Ford Galaxie Lightweight 1964 – USA

W 1964 roku wraz z Galaxie Lightweight, Ford rozesłał do dealerów taką oto informację: „Ten samochód nastawiony jest na osiągi i powinien być sprzedawany klientom, którzy są tego świadomi oraz rozumieją warunki gwarancji i jej wykluczeń w przypadku użytkowania samochodu do celów sportowych”. Ford Galaxie Lightweight powstał w celu spełnienia wymogów homologacyjnych dla wyścigów równoległych organizowanych przez National Hot Rod Association, w których udział brać miał oparty na nim model Fairlane Thunderbolt. Potrzebne to tego było jedynie 50 sztuk Galaxie. Wyprodukowano więc po połowie z manualną skrzynią i automatyczną skrzynią biegów, wyłącznie w kolorze Wimbledon White z czerwonym wnętrzem. Nie bez kozery model Galaxie opatrzony jest przydomkiem Lightweight. Całkowicie podporządkowany zmniejszeniu masy, otrzymał lżejszą ramę, maskę z włókna szklanego, nie miał mat wygłuszających, nagrzewnicy, wykładzin, koła zapasowego, a nawet lampki na suficie… najważniejsze jednak było serce. Big block 427 High-Riser posiadał zmodyfikowane głowice i układ dolotowy, co pozwalało mu jeszcze przed tuningowymi modyfikacjami osiągać 425 KM. Okaz wystawiony na aukcji przeszedł renowację i wyposażony jest w silnik o numerze zgodnym z nadwoziem. Jego wartość dom aukcyjny Mecum szacuje na 150 – 175 tys. dolarów.

Link: https://www.mecum.com/lots/FL0117-269924/1964-ford-galaxie-lightweight/

LOT S212 KISSIMMEE 2017 JAN 6-15
1964 FORD GALAXIE LIGHTWEIGHT
R-Code 427/425 HP, 1 of 50 Produced

255
Engine 427/425 HP
Trans 4-Speed
Color White
Interior Red

ESTIMATE
$150,000 – $175,000

HIGHLIGHTS
1 of 50 factory Lightweight Galaxies produced in 1964
Built at the Atlanta assembly plant
Comprehensive restoration
Matching numbers R-code 427/425 HP engine
480 ft/lbs of torque
Dual Holley 4-barrel carburetors
High rise intake
Carburetors and headers rebuilt
1 of 25 produced with Toploader 4-speed
4.57 rear end with Detroit Locker and 31-spline axles
Aluminum bellhousing
Fiberglass teardrop hood
Wimbledon White with Red interior
Rubber floor mats
Radio and heater delete

Ford clarified the 1964 lightweight Galaxie’s purpose with a statement to dealers: “This car is a maximum performance vehicle and should only be sold to the knowing customer who understands the warranty implications if the car is used in competitive events.” Announced at the same time as the Fairlane Thunderbolt, the lightweight version of the 1964 Galaxie provided racers with a factory-supplied platform for building a competitive big-body drag car for NHRA Stock and Super Stock classes. For 1964, the NHRA relaxed its rules, requiring that 50 of the special 427-powered lightweight Galaxies be produced. Ford met the requirement by building 25 with 4-speeds and 25 with automatics. Available only in Wimbledon White with a red interior, the 50 lightweight Galaxies were built on a lighter frame and eliminated as much weight as possible by deleting body sealers, sound-deadening material, the heater, carpet, door-panel arm rests, the spare tire and even courtesy lights and switches. Like the smaller Thunderbolts, the lightweight Galaxies were powered by Ford’s new 427 High-Riser, an FE big-block equipped with dual-quad Holley carburetors, long-runner intake, high-riser heads with taller intake ports and a unique cold-air induction system with huge air-intake ducts. The engine was rated at a conservative 425 HP, though actual output was closer to 500 HP. The lightweight Galaxies are recognized by their fiberglass hood with the tear-drop bubble scoop, required to clear the tall induction system, and openings in their front grille, which allowed freer air flow into the cold-air ducts. Ford drivers Mike Schmidt and Gas Ronda drove lightweight Galaxies to NHRA championships in 1964. This 1964 lightweight Galaxie is one of the 25 factory-equipped with the 4-speed transmission. It has undergone a comprehensive restoration and is equipped with its matching-numbers R-code 427/425 HP V-8 engine mated to a Toploader 4-speed transmission and 4.57:1 Detroit Locker rear end. In 2015, the carburetors were rebuilt and the headers were removed, restored and reinstalled.

Najciekawsze samochody klasyczne, youngtimery i przyszłe klasyki na sprzedaż.