Fiat-Patriarca 750 Sport 1949 – USA

Wyścigowy Fiat-Patriarca 750 pochodzi z okresu powojennego rozruchu motoryzacyjnego słonecznej Italii, której mieszkańcy za wszelką cenę chcieli powrócić do normalności. Entuzjastycznie nastawiona rzesza ludzi, w końcu mogła oddać się swojej z musu przerwanej pasji do wyścigów samochodowych. Na tory i wyścigi drogowe powracały wyciągnięte z ukrycia przedwojenne modele Alfa Romeo czy Maserati. Skąpa produkcja ekonomicznych samochodów, takich jak Fiat 500, 1100 czy Lancia Aprilia, napotkała całą masę tunerów, konstruktorów i twórców nadwozi, którzy tylko czekali, aby zmienić małe autka w wyścigowe potwory. Jednym z nich był Rodolfo Patriarca, który odpowiadając na zapotrzebowanie rynku przeistoczył swój zakład mechaniczny w wyścigową stajnię, która przyniosła mu zasłużoną sławę. Fiat-Patriarca 750 Sport o nadwoziu w stylu Berlinetta, to drugi samochód stworzony przez zespół Rodolfo dla Sesto Leonardi. Bazując na Fiacie 500 C, Patriarca dołożył nadwozie konstruktora Mario Fainy, stworzone w całości z aluminium, i napędził całość silnikiem od Gianniniego o pojemności 750 cm³, wytwarzającym 81 KM. Dzięki inżynieryjnemu zmysłowi Patriarci i występowi stworzonej przez niego Berlinetty w Mille Miglia, Sesto Leonardi został koronowany na mistrza Włoch w klasie 750 cm³ w 1950 roku. Mille Miglia, Targa Florio, Coppa d’Oro delle Dolomiti, wszędzie 750 Berlinetta Sport sprawdzała się idealnie. W późniejszych latach nastąpiło uspokojenie życia tego wspaniałego egzemplarza, który zmieniał kilkukrotnie właścicieli w rejonach Genui, a ostatnio przybył do USA. Mimo, iż doznała uszczerbku w 1950 roku podczas Coppa della Toscana, 750 Berlinetta Sport była przez wiele lat z powodzeniem używana i zachowała oryginalne tablice rejestracyjne z Genui z 1953 roku oraz kopie oryginalnych dokumentów ACI. Ze swoją niesamowitą historią, Fiat-Patriarca 750 Sport staje się idealnym kandydatem na uczestnika wielu prestiżowych imprez na całym świecie, w tym Mille Miglia Storica, a jego wartość szacowana jest na 200 – 250 tysięcy dolarów, czyli około 739 – 924 tysięcy złotych.

Link: https://rmsothebys.com/en/auctions/MO18/Monterey/lots/r0025-1949-fiat-patriarca-750-berlinetta-sport-by-faina/686655

1949 Fiat-Patriarca 750 Berlinetta Sport by Faina Karissa Hosek ©2018 Courtesy of RM Sotheby’s

Lot Number 107

1949 Fiat-Patriarca 750 Berlinetta Sport by Faina
$200,000 – $250,000
RM | Sotheby’s – MONTEREY 2018 – Offered on: Friday, August 24, 2018

Chassis No. 156073
Engine No. 160288 096 2

– 1950 Mille Miglia class winner
– 3rd in class at the 1950 Targa Florio
– Original Giannini-tuned Fiat engine
– Authenticity confirmed by Bruno Patriarca
– Mille Miglia Storica eligible

After World War II, the rapidly expanding automotive industry in Italy was keenly focused on racing. With most of the pre-war Alfa Romeos and Maseratis being taken out of their wartime shelter, there was a thriving environment of enthusiastic people keen to resume motor racing competitions after the dark years of the War. And with production car offerings limited to small economy cars like the Fiat 500 A and B, the 1100, and the Lancia Aprilia, there was a whole cottage industry of ingenious mechanics, tuners, and coachbuilders dedicated to turning these humble little cars into true racing machines.

In this budding class of cars, Rodolfo Patriarca was among the most successful and famous. Renowned for building excellent Fiat-based specials, Patriarca was able to obtain major fame when this very 750 Sport Berlinetta, driven by Sesto Leonardi and Agostino Prosperi, obtained a class victory at the 1950 Mille Miglia. With a stunning time of 15 hours, 55 minutes, and 40 seconds and a recorded top speed of 157 kph, it was one of the very first cars to arrive back in Brescia. They incredibly finished 24th overall and 1st in class. The average pace of 105.789 kph it maintained during the race was enough to keep this small coupe close to the powerful Alfas, Ferraris, and Jaguars from start to finish!

The 750 Berlinetta Sport had been the second car Rodolfo Patriarca built for the gentleman driver Sesto Leonardi. It was based on a Fiat 500 C chassis, which was bodied by coachbuilder Mario Faina in all aluminum and powered by a tuned Giannini 750-cc engine, producing 81 bhp. Thanks to Patriarca’s engineering and especially to the Berlinetta’s performance at the Mille Miglia, Sesto Leonardi was crowned Italian Champion for the 750-cc class in 1950.

Between 1949 and 1955, the 750 Berlinetta Sport is believed to have competed in a number of races, including at least two appearances at the Mille Miglia. It raced to 3rd in class at the 1950 Targa Florio and also appeared at the challenging Coppa d’Oro delle Dolomiti. Its greatest success, however, was its 1950 Mille Miglia class win. In later years, it went on to a more tranquil life, changing various owners in the Genova area before arriving in the U.S. more recently. Although suffering an accident at the 1950 Coppa della Toscana, the unique 750 Berlinetta Sport continued to be enjoyed for many years in the Genova area and retains its original 1953 Genova registration plates and copies of the original ACI paperwork recording ownership changes back to new. More recently it has also been “blessed” by Bruno Patriarca, son of Rodolfo, and has been featured on the cover of the ASI book on the Roman manufacturer.

With a remarkable history and provenance, the Patriarca Fiat 750 Sport Berlinetta is the perfect entrant for many prestigious car events in the world, including most notably the Mille Miglia Storica.