Ferrari

Ferrari 208 GTS Turbo 1984 – 375000 PLN – Katowice

Przełom lat 70-tych i 80-tych to czas, który upłynął pod znakiem gwizdu turbosprężarek. W mocny sposób debiutowały w Formule 1, gdzie od 1977 roku technologię zastosowało Renault, a wkrótce kolejni producenci, a w tym w 1980 roku również Ferrari. W 1982 i 83 roku pozwoliło to Scuderii sięgnąć po mistrzowski tytuł, a doświadczenie zdobyte na torze zaowocowało prezentacją pierwszego turbodoładowanego, drogowego samochodu marki, jakim było Ferrari 208 GTB/GTS Turbo. Debiutowało w 1982 roku na rynku włoskim, i dzięki nowej technologii mogło zaoferować wrażenia i osiągi, jakie niedostępne były wcześniej dla jednostek o pojemności zaledwie 2 litrów. Celem inżynierów było zastąpienie 3-litrowego modelu 308 GTB, który na wewnętrznym rynku trafiał do wyższej stawki podatkowej. Efekt był więcej niż satysfakcjonujący. Turbosprężarka KKK, wtrysk Bosch K-Jetronic i elektroniczny zapłon Marelli pozwoliły z miniaturowego V8 uzyskać aż 220 KM. Takich samochodów zbudowano przez 3 lata jedynie 437 sztuk w wersji zamkniętej (GTB) oraz 251 sztuk w wersji targa (GTS), takiej, jak prezentowana w ogłoszeniu. Ten sprowadzony do Polski egzemplarz wprost imponuje swoim stanem, będącym następstwem przebiegu zaledwie 18 tys. km i niedawnego, profesjonalnego serwisu.
Czytaj dalej

Ferrari 308 GTB 1977 – SPRZEDANE

Ferrari 308 GTB zaprezentowane zostało na Paris Motor Show w 1975 roku. Choć technicznie było tylko rozwinięciem modelu 308 GT4, studio Pininfarina nadało mu zupełnie nowy kształt i charakter. Silnik V8 z dwugardzielowymi gaźnikami Weber’a osiągał w specyfikacji europejskiej 255 KM, na rynku północnoamerykańskim z powodu konieczności spełnienia restrykcyjnych norm ekologicznych było to nieco mniej – 240 KM, co i tak robiło wrażenie. Ferrari 308 GTB wystawione na aukcji pochodzi z Kanady i ma przejechanych zaledwie 43000 mil. Pięknie zachowane i zadbane, nigdy nie było intensywnie użytkowane. Z dobrze zachowanym wnętrzem w kolorze Pelle Rossa i raz przelakierowywanym nadwoziem w oryginalnej barwie Grigio Ferro Metallic, prezentuje się zjawiskowo. Ferrari jest po kompletnym serwisie, gotowe do jazdy. Wraz z listem od Ferrari Classiche potwierdzającym jego oryginalność, zestawem narzędzi, oryginalną instrukcją obsługi i kartą gwarancyjną, sprzedane zostało za 83,6 tys. USD (ok. 340 tys. PLN).
Czytaj dalej

Ferrari F40 1990 – SPRZEDANE

Ferrari F40 to model stworzony dla uczczenia 40-lecia istnienia marki. Było nie tyle pojazdem co misją, jako ostatni projekt nadzorowany przez samego Enzo Ferrari. Rurowa przestrzenna rama, włókno węglowe, kevlar, zaawansowane technologicznie kleje do łączenia lekkich kompozytów, 20% redukcja masy przy jednoczesnym trzykrotnym zwiększeniu sztywności skrętnej w porównaniu do tradycyjnej konstrukcji stalowej. Zamontowany wzdłużnie, 2,9-litrowy, aluminiowy silnik DOHC V-8 to najmocniejsza jednostka, jaką otrzymało dotąd drogowe Ferrari. IHI Turbo z podwójnym chłodzeniem w połączeniu z kombinowanym układem wtrysku paliwa/zapłonu Weber-Marelli IAW dało aż 478 KM, które 5-biegowa, manualna skrzynia przenosiła na tylną oś. Wnętrze minimalistyczne, proste drzwi, okna na korbkę by ograniczyć masę, cienko wyściełane sportowe fotele pokryte Nomex’em, z dodatkowych wygód jedynie klimatyzacja. Nadwozie o numerze 087041 opuściło fabrykę w Maranello dniu 30 października 1990 roku, a ostatecznie dostarczone zostało do Kolumbii Brytyjskiej w Kanadzie. Tam niestety właściciel napotkał na problemy z rejestracją pojazdu i F40 trafiło do Kalifornii. W 2008 roku jego przebieg wynosił zaledwie 700 mil i zostało sprzedane na aukcji za rekordową dla tego modelu kwotę. Tym razem cena była jeszcze wyższa i osiągnęła 1,485 mln USD (ok. 6 mln PLN).
Czytaj dalej

Ferrari 250 Europa GT Alloy 1955 – SPRZEDANE

Ferrari 250 Europa to przepiękne Gran Turismo z Maranello. Zaprojektowane przez studio Pininfarina, narodziło się by zastąpić Ferrari 212 Inter. Wyrafinowana elegancja 250-tki zaczęła być synonimem wiecznie przeplatających pasji ludzi z Maranello i Turynu. Enzo Ferrari zaczął planować stworzenie drogowych modeli jeszcze podczas wojny, więc już w 1946 roku zlecił Gioacchino Colombo zaprojektowanie V12-stki o małej pojemności. Ferrari 250 Europa GT napędzana była odmianą silnika Colombo o pojemności 3 litrów i mocy 220 koni mechanicznych, które wierzgały do 7000 obrotów na minutę. Krótszy rozstaw osi tej edycji spowodował spadek masy o około 10% w stosunku do bazowej 250-tki. Jeden z zaledwie dwóch egzemplarzy Ferrari 250 Europa GT o nadwoziu zabudowanym z stopu lekkiego aluminium (nr. 0389 GT), oferowany jest na aukcji Bonhams. Ten okaz został przygotowany w specyfikacji do legendarnego Mille Miglia, niestety nigdy w nim nie wystartował. Winna była fabryka, która nie zdążyła dostarczyć samochodu na czas. Jego konstrukcja odbiega od zwykłego Europa GT. Poszerzony rozstaw kół, hamulce identyczne jak w wyścigowych Spider’ach i Berlinetta’ch, fabrycznie podrasowany silnik, magnezowa obudowa skrzyni. Wykończony w niezwykłym kolorze Blu Fiat 8V z tapicerką Plastico Naturale, w 1955 roku trafił do Wenecji, a obecnie gotowy jest zmienić właściciela. Niezwykła unikatowość pojazdu wpłynęła na cenę. Samochód sprzedany został za ok. 2,2 mln USD (ok. 9,1 mln PLN).
Czytaj dalej

Ferrari 250 GT SWB Berlinetta 1961 – USA

Ferrari 250 powstawało w latach 1953-64, będąc najbardziej utytułowaną serią w historii marki. Choć pierwotnie były to wozy o charakterze ściśle wyścigowym, z czasem zaczęto oferować również odmiany na ulice. Ferrari 250 GT SWB Berlinetta stworzone zostało na bazie wyścigowego modelu 250 GT Tour de France, jednak w odróżnieniu od pierwowzoru, dla lepszego prowadzenia, skrócono o 20 mm rozstaw osi. Nad prowadzeniem i osiągami czuwał zespół inżynierów Bizzarrini, Chiti, Forghieri – ten sam, który później opracował legendarne 250 GTO. Nadwozie nowego modelu zaprojektowane zostało przez studio Pininfarina, a zbudowane przez Scaglietti. Niesamowita wyścigówka z silnikiem Colombo V12 i zastosowanymi po raz pierwszy w serii GT hamulcami tarczowymi przy wszystkich kołach, powstawała w dwóch wersjach: Lusso – drogowej i Competizione – torowej. Do 1962 roku 250 GT SWB Berlinetta zbudowano tylko 165 egzemplarzy, w tym około 89 z homologacją drogową, jak ten wystawiony na aukcji. Mimo drogowego przeznaczenia, Ferrari wyposażone zostało w klika elementów polepszających jego osiągi, między innymi wyścigowe gaźniki, wyczynową skrzynię biegów, wydech Abarth’a i amortyzatory Milletto. Ponadto okaz posiada aluminiowe drzwi, maskę i pokrywę bagażnika, co czyni go jednym z 10 lub 11 semi-wyścigowych fabrycznych egzemplarzy. Samochód z bogatą i w pełni udokumentowaną historią, po kompleksowej odbudowie zakończonej w 2015 roku, wyceniony został na 9 – 10 milionów dolarów, czyli około 36 – 40 milionów złotych.
Czytaj dalej

Ferrari 166 MM Barchetta 1950 – USA

Ferrari 166 MM Barchetta jest jednym z pięciu rodzajów nadwozia jakie budowano dla modelu 166 S i jednym z najsłynniejszych, gdyż litery MM odnoszą się bezpośrednio do historycznych zwycięstw w morderczym wyścigu Mille Miglia. Egzemplarz wystawiony na aukcji jest dwudziestym siódmym z trzydziestu dwóch egzemplarzy 166 MM i jednocześnie dwudziestym trzecim z dwudziestu pięciu zbudowanych Barchett (po włosku „małych łodzi”) z nadwoziami firmy Touring. Ferrari zaopatrzone w silnik Colombo V-12 z pojedynczym gaźnikiem Weber 36 DCF/1 posiada nadwozie w tradycyjnym kolorze „rosso corsa” i luksusowe wykończenie wnętrza beżową skórą. Na swoim koncie ma udział w Mille Miglia w 1951 i 1953 roku. W pierwszym starcie późniejszy kierowca fabryczny Ferrari, Eugenio Castellotti, poprowadził je do 6. miejsca w klasie, w drugim Ambrogio Arosio niestety nie dał rady doprowadzić go do mety. Od 1953 roku w Stanach Zjednoczonych Ferrari kontynuowało karierę wyścigową lokalnie. W latach siedemdziesiątych wraz z nowym właścicielem 166 zyskało trochę spokoju i zdobywało laury zwycięstwa w wielu konkursach elegancji, w tym Pebble Beach Concours d’Elegance. W latach ’90 rzadkiemu okazowi Ferrari pozostały wystawy w muzeach i międzynarodowe konkursy. Ten utytułowany i w pełni oryginalny egzemplarz wyceniony został na 8 – 10 milionów dolarów (czyli 33 – 41 milionów złotych).
Czytaj dalej

Ferrari 365 GTB/4 Daytona Berlinetta Competizione 1971 – USA

Ferrari 365 GTB/4 Daytona było w zamyśle samochodem turystycznym, choć kilku doświadczonych kierowców wyścigowych upatrzyło w nim potencjał do wyścigów długodystansowych. Z 1383 zbudowanych egzemplarzy, jedynie 15 zostało fabrycznie wyspecyfikowanych w kierunku rywalizacji wyścigowej. Okaz wystawiony na aukcji jest jednym z nich i powstał na zamówienie zespołu Luigi’ego Chinetti’ego – amerykańskiego kierowcy wyścigowego włoskiego pochodzenia. Daytona trafiła do dealera, który jednak zamiast przekazać ją klientowi, zaplanował, że sam będzie się nią ścigać. Wściekły klient pozwał dealera do sądu, przez co Daytona nigdy nie powąchała nitki toru. Po odzyskaniu samochodu klient sprzedał go dalej. Na początku nowego milenium Ferrari zostało przywrócone zgodnie z planem pierwszego właściciela do specyfikacji torowej i przystrojone w barwy Luigi Chinetti’s North American Racing Team. Okaz wyposażony został w boczne rury wydechowe, klatkę bezpieczeństwa, wyścigowe pasy i plexiglas’owe osłony świateł. Piękna Daytona wyceniona została na 1,25 – 1,5 miliona dolarów, po raz kolejny czekając na szansę pokazania swojego potencjału na torze.
Czytaj dalej

Ferrari 348TB 1990 – SPRZEDANE

Ferrari serii 348 oznaczało radykalne odejście od sposobu w jaki Maranello konstruowało swoje samochody. Tradycyjne podwozie ze stalowych rur zastąpiono znacznie sztywniejszym monokokiem z pomocniczą ramą rurową przy tylnej osi. Zawieszenie to układ niezależny, z wahaczami, sprężynami, teleskopowymi amortyzatorami i stabilizatorami. W Ferrari 348 powiększono nie tylko tarcze hamulcowe, ale także umieszczone centralnie V8. Wyższa kompresja oraz poprawiony wtrysk paliwa pozwalały silnikowi osiągnąć 300 KM, podczas gdy zastosowanie suchej miski olejowej pozwoliło obniżyć środek ciężkości. 348 było ostatnim modelem projektowanym pod wodzą Leonardo Fioravanti, a wiele elementów jego stylizacji przywodzi na myśl wygląd Testarossy. Przyrostek TB pochodzi od poprzecznego układu skrzyni biegów oraz stylu nadwozia Berlinetta (czyli zamkniętego coupe). Piękny okaz Ferrari 348TB jest jednym z 60 samochodów przedprodukcyjnych. Wyróżnia się detalami – akumulator umieszczono z tyłu samochodu, figura skaczącego konia polakierowana została na czarno zamiast na srebrno, a maska od spodu jest czerwona. Egzemplarz ma jedyne 2500 km przebiegu i jest świeżo po pełnej rewizji silnika, której koszt wyniósł 8000 euro. Zachowane w pięknym stanie, wycenione zostało na 90 000 – 110 000 funtów, czyli 455 000 – 550 000 złotych. Na aukcji zmieściło się w wycenie osiągając kwotę 93 375 funtów, a więc ponad 473 000 złotych.
Czytaj dalej

Ferrari 275 GTB 1965 – SPRZEDANE

Ferrari 275 GTB zaprezentowano po raz pierwszy w 1964 roku na paryskim salonie, wraz z wersją 275 GTS. Pomimo, że coupe i cabrio łączyła identyczna stalowa rurowa rama nadwozia, niezależne zawieszenie, pięciobiegowa manualna skrzynia i 3,3-litrowe Colombo V-12, wyglądały diametralnie inaczej. GTB o nieco bardziej sportowym charakterze, stworzone zostało w Carrozzeria Scaglietti, podczas gdy GTS zbudowany był przez studio Pininfarina. Silnik w 275 GTB generował o 20 KM więcej niż w GTS i osiągał 280 koni mechanicznych. Zaledwie po roku Ferrari 275 GTB doczekało się drugiej serii z charakterystycznym dłuższym nosem, który wspierać miał aerodynamikę samochodu, zwiększając jego docisk do podłoża przy dużych prędkościach. Pomimo technicznych ulepszeń, wielu entuzjastów marki woli jednak pierwotną wersję, za czystość designu i proporcje. Jeden z 250 egzemplarzy pierwszej serii zaprezentowany zostanie wkrótce na aukcji w Paryżu. Wykończone w pięknej i rzadko spotkanej kombinacji kolorów Verde Pino z beżowym skórzanym wnętrzem oraz certyfikatem wydanym przez Ferrari Classiche, wycenione zostało na 1,8 – 2,2 mln euro (ok. 7,7 – 9,5 mln złotych). Sprzedane za 1 932 000 euro.
Czytaj dalej

Ferrari 512 Berlinetta Boxer 1980 – SPRZEDANE

Ferrari 512 Berlinetta Boxer to zaktualizowana wersja 365 GT4 BB. Jego oznaczenie wiąże się z powiększonym do pięciu litrów, centralnie umieszczonym płaskim silnikiem V12. Od poprzednika różni się szerszymi kołami tylnej osi i zwiększoną do 360 KM mocą. Berlinetta Boxer wyposażona jest także w suchą miskę olejową i dwutarczowe sprzęgło. Pomiędzy 1976 a 1981 rokiem wyprodukowano tylko 929 egzemplarzy tego modelu. Pomimo, że samochód znajduje się w USA, zostały przywrócone mu również zderzaki z oryginalnej europejskiej specyfikacji. Ferrari o numerze nadwozia 30401 wykazuje udokumentowane 23008 km przebiegu. Oryginalność wnętrza, zgodność numerów, niedawny serwis mechaniczny samochodu – to tylko klika elementów, które powinny przyciągnąć licytujących. To wspaniałe czerwone 512 BB na licytacji osiągnęło cenę 280 000 dolarów, nieco poniżej pierwotnej wyceny.

Czytaj dalej