Ford Escort RS1600i 1983 – SPRZEDANY

Ford Escort RS1600i zbudowany został jako krótka seria produkcyjna potrzebna do spełnienia wymogów homologacyjnych rajdowej Grupy A. Bazę nowego rajdowego Escorta stanowił model XR3, lecz w RS1600i zastosowano wtrysk paliwa, podniesiony stopień kompresji, ostry wałek rozrządu, zmodyfikowany układ wydechowy oraz podwójny zapłon. Pięciobiegowa skrzynia natomiast otrzymała krótsze przełożenia dla lepszego przyspieszenia. W czasach swojej świetności Ford walczył z Golfem GTI, oferując więcej mocy oraz znacznie lepsze i nowocześniejsze zawieszenie, dzięki czemu mógł pokonać ikonę z Wolfsburga. Przy ograniczonym nakładzie produkcji, wysokiej cenie oraz limitowanych punktach sprzedaży, wersja była trudniejsza do zdobycia, ale nie przeszkodziło to w szybkiej sprzedaży. Oferowany na aukcji egzemplarz Forda Escorta RS1600i pochodzi z ciekawej kolekcji. Okaz posiadał jednego właściciela, ma kierownicę po lewej stronie i pokonał dotąd zaledwie 164 kilometry! Oferowany jest z oryginalną fakturą zakupu, norweskimi dokumentami rejestracyjnymi i podręcznikiem warsztatowym RS1600i. Rajdowy rodzynek wylicytowany został za 32200 funtów, czyli około 153616 zł.



Link: https://www.bonhams.com/auctions/24125/lot/239/

Lot 239* N
1983 FORD RS1600I
Registration no. Not UK registered
Chassis no. WFOBXXGCABDK41314
£30,000 – 40,000
PLN 140,000 – 190,000

LONDON OLYMPIA
Collector’s Motor Cars and Automobilia
6 Dec 2017, 14:00 GMT

LONDON, OLYMPIA

1983 Ford RS1600i
Registration no. Not UK registered
Chassis no. WFOBXXGCABDK41314
• Rare and collectible high-performance Ford
• Left-hand drive
• One owner
• Only 164 kilometres from new
• Registered in Norway
• New tyres

FOOTNOTES
Since its first appearance in 1971 (on the Mark I Escort) ‚RS’, for ‚Rally Sport’, has been associated with Ford’s most performance orientated models. The arrival of the Escort in 1968 had demonstrated yet again Ford’s knack of accurately judging market requirements. An instant hit, the newcomer proved a worthy successor to the Anglia and was destined to be Britain’s best-selling car for many years. Built initially in two- and four-door saloon and estate body styles, the Escort came with either a 1,098cc or 1,298cc overhead-valve four-cylinder engine and there was a choice of either manual or automatic transmission. Ford fans with an appetite for high performance could choose between GT and 1.6-litre Twin Cam or – later on – RS1600 and Mexico models. The original Escort was superseded by the restyled but mechanically similar Mark II in 1974, but it would be 1980 before Ford fell into step with its rivals’ offerings in this hotly contested market sector and adopted front-wheel drive. Ride and handling were much improved by the change and the Mark 3 Escort easily outsold its predecessors.

One of the most exciting models in the Escort Mark 3 range was the XR3 (later XR3i), a high-performance derivative powered by a tuned version of the new 1.6-litre CVH overhead-camshaft engine. It was the XR3 that provided the basis for the fuel-injected RS1600i, which was one of the first designs developed by Ford’s newly instigated Special Vehicle Engineering department (SVE). Compared with the XR3i, the RS1600i had a raised compression ratio, ‚hotter’ camshaft, solid tappets, a larger exhaust system, and twin-coil ignition, while the five-speed transmission had lower overall gearing for better acceleration. The suspension was up-rated appropriately, boasting reduced ride height and Koni shock absorbers among other improvements, while the RS rolled on 6Jx15″ alloy wheels. Recaro front seats were a notable feature of the best-appointed interior in the Escort range.

Offered from a prominent Ford RS collection in Europe, this one-owner, left-hand drive car has covered a mere 164 kilometres from new. Presented in commensurately excellent condition, it comes with the original purchase invoice, original Certificate of Conformity, Norwegian registration papers, and an RS1600i workshop manual.

Should the vehicle remain in the UK, local duties of 5% will be applied to the hammer price.

Najciekawsze samochody klasyczne, youngtimery i przyszłe klasyki na sprzedaż.