Ferrari 330 GTC Zagato 1967 – Włochy

Ferrari 330 GTC Zagato to coś, co zaskoczyć może nawet osoby doskonale znające całą historię marki. To jednostkowy okaz, który nie otrzymał takiej karoserii na samym początku życia. Okaz przybył do USA na zamówienia importera, Luigiego Chinetti w 1967 roku. Drugi właściciel w 1972 roku uszkodził przód samochodu i przyprowadził je z powrotem do Chinettiego w celu naprawy. Ten ostatni skorzystał z tej okazji, aby wywieźć samochód do Włoch i zlecić wykonanie nowej karoserii Carrozzeria Zagato. Nadwozie od Zagato jest uderzające, określone przez kanciaste linie i dach w stylu targa, który przypomina w pewnym sensie Daytona NART Spider Michelottiego. W 1974 roku Ferrari 330 GTC Zagato została wystawione na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie na stoisku Zagato, następnie samochód pojawił się w magazynie Quattroroute. Kennedy, który zlecił naprawę samochodu, lubił go tak bardzo, że zatrzymał aż do lat 90-tych. Sława tego Ferrari powróciła w 1996 roku, kiedy wystawiony został na Pebble Beach Concours d’Elegance. Przez kolejne lata 330 GTC Zagato było częścią prestiżowej kolekcji Schermerhorn’a, gdzie w 2004 roku otrzymało certyfikat FIVA i został zaprezentowane na Concorso d’Eleganza Villa d’Este. Zakupiony 10 lat temu przez obecnego właściciela, niemieckiego kolekcjonera, pozostaje jedynym zachowanym modelem 330 GTC ubranym przez Zagato i w ogóle jednym z niewielu Ferrari z nadwoziem Zagato. To niezwykłe Ferrari 330 GTC wraca 25 maja nad jezioro Como we Włoszech, przy okazji aukcji organizowanej w trakcie trwania konkursu elegancji w Villa d’Este.


1967 Ferrari 330 GTC Zagato ©2018 Courtesy of RM Sotheby’s

Link: https://rmsothebys.com/en/auctions/ve19/villa-erba/lots/r0040-1967-ferrari-330-gtc-zagato/773485

1967 Ferrari 330 GTC Zagato
RM | Sotheby’s – VILLA ERBA 25 MAY 2019
€425.000 – €475.000
Chassis No. 10659

The only extant 330 GTC with coachwork by Zagato
Unique, removable targa-style roof
Exhibited by Zagato at the 1974 Geneva International Motor Show
Presented at the 1996 Pebble Beach Concours d’Elegance
Recent service by Modena Motorsport of Langenfeld, Germany
While any 330 GTC is a special car in its own regards, some are a bit more special than most, and this is one such Ferrari.

Originally delivered to the U.S. as a standard 330 GTC to noted Ferrari importer Luigi Chinetti in 1967, chassis number 10659 was delivered to its first owner, Gerald L. Buhrman, of Ann Arbor, Michigan. It then passed to its second owner, Robert Kennedy of Cambridge, Massachusetts. In 1972, Kennedy incurred minor damage to the front of the car and brought it back to Chinetti for repairs. Chinetti used this opportunity to return the car to Italy and fit it with unique coachwork by Carrozzeria Zagato, who involved both Carrozzeria Carlo Marazzi and M. Gastone Crepaldi S.a.S in the project. A photograph in the history file shows chassis number 10659 as it arrived in Italy, just before the Pininfarina body was removed, showcasing the minor damage.

The Zagato coachwork is striking and is defined by its angular lines and targa-style roof, and reminiscent in some ways to Michelotti’s Daytona NART Spiders, yet with a character all its own. In 1974, it was exhibited at the Geneva International Motor Show on the Zagato stand. Afterwards, the car was featured in Quattroroute magazine, on behalf of its U.S.-based owner, the aforementioned Mr. Kennedy, who previously owned the car and liked it so much, he bought it back from Chinetti and kept it until the 1990s.

The 330 GTC was shown at the Pebble Beach Concours d’Elegance in 1996 and has been featured in a number of books and articles, such as Antoine Prunet’s The Ferrari Legend: The Road Cars, and Ferrari by Zagato by Michele Marchiano. Chassis number 10659 remained as part of the prestigious Schermerhorn Collection for many years. During Mr. Schermerhorn’s stewardship, it was FIVA certified in Holland in 2004 and invited to take part in the Concorso d’Eleganza Villa d’Este. It was then purchased by the current German collector ten years ago, and has recently been serviced by Modena Motorsport in Langenfeld, Germany.

The only extant 330 GTC clothed by Zagato and one of only a handful of Zagato-bodied Ferraris, this would make a stunning addition to any collection, and it would surely be welcomed at the world’s most exclusive concours events, as it has been in the past.