FN 350 Grand Luxe 1928 – Warszawa

FN to skrót od – Fabrique Nationale de Herstal – czyli “Państwowa Fabryka Broni Palnej”. Firma powstała w roku 1889 by wytwarzać i broń i amunicję na potrzeby armii belgijskiej. W 1901 roku w zakładach FN zbudowano pierwszy motocykl i przez najbliższe dekady były to jedne z najbardziej innowacyjnych motocykli na świecie. Prezentowany FN 350 Grand Luxe pochodzi z roku 1928. Przez wiele lat znajdował się w rękach jednego właściciela w Holandii. W 2016 roku trafił do Polski i przeszedł gruntowną odbudowę w specjalistycznym warsztacie. Mamy tu do czynienia nie tylko z bardzo rzadkim i wartościowym obiektem, ale również z doskonale wykonaną pracą renowacyjną, która pozwoliła odtworzyć stan z 1928 roku, kiedy to motocykl opuścił fabrykę. Cena wywoławcza na nadchodzącej aukcji Ardor Auctions: 40 000 złotych.

AUKCJA 22 KWIETNIA 2017
Miejsce: Automobilklub Polski: ul. Powstańców Śląskich 127, 01-355 Warszawa

18
FN 350 Grand Luxe 1928
Numer ramy: 16 870

Bardzo rzadko spotykany motocykl
Pojazd po pieczołowitej renowacji
Ciekawa lokata kapitału

Cena wywoławcza: 40 000 złotych (estymacja 55 000 – 70 000)

Dane techniczne:
silnik: 350cm3, 1-cyl.
inne dane: 3-biegowa skrzynia manualna
stan prawny: niezarejstrowany

Historia modelu

FN to skrót od – Fabrique Nationale de Herstal – czyli “Państwowa Fabryka Broni Palnej”. Firma powstała w roku 1889 by wytwarzać i broń i amunicję na potrzeby armii belgijskiej. W 1901 roku w zakładach FN zbudowano pierwszy motocykl o pojemności 133 ccm. Cztery lata później pojawił się pionierski model FN Four o pojemnościach od 350 cm³ do 750 cm³ – pierwszy na świecie motocykl czterocylindrowy. Wczesne egzemplarze były wyposażone w jedno przełożenie, napęd wałem i dekompresor ułatwiający rozruch silnika. W 1908 roku FN otrzymał skrzynię biegów o dwóch, a wkrótce później trzech przełożeniach. W swoich czasach był to najbardziej zaawansowany technicznie motocykl, a do roku 1911 również najszybszy. Przez niemal dwie dekady FN stosował napęd bezłańcuchowy, czyli tak zwany “wał kardana”.

Ten sam innowacyjny duch towarzyszył firmie przy projektowaniu jednocylindrowców. FN był jedny z pierwszych producentów który zastosował jednolitą konstrukcję dla silnika i skrzyni. Pod koniec roku 1923 wprowadzono na rynek motor o pojemności 350 cm³ w układzie OHV. Ten model, nazwany M60, rozpoczął serię bardzo popularnych jednośladów. Jego rozwinięciem było chociażby M67 o pojemności 500 cm³. Jednak po pewnym czasie okazało się, że motory górnozaworowe są wybierane głównie przez kierowców o zacięciu sportowym, dlatego fabryka zdecydowała się na użycie jednostki dolnozaworowej przeznaczonej bardziej do codziennego użytku.

Model M70 był wyposażony w hamulce bębnowe, miał wydłużony rozstaw osi oraz zmodyfikowany wydech. Powstanie tej odmiany uświetniła niezwykła wyprawa. Dwóch francuskich oficerów oraz belgijski mechanik, wybrali się w podróż z miasta Liège do północnej Afryki, pokonując 6300 km między innymi przez Saharę. Maszyny ich nie zawiodły i w ten sposób dowiodły swojej świetności.

Historia egzemplarza

Prezentowany egzemplarz pochodzi z roku 1928. Przez wiele lat znajdował się w rękach jednego właściciela w Holandii. W 2016 roku trafił do Polski i przeszedł gruntowną odbudowę w specjalistycznym warsztacie. Renowacja została przeprowadzona z poszanowaniem przedwojennej techniki i rzemiosła. Mowa tu chociażby o takich detalach jak zgodne z oryginałem, bawełniane oploty kabli. Omawiany motocykl to wersja “Grande Luxe”, której zaletą była chociażby lampa karbidowa. Z czasem została ona jednak zmieniona na lampę marki Bosch, zasilaną prądnicą tego samego producenta. W trakcie renowacji motocykla, udało się ustalić, że prądnica pochodzi z tego samego okresu co motocykl, ze względu na jednobiegunowy regulator napięcia, stosowany przez Boscha przy konstrukcji pierwszych tego typu urządzeń.

W przypadku oferowanego motocykla FN, mamy do czynienia nie tylko z bardzo rzadkim i wartościowym obiektem, ale również z doskonale wykonaną pracą renowacyjną, która pozwoliła odtworzyć stan z 1928 roku, kiedy to motocykl opuścił fabrykę.

Najciekawsze samochody klasyczne, youngtimery i przyszłe klasyki na sprzedaż.