Ford RS200 1987 – SPRZEDANY

Ford RS200, legenda Grupy B, bezkompromisowy projekt, jeden z najlepszych samochodów rajdowych w historii, który o palmę pierwszeństwa w czasach świetności konkurował z takimi sławami, jak Audi Sport Quattro, Peugeot 205 T16 czy Lancią Delta w jej niesamowitej odmianie S4. Oczywiście był również chwytem marketingowym marki, która rywalizując w rajdach spopularyzować chciała swoje samochody na Starym Kontynencie i na Wyspach Brytyjskich. Po raz pierwszy publicznie zaprezentowany w 1984 roku na Belfast Motor Show, Ford RS200 zanim zaczął starty w rajdowej Grupie B musiał spełnić wymogi homologacyjne i doczekać się 200 wyprodukowanych, drogowych egzemplarzy. RS200 otrzymał nadwozie stylizowane oraz budowane przez studio Ghia, natomiast o mechanikę zadbali inżynieryjni guru z F1, Tony Southgate i John Wheeler. RS200 wyposażony był w napęd na cztery koła, a nadwozie z Kevlaru otaczało przestrzenną ramę. Mocny silnik, stworzony i dostarczony przez producenta wyścigowych jednostek Briana Harta, umiejscowiony został centralnie, a innowacyjna skrzynia dla lepszego rozkładu masy zainstalowana została w przedniej części auta. Rezultat był spektakularny. Wszystko układało się obiecująco po tym, jak Kalle Grundell w rajdzie Szwecji w 1986 roku zdobył 3 miejsce. Jednak przewrotny los ukrócił Grupę B. Tragedia wstrząsnęła rajdowym światem już na samym początku rajdu Portugalii, kiedy na pierwszym odcinku specjalnym Joaquim Santos stracił panowanie nad swoim RS200 i wpadł w tłum kibiców zabijając 3 osoby, a wiele innych raniąc. Kolejne nieszczęście to wypadek Marca Surera, który rozbił swojego RS200 w rajdzie Hessen, zabijając w wypadku swojego pilota. Wkrótce potem Henri Toivonen i jego pilot, Sergio Cresto, stracili życie w Tour de Corse, gdy ich Lancia Delta wypadła z trasy, a grupa B została zabroniona. Nastąpił koniec ery najszybszego, najbardziej niebezpiecznego, najbardziej spektakularnego okresu nowożytnych rajdów. W rezultacie, po zaledwie roku spędzonym w zawodach, kariera rajdowego Forda RS200 skończyła się, nie dając szansy pokazania pełnego potencjału. Ford RS200 udowodnił jednak, że ma olbrzymie możliwości, a wiele samochodów znalazło swoje miejsce w rally crossie, gdzie święciło spektakularne zwycięstwa, szczególnie w rękach norweskiego kierowcy Martina Schanche. Na aukcję trafił okaz oznaczony numerem #0053, który z pierwszym właścicielem spędził 20 lat. Pięknie utrzymane RS200 na liczniku ma zaledwie 8876 mil wylicytowane zostało za 157500 funtów, czyli około 745697 złotych.

Link: https://www.silverstoneauctions.com/1987-ford-rs200

Race Retro Classic Car Sale 2018

1987 Ford RS200

Lot No.: TBA

Registration: D49 FOT
Chassis Number: SFACXXBJ2CGL00053
Engine Number: GL00053
Number of cylinders: 4
CC: 1796
Year of Manufacture: 1987
RHD/LHD: Right Hand Drive
Estimate (£): 120,000 – 150,000
(+buyer’s premium of 15% including VAT @ 20%)

Ford had been working on a turbocharged machine that could compete with the new breed of ‘Group B’ Rally cars like the Audi Sport Quattro, Peugeot 205 T16, the Lancia Delta, and their remarkable 037. Unusually for Ford, the solution proved elusive and, with the Escort RS 1700T failing miserably, they were forced to return to the drawing board and start all over again. The result was the RS200, however, Ford had now become ‘late starters’ and were effectively three years behind. The car was styled by Ghia and, unusually, the bodywork was entrusted to a company who knew a fair bit about building fibreglass cars .. Reliant. The chassis engineering was looked after by F1 gurus Tony Southgate and John Wheeler. Ford bosses demanded that it must have four-wheel drive and it was built around a space frame chassis, Kevlar bodywork, and a potent mid-mounted engine courtesy of well-proven race engine builder Brian Hart. Add to this an innovative front mounted gearbox for better weight distribution and balance plus a variable torque split differential from Ferguson and you had a real beast of a car.The result was spectacular. At the peak of its powers in the hands of star drivers like Stig Blomqvist the larger 2.1 litre Evo engine was claimed to be pushing out around 650 bhp, it was rumoured that even 700/800bhp was used. It looked like Ford finally had the package to win and things were looking promising after Kalle Grundell came home 3rd in the Swedish Rally of 1986, however, the fickle finger of fate was soon to be pointed at Group B. Tragedy struck on the opening stage of the Portuguese Rally when Joaquim Santos lost control of his RS200 and sadly three people died and many others were injured. Marc Surer also crashed his RS200 in the Hessen Rally killing his co-driver. This was the beginning of the end for ‘Group B’ Rallying. Soon after that Henri Toivonen and his co-driver Sergio Cresto lost their lives on the Tour de Corse when their Lancia Delta left the road. This really was the end of Group B, and it was also the end of an era for the fastest, most dangerous, most spectacular period in modern rallying. As a result, after just one year in competition, it was all over for the RS200 so it never got to show off its full potential, however, it did prove that it had enormous promise with many of the cars being spectacularly successful in Rallycross particularly in the hands of Norwegian Martin Schanche.

FIA Homologation Rules for Group B required the construction of at least 200 road-legal vehicles and Ford complied with this building 200 units with enough spare parts for a further 20. Records indicate that 90 of these were eventually to leave the factory finished as road cars.

We are pleased to offer this Ford RS200, chassis #0053, which was supplied new by Hendy Ford, Eastleigh to another retail Ford dealer at the time, Nicklens of Fordingbridge, under their parent company Shearing Builders Ltd. The car was first registered on 24th March 1987 and remained with the original owners until July 1997 when the Hendy Group bought it back through their Cosham branch. Ever since, the car has remained within the company’s heritage collection of cars and has seen infrequent use, mostly being taken out to shows for display and promotional purposes. Although not driven regularly, it has been well maintained and the car has been through the workshops annually to ensure it’s always ready to go.

Now showing just 8,876 miles on the odometer, this rare car is supplied with a UK V5c, an MOT until 1st August ’18, and its original leather bound RS200 driver’s manual. In very original condition, this fabulous RS200 evokes memories of one of the most dramatic eras in rallying history and may well be the missing jigsaw piece in a Ford collector’s puzzle.