Ford Capri RS 2600 Competition 1971 – Belgia

Ford Capri z hasłem reklamowym „Samochód, który zawsze sobie obiecywałeś” wszedł na rynek europejski w 1968 roku. Koncern zainspirowany sukcesem rynkowym Mustang’a na rynku amerykańskim, stworzył analogiczny model dla europejskiego klienta. Samochód o fantastycznej stylistyce fastback’a dzielił z innymi Fordami silniki, skrzynie biegów i wiele elementów mechanicznych. Aby przykuć uwagę, oprócz zwykłych modeli powstały wersje dedykowane do rajdów i wyścigów. Ford Capri RS 2600 oparty został na modelu 2600 GT, posiadał silnik V6 o pojemności 2995 cm3, który wyposażony we wtrysk paliwa Kugelfischer i suchą miskę olejową pozwalał uzyskać aż 320 KM. Zawieszenie, hamulce i koła zostały odpowiednio wzmocnione, a nadwozie odelżono dzięki zastosowaniu paneli z włókna szklanego. Ford Capri RS2600 wystawiony na aukcji jest oryginalną wersją z lekkim nadwoziem i był jednym z pierwszych sześciu dostarczonych przez fabrykę. Jego pierwszym nabywcą i długoletnim właścicielem był mistrz formuły 3 François Mazet, który sprzedał okaz swojemu koledze kierowcy Ferrari w Formule 1, Clayowi Regazzoni’emu. W bliższych nam czasach, Ford wielokrotnie pokazał co potrafi na wielu imprezach sportowych dla samochodów zabytkowych, jest również uprawniony do startu w Le Mans Classic 2018. Według domu aukcyjnego Bonhams to Capri RS 2600 w aktualnej specyfikacji napędza ponad 213 KM, a samochód waży zaledwie 905 kg, co daje znakomity stosunek mocy do masy. Bardzo rzadki egzemplarz ze świetną historią, utrzymany w znakomitym stanie, wyceniony został na 80 – 120 tys. euro, czyli 340 – 510 tys. złotych.

Spa Classic osiągnęło status jednego z głównych spotkań klasycznych samochodów sportowych i wyścigowych, na torze uważanym za jeden najpiękniejszych na świecie. Spa-Francorchamps oferuje atmosferę pasującą do wielu wyjątkowych okoliczności, dlatego coroczne spotkanie obfituje w niezwykłe samochody zjeżdżające z całej Europy i spoza niej. Dom aukcyjny Bonhams nie mógł przepuścić takiej okazji i po raz kolejny zorganizował „The Spa Classic Sale”, aukcję, na której można będzie wylicytować 60 perełek z najwyższej półki. Niektóre kąski z aukcji, która odbędzie się już 21 maja 2017 roku opiszemy dla Was na łamach Giełdy Klasyków.


Link: http://www.bonhams.com/auctions/24132/preview_lot/5062200/

1971 FORD CAPRI RS 2600 COMPETITION COUPÉ
Chassis no. GAEC KG 59310
€80,000 – 120,000
PLN 340,000 – 510,000

THE SPA CLASSIC SALE
21 May 2017
Francorchamps, Le circuit de Spa Francorchamps

Ex-François Mazet, Clay Regazzoni, lightweight version
1971 Ford Capri RS 2600 Competition Coupé
Chassis no. GAEC KG 59310

•Works-built lightweight competition version
•Delivered new by Ford, Cologne to François Mazet
•Subsequently owned by Clay Regazzoni
•Eligible for the Tour Auto and Le Mans Classic

Inspired by the success of the Mustang ‚pony car’ in the USA, Ford introduced the Capri – ‚The car you’ve always promised yourself’ – to the European market in 1968. The Capri’s imaginative fastback styling was a relatively new departure for the ‚Blue Oval’ but beneath the skin the car remained typically Ford, sharing engines, gearboxes and many other components with the rest of the range, though the power units used by the British- and German-built versions differed somewhat.

Ford was pursuing a wide-ranging competitions programme at this time, and with its UK operation concentrating on developing the Escort for rallying and circuit racing, Jochen Neerpasch, head of the Motorsport Department in Cologne, was delegated to start work on the racing Capri. Known as the ‚RS2600’, this would be based on the 2600GT, Ford of Germany’s top-of-the-range model at the time, although Cologne’s first efforts involved modified 2300GTs. A number of successes, including class wins, were achieved in international rallies in 1969 but it was already clear that the car’s greatest potential was as a circuit racer.

In Group 2 racing trim the RS2600’s Weslake-developed V6 engine was bored out to 2,995cc and equipped with Kugelfischer fuel injection and dry sump lubrication, in which form it developed in excess of 320bhp. The suspension, brakes and wheels were up-rated appropriately and the bodywork lightened by the extensive use of glassfibre panels. A ZF five-speed gearbox was standard equipment on the racing RS2600; the LHD-only production version, which retained the 2.6-litre engine, having to make do with a Ford four-speed unit. On the racetrack, the RS2600’s finest achievement came in 1972 when works driver Jochen Mass, later to enjoy a successful Formula 1 career, was crowned European Touring Car Champion at the season’s end. Today these ex-works Capris are among the most sought after of post-war Fords.

Built at Ford’s competitions department in Cologne, this particular RS2600 is an original works ‚plastic’ lightweight version, and was one of the first six delivered by the factory bearing Cologne registration plates. Its original purchaser was French Formula 3 Champion, François Mazet, who kept the car for many years before ownership transferred to his friend, Clay Regazzoni, the Ferrari Formula 1 driver.

In more recent times the Capri has participated in four editions of the Tour Auto, achieving a 2nd place finish in Group G in 2009. The car also finished 3rd in the VHC Rallye d’Automne in 2008 and took part in that year’s Tour of Spain, retiring from 6th place overall on the final day. The Capri was also successfully campaigned in the 2011 Tour Auto and is eligible for the 2018 event and the 2018 Le Mans Classic, an event in which it participated in 2006. We are advised that the engine produces 213bhp and that the car weighs a mere 905kg, making for an excellent power-to-weight ratio.

Accompanying documentation consists of a Ford letter (dated 1977) stating that the Capri was purchased new by Mazet; a copy of a Monaco Carte Grise when the car was registered to Regazzoni; a French Carte Grise; and old HTP papers from 2006.

Capri RS2600s are rare, and a works delivered car even rarer. Bonhams has no hesitation in recommending close inspection of this versatile historic racer, which is eligible for numerous prestigious events.

Najciekawsze samochody klasyczne, youngtimery i przyszłe klasyki na sprzedaż.