Fiat-Abarth 595 1965 – USA

Po odejściu z Cisitalia w 1948 roku, Carlo Abarth założył w Turynie niezależną firmę wyspecjalizowaną w produkcji układów dolotowych i wydechowych, sprzedając pakiety tuningowe głównie do seryjnych modeli Fiata. Dopiero później zdecydował się zbudować bardzo udaną serię aerodynamicznie przygotowanych, sportowych prototypów i samochodów produkcyjnych do sportu. W modelu 595 opartym na Fiacie 500, Abarth zastosował najbardziej opłacalną metodę pozyskiwania większej mocy z małego silnika, zwiększając średnicę cylindrów i tym samym pojemność z 499 do 593 cm3. Tłoki o wyższym stopniu sprężania, specjalny wałek rozrządu i układ wydechowy oraz większy gaźnik, pomogły zwiększyć moc z 22 do 30 KM, chociaż największy wzrost osiągnięto w średnim zakresie momentu obrotowego. Konwersja Abartha skróciła o połowę czasy przyspieszania standardowego samochodu i zapewniła 595 prędkość maksymalną ponad 120 km/h. Obniżone zawieszenie oraz szersze koła i opony pomogły małemu Fiatowi bezpiecznie wykorzystać zwiększone osiągi. Niestety nawet na największych aukcjach w Europie i za Oceanem rzadko spotkać można prawdziwego Abartha, i to w dodatku z udokumentowaną historią. Fiat-Abarth 595 wystawiony na aukcji to okaz uszanowany, który zachował oryginalną, historyczną specyfikację. Pierwotnie należał do nieżyjącego już Vincenzo Gattafoni, znanego przedstawiciela marki, który zajmował czołowe miejsca w mistrzostwach Włoch samochodów turystycznych na przełomie lat 60. i 70. XX wieku. Samochód, który zjechał z dróg około 1983 roku, został odkryty na nowo we Włoszech przez jednego z wcześniejszych właścicieli. W rękach kolejnego został w pełni odrestaurowany w 2011 roku, przy zachowaniu starych barw wyścigowych. Udokumentowana własność znanego kierowcy wyścigowego, dokument potwierdzający oryginalność, czyli Certificato Cronologico oraz najważniejszy, specyficzny dla każdego prawdziwego Abartha, dodatkowy numer nadwozia w przedniej części bagażnika, charakterystyczny tylko dla 595 zbudowanych przez firmę Abartha, powodują, że wycena przedaukcyjna opiewa na 20 – 30 tysięcy dolarów. To niewiele, jak za tak piękny i rzadki kawałek historii.



1965 Fiat-Abarth 595 ©2019 Courtesy of RM Sotheby’s

Link: https://rmsothebys.com/en/auctions/el20/the-elkhart-collection/lots/r0066-1965-fiat-abarth-595/820357

Lot Number 1256

1965 Fiat-Abarth 595
$20,000 – $30,000
Offered Without Reserve
RM | Sotheby’s – THE ELKHART COLLECTION 23 – 24 OCTOBER 2020 – Offered on Friday
Chassis No. 110F 0862866
Engine No. 110F.000 2747829 A3A205
Abarth No. 105 1624

A genuine Abarth-built 595 with its original Abarth stamping
An older, authentic restoration in period racing livery
Formerly owned by well-known Fiat racing figure Vincenzo Gattafoni
Powered by its original 30 bhp, 593 cc “big bore” engine
Accompanied by a copy of its Italian Certificato Cronologico

LOOKING FOR DOCUMENTATION AND INVENTORY?
For further information such as history files, production certificates, restoration documentation, service invoices, owners’ manuals, and accompanying parts, please click the button below to view any additional documentation and parts included with this lot.

VIEW FILES