przyszła pora na własny projekt. W stosunkowo krótkim czasie firma Facel wyprodukowała około 2900 samochodów, z których wszystkie były stylowe, luksusowe i szybkie. Ręcznie wytwarzany Facel Vega HK500 był wyceniany na poziomie ówczesnych modeli Rolls-Royce, trafiając do bogatych i sławnych ludzi, szukających czegoś ekskluzywnego i niepowtarzalnego. Niezwykle eleganckie coupe Vega, wzięło swoją nazwę od najjaśniejszej gwiazdy konstelacji Lutni, a po raz pierwszy zostało pokazane na salonie paryskim w 1954 roku. Luksusowy Grand Routier początkowo otrzymał jednostkę napędową Chryslera, 4,5-litrowy, 180-konny silnik V8, do obsługi której klienci wybrać mogli automatyczną lub manualną skrzynię biegów. HK500, jako ulepszona wersja Facel Vega, pojawił się w 1957 roku. Napędzany przez ponad 360-konne hemi V8 Chryslera o pojemności 5,9-litra samochód, mógł rozpędzić się do ponad 225 km/h, a dostępne początkowo jako opcja wspomaganie kierownicy oraz tarczowe hamulce Dunlop, w 1960 roku stały się standardem wyposażenia. Według magazynu The Motor Facel Vega HK500 to “genialne połączenie wysokiego komfortu jazdy z wyjątkowym trzymaniem się drogi”. Produkcja w latach 1958-1961 wyniosła zaledwie około 500 egzemplarzy, czyniąc dziś z francusko-amerykańskiego auta niezwykle poszukiwany kąsek. Facel Vega HK500 został zaprojektowany tak, aby konkurować z najlepszymi samochodami GT dostępnymi na rynku w tym czasie. Literatura tamtego okresu określa go konkurentem potężnego Mercedesa 300SL, Ferrari 250GT czy Astona Martina DB4. Wystawiony na aukcji Facel Vega HK500 to pięknie prezentujący się okaz. Dostarczony jako nowy do Szwajcarii w ostatnim dziesięcioleciu był własnością znanego teksańskiego kolekcjonera. Bogato wyposażony w elektrycznie sterowane szyby, radio z epoki oraz bardzo rzadkie koła firmy Rudge z centralną śrubą typu knock-off. Wnętrze tego pięknego samochodu wita nas czerwienią, ozdobioną pięknymi drewnianymi panelami. Facel wyceniony został na 150 – 200 tysięcy dolarów, czyli około 510 – 680 tysięcy złotych.
Czytaj dalej Facel Vega HK500 Coupe 1961 – USA

Facel Vega FVS Series 4 1958 – SPRZEDANY

Facel Vega to francuski, luksusowy samochód produkowany od 1954 do 1959 roku, a skrót FVS to nic innego jak Facel Vega Sport. Z zewnątrz nic nie wskazywałoby na tą ostatnią literę skrótu, gdyby nie dźwięk. Pod maską znajdziemy V8 OHV Hemi o mocy 325 KM o pojemności 5,8 cc od Chrysler’a, a maksymalna prędkość rozwijana przez pojazd sięgała 225 km/h. Model FV4 (nieoficjalnie zwany też FVS) produkowany był na eksport i oferowany był równolegle z modelami FV3 i FV3B. Ta fascynująca kombinacja muscle car i grand tourer’a powstała w 94 egzemplarzach, z czego 26 z dużym silnikiem HEMI. Automatyczna skrzynia biegów, niezależne przednie zawieszenie, hydrauliczne hamulce bębnowe, zaskakująco pewne i sportowe prowadzenie. Ten rzadki klejnot jest tym cenniejszy, że przez 57 lat swojego istnienia cieszyło się nim tylko 4 właścicieli. W Arizonie w styczniu 2017 roku osiągnął cenę 247 500 dolarów.
Czytaj dalej Facel Vega FVS Series 4 1958 – SPRZEDANY

Facel Vega HK500 1961 – USA – SPRZEDANY

Facel Vega HK500 został zbudowany w zaledwie 489 sztukach, z których najbardziej znana jest ta, w której zginął w 1960 r. laureat nagrody Nobla, Albert Camus. Sam samochód nie był tu niczemu winien, choć trzeba przyznać, że 360-konne V8 Chrysler’a gwarantowało nadzwyczajne osiągi. Facel Vega z ogłoszenia prezentuje się wyśmienicie. Restaurowany w latach 90-tych przykuwa uwagę każdym detalem, niemal cofając nas w czasie o pół wieku, kiedy to imponujące coupe należało do najbardziej luksusowych samochodów na świecie.
Czytaj dalej Facel Vega HK500 1961 – USA – SPRZEDANY

Facel Vega Facel II 1962 – SPRZEDANY

Facel Vega Facel II to ostatni model istniejącej przez 10 lat firmy, zbudowany w zaledwie 182 sztukach. To absolutny top lat 60-tych, luksusowe GT łączące wysublimowany francuski styl z potężną mocą amerykańskiej jednostki V8 6,3 l Chryslera. Był jedną z najdroższych propozycji na rynku, stąd za jego kierownicą mogliśmy spotkać największe sławy ówczesnego świata, jak Tony Curtis, Ringo Starr, Ava Gardner czy sir Stirling Moss. Licytowany egzemplarz od 30 lat jest w rękach jednej rodziny w Kalifornii, będąc samochodem regularnie użytkowanym, często wystawianym i powszechnie znanym w środowisku.
Czytaj dalej Facel Vega Facel II 1962 – SPRZEDANY

Facel Vega Excellence EX 1 1958 – SPRZEDANY

Facel Vega od połowy lat 50-tych do 60-tych oferował (wedle ówczesnej reklamy) samochody dla nielicznych, których stać na to, co najlepsze. Facel Vega Excellence był jedyną czterodrzwiową limuzyną w ofercie firmy. Z 5 metrami długości i z ponad 3-metrowym rozstawem osi to prawdziwy król szos. Dzięki oszczędnej i wyważonej stylistyce zdecydowanie odróżniał się od ówczesnej amerykańskiej konkurencji, od której zapożyczył silnik (w drugiej generacji – EX 1 była 362-calowa jednostka Chryslera). Wówczas wybór dyplomatów i arystokracji, powstał w zaledwie 134 egzemplarzach.
Czytaj dalej Facel Vega Excellence EX 1 1958 – SPRZEDANY

Facel Vega Facel II 1962 – SPRZEDANY

Facel Vega Facel II to ostatni model istniejącej przez 10 lat firmy, zbudowany w zaledwie 182 sztukach. To absolutny top lat 60-tych, luksusowe GT łączące wysublimowany francuski styl i wyjątkową jakość wykonania z mocą amerykańskiej jednostki 6,3 Chryslera i świetnym komfortem. Egzemplarz licytowany 6. lutego przez Bonhamsa to typowy ‘barn find’ – wydobyty po 40 latach ze stodoły, zachowany w pełni oryginalnym stanie. Takie egzemplarze są najlepszą bazą do wykonania restauracji na najwyższym poziomie, choć jej koszt z łatwością może przekroczyć cenę zakupu (szacowano 340-590 tys., sprzedał się za 650 tys. PLN).
Czytaj dalej Facel Vega Facel II 1962 – SPRZEDANY