Archiwum kategorii: Fiat

Fiat 130 Coupe 1974 – 117000 PLN – Poznań

Fiat już nigdy później nie był tak luksusowy. Kosztował trzykrotnie więcej niż model 132, a jego wyjątkowość dostrzec dziś możemy w wielu aspektach. Zaprojektowany w renomowanym studio Pininfarina Fiat 130 Coupe to następca modelu Dino. Debiutował w 1971 roku, w dwa lata po wersji sedan, i był od niego stylistycznie o wiele odważniejszy, niezwykle awangardowy. To bodaj pierwszy samochód, w którego sylwetce możemy odnaleźć tyle linii prostych, co zresztą wyznaczyło stylistyczne trendy na całą dekadę. Pod maską – jak u poprzednika – doskonałe V6, o brzmieniu tak rasowym, że wydobywać może się jedynie z włoskiej duszy. Wnętrze – szczególnie w naszym egzemplarzu – niezwykle odważne, pomarańczowe, z doskonale miękkim welurem, niepowtarzalnym zapachem i drewnem, które zupełnie nie przypomina nadchodzącej już powoli ery cieniutkich fornirów. Technicznie – niezależne zawieszenie wszystkich kół, przy każdym hamulce tarczowe, trzystopniowa skrzynia automatyczna. Jego popularność zniszczył kryzys naftowy, co zresztą nie powinno dziwić, on nie tylko był drogi w zakupie, lecz naprawdę lubił wypić. Do jesieni 1977 roku powstało w sumie 4491 sztuk. Ta jest wyjątkowo pięknie zachowana.
Czytaj dalej Fiat 130 Coupe 1974 – 117000 PLN – Poznań

Fiat 8V Zagato 1955 – Włochy

Nie, to nie pomyłka, to jest Fiat. Fiat “Otto Vu” to niesamowity samochód sportowy, wyposażony w silnik V8 połączony z budowanymi jednostkowo nadwoziami, tworzonymi przez światowej klasy mistrzów. Vignale, Ghia, Reparto Carrozzerie Speciali Fiat oraz Zagato – każde w niezwykłym, indywidualnym, niepowtarzalnym stylu. Spośród wielu pięknych wzorów, które pojawiły się na stołach kreślarskich Carrozzeria Zagato w latach 50., niewiele było tak ponadczasowo eleganckich, jak nadwozie berlinetta zbudowane dla Fiata 8V. Otto Vu został publicznie zaprezentowany na genewskim salonie w marcu 1952 roku jako samochód prywatny mediolańskiego dealera Fiata, Ovidio Capelli. Dzięki lekkiemu aerodynamicznemu nadwoziu Zagato, z wysokowydajnym silnikiem, na zaawansowanym podwoziu, 8V Zagato okazał się wielkim wygranym podczas serii wyścigów w kolejnych dwóch latach po premierze. Na turyńskim salonie w kwietniu 1954 roku pokazano nową, zmodyfikowaną wersję modelu, z których jednie 26 sztuk coupé zostało zabudowanych nadwoziem Zagato. Samochody te były tworzone ręcznie na indywidualne zamówienia klientów, z szeregiem dostępnych opcji i paletą różnych kolorów, co zasadniczo czyni każdy samochód wyjątkowym okazem. Niezwykły samochód sportowy, pięciokrotny zwycięzca klasy we włoskich narodowych mistrzostwach wyścigowych lat 50-tych, przekształcony został w jednego z najbardziej pożądanych dziś klasyków. Prezentowany na aukcji Fiat 8V Zagato posiada numer nadwozia 000076, oryginalnie polakierowany był na szmaragdowo-zielony kolor, który do dziś nosi na sobie. Jak wynika z dostępnych dokumentów Automobile Club d’Italia, 8V zarejestrowany został na początku sierpnia 1955 roku. Samochód całe życie pozostał we Włoszech, przechodząc przez kilku właścicieli mieszkających od Rzymu, po Padwę. Wspaniały Fiat w połowie lat 80-tych przeszedł w posiadanie Gianfranco Pittarel’a, który zachował go przez około 30 lat, startując nim w Mille Miglia Storico aż osiem razy. Zakupiony przez obecnego właściciela, Fiat został poddany pełnej renowacji. Otrzymał nowe dwukolorowe wnętrze, a karoseria powróciła do fabrycznej barwy szmaragdowej zieleni. Posiadając dziś mniej niż 500 km przebiegu od renowacji, kwalifikuje się do najlepszych na świecie imprez turystycznych i wystawowych. Znakomity przykład jednego z najwspanialszych dzieł Zagato licytowany będzie podczas aukcji w Villa Erba nad jeziorem Como we Włoszech, która odbywa się przy okazji Concorso d’Eleganza Villa d’Este, 25 maja 2019 roku.
Czytaj dalej Fiat 8V Zagato 1955 – Włochy

Fiat Panda 1993 – 14900 PLN – Warszawa

Pierwszy, oryginalny Fiat Panda to dzieło genialnego Giorgetto Giugiaro. Mimo, że wielki mistrz miał na koncie takie arcydzieła, jak Maserati Ghibli, Iso Grifo czy Ferrari 250 GT Bertone, to za jedno ze swoich największych osiągnięć uważał właśnie to małe, miejskie pudełko. Funkcjonalność, optymalne wykorzystanie przestrzeni i oszczędność formy, mała Panda to prawdziwe dzieło sztuki użytkowej. Samochód jest spartański, ale bardzo uniwersalny, wygodnie może przewieźć dwie osoby i dwa… 50-litrowe balony z winem, co było absolutnie nie do pomyślenia w niewiele mniejszym zewnętrznie modelu 126. Nasz Fiat Panda to model po restylingu z 1991 roku, wyposażony w silnik o pojemności 899 cm³, zasilany już układem wtryskowym. Samochód ma przebieg jedynie 46000 km, kolorową tapicerkę we wnętrzu i przyjemny kolor. Jest w przepięknym stanie i budzi uśmiech na twarzy, gdziekolwiek się pojawi.
Czytaj dalej Fiat Panda 1993 – 14900 PLN – Warszawa

Fiat-Abarth 750 GT 1959 – Włochy

Mariaż Abartha z Zagato nie bez kozery uznać można za idealne połączenie: geniusz tuningu, potrafiący stworzyć z maleńkich Fiatów prawdziwe kieszonkowe rakiety i Zagato, mistrz tworzenia bardzo lekkich i pięknie wyglądających karoserii. Jeden z najbardziej znanych i interesujących samochodów stworzonych przez te dwie legendy – Fiat-Abarth 750 GT – był samochodem idealnie łączącym świat motorsportu i pasjonującego designu. Zbudowany na bazie Fiata 600, otrzymał aerodynamiczne i zmysłowe nadwozie z dachem “double bubble”. Niesamowity okaz wystawiony na aukcji, wyposażony jest w oryginalny, rzadki i bardzo pożądany silnik w specyfikacji Mille Miglia (nazwa wzięła się od specyfikacji przygotowanej na wyścig Mille Miglia, gdzie Fiat-Abarth 750 GT zdobył 1. miejsce w klasie w 1957 roku). Zgodnie z amerykańskim dokumentem “title”, pierwszym znanym właścicielem pojazdu był Huges Vincent z Nowego Jorku. Następnie Abarth sprzedany został do Kalifornii, gdzie pozostał aż do 2014 roku. Ostatnim miejscem pobytu samochodu była kolekcja znajdująca się w Holandii. W 2015 roku włoski znawca samochodów dokonał pełnej renowacji Fiata-Abartha 750 GT, przy użyciu oryginalnych części zakupionych u wybranych specjalistów w Turynie. Dziś samochód prezentuje się wyśmienicie i gotowy jest do jazdy lub zajęcia należnego miejsca w kolekcji. Ten rok jest wyjątkowy dla Abarth’a i Zagato – pierwsza z marek świętuje bowiem w tym roku 70-lecie, a druga 100-lecie istnienia.
Czytaj dalej Fiat-Abarth 750 GT 1959 – Włochy

Abarth 595 SS 1970 – 84000 PLN – Poznań

Abarth 595 SS, czyli Sprint Speciale, był kolejnym krokiem Carlo Abartha w osiąganiu wysokiej wydajności z niewielkich silników Fiata 500. Powiększone cylindry i zmienione tłoki, przeprojektowane zawory, specjalny wałek rozrządu i układ wydechowy oraz większy gaźnik pomogły osiągnąć 34 konie mechaniczne (niemal dwukrotnie więcej niż w oryginale). Szacuje się, że w fabryce zbudowano ich jedynie 20 sztuk, a w roku 1970 powstało ich zaledwie 7. Ten okaz to replika zbudowana we Włoszech. Po sprowadzeniu do Polski w styczniu 2018 otrzymała kompletną modyfikację jednostki napędowej, dzięki której obecnie nie tylko wygląda rasowo, ale i fantastycznie jeździ.
Czytaj dalej Abarth 595 SS 1970 – 84000 PLN – Poznań

Fiat 126 1974 – 25000 PLN – Biertowice

Fiat 126 został zaprezentowany na Turin Motor Show w 1972 roku z zadaniem zastąpienia modelu 500. Choć powtarzał jego mechaniczny schemat, oferował zupełnie nową stylistykę, znacznie powiększone nadwozie, więcej miejsca w kabinie i wyższy poziom bezpieczeństwa. Wśród technicznych nowości przeniesiono zbiornik paliwa pod tylną kanapę, zastosowano zsynchronizowaną skrzynię biegów (poza jedynką) i układ kierowniczy typu zębatkowego. Silnik – chłodzony powietrzem, dwucylindrowy – pozostał ten sam. Podobnie jak w modelu 500R, pojemność skokowa wynosiła 594 cm³, a moc 23 KM. W takiej postaci auto przetrwało do roku 1976, pod koniec którego pojawiła się jego zmodyfikowana wersja Personal. Choć jego produkcja we Włoszech nie trwała długo, to dziś został symbolem doskonałego samochodu miejskiego.
Czytaj dalej Fiat 126 1974 – 25000 PLN – Biertowice

Fiat Cinquecento 1997 – 8900 PLN – Częstochowa

Gdy wchodził do produkcji był długo wyczekiwanym dzieckiem, z którym wiązano wiele nadziei. Fiat Cinquecento to ostatni samochód, który Polacy odbierali jako własny, polski projekt – produkowany wyłącznie w fabryce w Tychach, w znacznej mierze motoryzował Polskę lat 90-tych. Na tle Malucha, którego zastępował, był nowoczesny, cichy, komfortowy i… całkiem przestronny. Wyciągnięty spod koca okaz z przebiegiem niespełna 40 tysięcy kilometrów to ciekawa sprawa – niemal kapsuła czasu, przenosząca nas ponad dwie dekady wstecz.
Czytaj dalej Fiat Cinquecento 1997 – 8900 PLN – Częstochowa

Fiat Cinquecento 1993 – 6900 PLN – Zabrze

Gdy wchodził do produkcji był długo wyczekiwanym dzieckiem, z którym wiązano wiele nadziei. Fiat Cinquecento to ostatni samochód, który Polacy odbierali jako własny, polski projekt – produkowany wyłącznie w fabryce w Tychach, w znacznej mierze motoryzował Polskę lat 90-tych. Na tle Malucha, którego zastępował, był nowoczesny, cichy, komfortowy i… całkiem przestronny. Ten egzemplarz ma dziś przebieg jedynie 60000 kilometrów, a pod maską poszukiwany i lubiany, czterocylindrowy silnik. To pięknie zachowana kapsuła czasu, niemal przenosząca nas ćwierć wieku wstecz.
Czytaj dalej Fiat Cinquecento 1993 – 6900 PLN – Zabrze

Fiat 126 Bambino Silver 1979 – 26900 PLN – Bielsko-Biała

Miał być mały, ale bogaty i ekskluzywny. Fiat 126 Bambino Silver to bliski krewny naszego maluszka, którego jednak wyróżniała włoska produkcja i specjalne wyposażenie. Produkowany był w latach 1979-80 w miejscowości Cassino. Był koloru szarego, miał kolorowy pasek wzdłuż całej karoserii oraz napisy na błotnikach z oznaczeniem wersji „Silver”. Posiadał czarne zderzaki i listwę boczną. Miał fotele z zagłówkami, wykonane ze skóry, z szerokim, kolorowym, materiałowym pasem. Podsufitka była szara. Posiadał zielone, atermiczne szyby (tylne uchylne) i ogrzewaną tylną szybę, a także kilka różnic w silniku. Dziś to poszukiwany kąsek o rosnącej wartości kolekcjonerskiej. Ten ma przebieg jedynie 12900 kilometrów i wyposażenie w pełni zgodne z oryginalnym. Na zdjęciach prezentuje się doskonale.
Czytaj dalej Fiat 126 Bambino Silver 1979 – 26900 PLN – Bielsko-Biała

Polski Fiat 125p 1983 – 16900 PLN – Siepraw

W 1983 roku wraz z wygaśnięciem umowy licencyjnej otrzymał nową nazwę FSO, kierunkowskazy na błotnikach oraz nowe logo na przednim pasie. Ten Polski Fiat 125p wygląda na ostatni wypust noszący jeszcze dumną nazwę włoskiego pierwowzoru. Ma jeszcze boczne listwy, znaczek na atrapie łączący logo FSO i Polski Fiat, nie ma za to zagłębienia służącego wcześniej na zamek na tylnej klapie, co wyróżniało samochody produkowane od drugiego kwartału ’82. Na fotelach oczywiście skaj, przed wzrokiem kultowy termometr. To zestaw, który w niejednym wzbudzi sentyment do czasów własnego dzieciństwa lub młodości. Ten egzemplarz wygląda na nieźle zachowany oryginał, z detalami nie kundlonymi z innymi rocznikami. Po dopieszczeniu może to być wzorowy okaz polskiego klasyka.
Czytaj dalej Polski Fiat 125p 1983 – 16900 PLN – Siepraw