Fiat 2300S Abarth 1964 – Niemcy

Na turyńskim Motor Show w 1960 roku Carrozzeria Ghia po raz pierwszy pokazała dzieło Sergio Sartorelliego – koncept Fiata 2300 Coupé. Studio Ghia w planach miało produkcję modelu w swojej fabryce, jednak nie zdołało sprostać założonym planom produkcji. Konstrukcja Fiata powstawała więc pod kontrolą Ghia w OSI – Officine Stampaggi Industriali. Za projekt sześciocylindrowego silnika o pojemności 2,3 litra, w który wyposażono Fiata, odpowiedzialny był były inżynier Ferrari, Aurelio Lampredi. W 1962 roku światło dzienne zobaczył Fiat 2300S ze zmodyfikowanym silnikiem, którym tym razem zajął się Carlo Abarth. Wyższy stopień sprężania, ostrzejszy wałek rozrządu i dwa dwugardzielowe gaźniki Webera pozwoliły otrzymać 137 KM. Zwiększenie mocy w samochodzie spowodowało potrzebę zmodyfikowania układu hamulcowego, 2300S otrzymał więc hamulce tarczowe na obu osiach. W chwili wprowadzenia na rynek Fiat 2300S Abarth był jednym z najgorętszych GT na rynku, a jego osiągi porównywać można było z takimi cudami, jak Lancia Flaminia czy Alfa Romeo 2600. Piękny egzemplarz w odcieniu Fiat Rosso z czarnym wnętrzem, licytowany będzie już 4 sierpnia w Niemczech. Aby stać się jego właścicielem według wyceny domu aukcyjnego, należy posiadać 30 – 35 tysięcy euro, czyli około 130 – 152 tysięcy złotych.

Link: http://www.coys.co.uk/cars/1964-fiat-2300-abarth-2

LOT 139 – 1964 FIAT 2300 ABARTH

ESTIMATE €30,000- €35,000

Auction Schloss Dyck 2018
LOT DETAILS
Lot Number: 139
Reg. Number: EU Registered
Chassis Number: 114BS 121566
Year: 1964
Make: Fiat
Model: 2300 Abarth

DESCRIPTION
Beautiful Ghia-designed grand tourer, sporting “S” version with twin Weber carburettors.

DESCRIPTION
The Fiat 2300 Coupé was first exhibited as a Sergio Sartorelli design concept on Carrozzeria Ghia’s stand at the 1960 Turin Motor Show. It was originally Ghia’s intention to build the 2300 in house; however, construction was actually carried out by OSI as Ghia was unable to supply the volumes planned for production. The model used the Fiat 2300 saloon floor pan, with engine tuning and modifications by Carlo Abarth for the more powerful 2300S.

The six-cylinder 2,279cc power unit was the work of former Ferrari engine designer, Aurelio Lampredi. For the 2300S, Abarth increased the compression ratio and fitted a ‘hotter’ camshaft and two twin-choke Weber carburettors, in which form the engine produced 136bhp. Other technological improvements included the adoption of four-wheel disc brakes.

When launched, the Fiat 2300S was one of the fastest and most attractive GT’s of its day, outperforming the Lancia Flaminia and the Alfa Romeo 2600. For competition purposes, Abarth bored out the block from 2,279cc to 2,323cc, fitted three Weber 40 DCOE twin-choke carburettors, increased the compression ratio, and fitted a multi-branch exhaust system. The result of these modifications was an increase in power to some 210bhp and a corresponding increase in top speed to over 130mph.

For 1963, Abarth took the model a stage further, developing three competition coupés that competed that season. The most notable was that driven by Paul Frère and Lucien Bianchi, which achieved a class win and 2nd place overall at the Nürburgring 12-Hour race. Another 2300S driven by Rudi Golderner and Karl von Kothen finished in 9th place overall, and in the same year placed 12th overall in the Tour de France.

Fun to drive, a Fiat 2300 S would be a delightful, charming, and powerful addition to any collection. Finished in a very attractive combination of Fiat Rosso with a Nero interior, this is a nice example of a very stylish and interesting GT car of the 1960’s.