Fiat-Abarth 1000 TC Berlina 1962 – SPRZEDANY

Życie Carlo Abartha to niezwykle ciekawy fragment historii motoryzacji, pokazujący dobitnie włoski kunszt tworzenia samochodów wyścigowych. Młody i niezwykle uzdolniony inżynier, całą swoją karierę walczący z przeciwnościami losu, już w 1955 roku zainteresował się nowym modelem Fiata – sześćsetką. Kompletując kit tuningowy do małego, zwinnego samochodu, przeistoczył go w małego wariata. W latach 60-tych na warsztat poszedł model 600D. Początkowo z fiatowskiego silnika udało się wykrzesać 847 cm³ i 52 KM, m.in. przez rozwiercanie silnika i zastosowanie większych gaźników Solex 32 PBIC. Tak powstała prawdziwa legenda Abarth 850 TC, czyli Turismo Competizione. Baza była tak dobra, że Abarth nie zaprzestał pracy i rok później świat poznał jeszcze mocniejszą wersję Fiat-Abarth 1000 TC Berlina. Z silnika wyciągnięto aż 982 cm³ pojemności, co dało prawie 70 KM. Dodając do tego zaledwie 610 kg masy własnej, samochód stanowił skuteczną konkurencję w klasie wyścigowej do 2 litrów, nawet dla takich wozów, jak Porsche 904 czy Ferrari Dino. Wczesny egzemplarz wystawiony na aukcji przez prawie pół stulecia pozostawał w rękach swojego pierwszego właściciela we Włoszech. Ekscytujący nawet dziś Fiat-Abarth 1000 TC Berlina sprzedany został za 55 tysięcy dolarów, czyli prawie 200 tysięcy złotych.

Link: https://www.goodingco.com/vehicle/1962-fiat-abarth-1000-tc-berlina/

Lot 012
Amelia Island 2018
1962 Fiat-Abarth 1000 TC Berlina
Estimate: $80,000 – $100,000 | Without Reserve
Chassis: 128038

One of Abarth’s Most Successful and Iconic Models
Quintessential Small-Displacement Italian Sports Car
Three Owners and Less than 27,000 Km from New
Largely Original and Unrestored Condition
Eligible for Many Vintage Rallies, Driving Events, and Concours

982 CC OHV Inline 4-Cylinder Engine
Single Weber Downdraft Carburetor
68 BHP at 6,000 RPM
5-Speed Close-Ratio Manual Transaxle
4-Wheel Hydraulic Disc Brakes
Front Independent Suspension with Upper Wishbones and Transverse Leaf Spring
Rear Swing-Axle and Coil-Spring Suspension

Austrian-born engineer Carlo Abarth established his eponymous company in 1949 in Torino, the hub of Italian automobile manufacturing. Focusing on performance exhaust and induction systems, Abarth later branched out to the production of sport prototypes and limited-series production cars.

In 1956, Abarth modifications transformed the humble Fiat 600 into a world-beating sports car. Further developing the model, Abarth introduced a new and more potent evolution in 1961, based on the improved 600D chassis. Prepared for road and track, the 1000 TC – for Turismo Competizione – competed extremely successfully in the 1,000 cc touring car class, where it was frequently spotted with its rear deck propped open to assist with cooling and additional stability at speed.

This 1962 1000 TC Berlina is an early Abarth-built model, fitted with a proper AH engine block. The car resided with its original Italian owner for almost half a century; collector Paul Schouwenburg later acquired it and described it in his book, Ferrari Fever. The consignor, who acquired the Berlina in 2013, reports that it produces surprisingly brisk acceleration. It is believed to be unrestored, and it presents in largely original condition throughout. It also is accompanied by its original Italian logbook. Maintained by specialist Historic Race Car of Woodstock, Illinois, this Fiat-Abarth has completed rallies such as the New England 1000. Competitive during its era and exhilarating to drive today, this example will likely continue to punch above its weight for its next owner.