Fiat-Abarth 595 SS 1967 – Włochy

Pierwszy zmodyfikowany przez Abartha Fiat Nuova 500 pojawił się już w 1957 roku, a 6 lat później Carlo zastosował i zaprezentował nowe rozwiązanie. Powiększony do 593 cm³ pojemności silnik modelu Fiat-Abarth 595 uzyskał maksymalną moc 27 KM. Ta konwersja pozwalała osiągać maksymalną prędkość ponad 120 km/h. Obniżone zawieszenie samochodu, szerzej rozstawione koła i dobre opony polepszały prowadzenie. Kolejna niesamowita maszyna Karla Abartha wyciskała z małego silniczka 32 KM i nosiła oznaczenie 595 SS, czyli 595 Sprint Speciale. Kiedy Fiat w 1965 roku wprowadził do produkcji najnowszy model 500F, w którym zastosował drzwi z zawiasami z przodu, zawieszone na zmodyfikowanej i cięższej karoserii, odpowiedź Carla była oczywista – zwiększenie mocy, tym razem do szalonych 34 KM. Ten piękny Fiat-Abarth 595 SS wystawiony na aukcji po raz pierwszy zarejestrowany został 26 maja 1967 roku na Sergio Lucca Barlera w Turynie. Według poprzedniego właściciela samochód został wyłączony z użytku na kilka lat i wyrejestrowany, zanim został zakupiony w 1994 roku przez włoskiego specjalistę od marki Abarth. Ten ostatni rzetelnie podszedł do przywrócenia Abartha do świetności i zarejestrował go ponownie dopiero w 2014 roku. Samochód jest w doskonałym stanie, oferowany z dokumentami homologacyjnymi ASI, wyceniony na 55 – 65 tysięcy euro, czyli 240 – 280 tysięcy złotych.

Link: https://www.bonhams.com/auctions/24957/lot/60/

Lot 60
1967 FIAT-ABARTH 595 SS SPORTS SALOON
Chassis no. 1352033/1882

€ 55,000 – 65,000
PLN 240,000 – 280,000

THE PADUA AUCTION
27 Oct 2018, 14:30 CEST

ITALY, PADUA

1967 Fiat-Abarth 595 SS Sports Saloon
Chassis no. 1352033/1882

•Ultra-rare 595 SS model
•Delivered new in Turin, Italy
•Restored by an Italian Abarth specialist
•Offered with ASI homologation papers

FOOTNOTES
Abarth first turned its attention to FIAT’s Nuova 500 in 1957, and in 1963 adopted the most cost-effective method of coaxing greater power from a small engine, introducing a big-bore cylinder block that increased capacity to 593cc for the ‚595’ model, which raised maximum output to 27 horsepower. Abarth’s conversion halved the standard car’s acceleration times and endowed the 595 with a top speed of more than 75mph (120km/h). Lowered suspension and wider wheels and tyres helped the baby FIAT utilise the increased performance. Introduced the following year, the 595 SS (Sprint Speciale) incorporated further performance enhancements, resulting in a maximum of 32bhp. When FIAT launched the 500F in 1965, it adopted front-hinged doors on a revised and heavier bodyshell, prompting Abarth to respond by boosting the 595 SS’s output by a further two horsepower. It is estimated that only 20 FIAT-Abarth 595 SS models were built by the factory.

This delightful little Abarth was first registered on 26th May 1967 to one Sergio Lucca Barlera in Turin. According to a previous owner, the car was subsequently laid-up for a number of years and de-registered before it was purchased in 1994 by an Italian Abarth specialist. The latter restored the Abarth conservatively and registered it again in 2014, with its original numberplates. Offered with ASI homologation papers, the car is described by the vendor as in generally excellent condition.