Fiat 1000 Abarth TC 1967 – SPRZEDANY

Urodzony w Austrii inżynier Carlo Abarth swoją przygodę z modyfikacją samochodów zaczynał w Turynie od produkcji systemów dolotowych i wydechowych głównie dla Fiata. Dopiero gdy odniósł sukces w tej dziedzinie, zabrał się za budowę bardzo udanych serii prototypów i samochodów sportowych w limitowanych ilościach. Bazą do budowy okazu wystawionego na aukcji był Fiat 600D, który otrzymał od Abarth’a sportowe koła oraz szersze opony, krótko przełożoną skrzynię biegów, wyścigowe wnętrze z fotelami kubełkowymi i pasami szelkowymi oraz nowe serce o pojemności 1000cc. Nie bez kozery przecież czytamy w artykule John’a Bolster’a z magazynu Autosport: „Osiągi silników Fiata, zmodyfikowanych przez Carlo Abarth’a, już od dawna wydają się ocierać o siły nadprzyrodzone.” Ten mały, żółty zawadiaka, został zakupiony przez znanego z zamiłowania do szybkich aut Jay Kay’a z Jamiroquai w 2003 roku i pozostaje w jego kolekcji do dziś. W rękach tak znamienitego właściciela przejechał zaledwie kilka mil. Fiat 1000 Abarth TC sprzedany został za jedyne 13500 funtów, czyli 64186 złotych.


Link: https://www.silverstoneauctions.com/1967-fiat-1000-abarth

The Silverstone Classic Sale 2017
1967 Fiat 1000 Abarth TC
Lot No.: 709

Registration: ABW 194E
Chassis Number: 100D2210697
Engine Number: Not Specified
Number of cylinders: 2
CC: 1000
Year of Manufacture: 1967
Estimate (£): 10,000 – 12,000
(+buyer’s premium of 15% including VAT @ 20%)

Fiat Abarths were built in Italy by Abarth S.P.A. from 1949 onwards. They specialised in modifying various cars, more latterly Fiats, for high-performance road driving and racing. One of the models that they converted in the 1960s was the Fiat 600D which was highly modified, lightened and given bigger wheels and tyres, a close ratio gearbox, racing seats and harnesses and an Abarth spec 1000cc engine.
This particular little yellow Abarth 1000 was acquired by rock legend Jay Kay of Jamiroquai in December 2003 and has remained in his significant and varied collection until today. Supplied by noted Abarth specialists – Middle Barton Garage – the car was then registered AMC 806H. Unfortunately, the logbook for the car was lost and never found which necessitated the car having to be re-registered as ABW 194E for use on the road, the original registration number having been reallocated by the DVLA to another car. Maintained and looked after as part of Jay’s extensive collection, the car has covered very few miles during his ownership and offers an interesting part of Fiat history for a relatively modest outlay. Still great fun to drive, but now in need of a bit of TLC – it’s an ideal and rare car to use, enjoy and perhaps restore to its former glory.