FSO

FSO Warszawa 223 1972 – 47000 PLN – Leśniewo

Była komfortowa, była solidnie wykonana i miała wszystko, czego brakowało jej towarzyszce na polskich drogach, poczciwej Syrence. W 1972 roku powoli żegnała się już z linią produkcyjną. Owszem, była konstrukcyjnie archaiczna, lecz nikt jej nie wyśmiewał. FSO Warszawa 223 wśród kierowców na polskich drogach zawsze była darzona szacunkiem, który pozostał jej do dziś. Podróż tym polskim klasykiem to niewątpliwa przyjemność i żywa pamiątka po polskiej motoryzacji.
Czytaj dalej

FSO Warszawa M-20 1964 – 100000 PLN – Warszawa

FSO Warszawa M-20 bez wątpienia jest pierwszym polskim samochodem, który zrodził w naszych rodakach tęsknotę za dawną motoryzacją. Od lat 50-tych do 70-tych był to wóz użytkowy. Często ganiona za archaiczność konstrukcji, jednocześnie ceniona była za wytrzymałość. W kolejnym dziesięcioleciu Warszawy służyły głównie w środowisku taksówkarzy, lecz to czas gdy myślano głównie o ekonomii i jak najtańszym użytku. Dla miłośników oryginałów był to najgorszy czas. Do wielu z tych samochodów trafiały silniki Diesla i szereg innych patentów, w zamyśle mających usprawniać eksploatację. W latach 90-tych powoli zaczął zmieniać się obraz rynku. Miłośnicy zaczęli walczyć, by przywrócić Garbuskom właściwy status. Warszaw było coraz mniej na rynku, lecz wiele osób podjęło się trudu odbudowy, przywołujących ich dawną świetność. Ta M-20 prezentuje się dumnie i dostojnie, a jej renowację zakończono w 2015 roku. Może być ozdobą każdej kolekcji polskich aut.
Czytaj dalej

FSO Syrena 103 1965 – 32500 PLN – Rzeszów

Powstała decyzją KC PZPR jako „popularny, oszczędzający czas środek przewozu, (…) przeznaczony dla racjonalizatorów, przodowników pracy, aktywistów, naukowców, przodujących przedstawicieli inteligencji”. Choć jej nadwozie było zgrabne, proporcjonalne i na czasie, miała swoje wady i ograniczenia. Najpoważniejszym było oparcie konstrukcji o podzespoły jedynego produkowanego w Polsce auta osobowego – Warszawy, co wpłynęło na jej znaczną nadwagę. Nie imponowała też jakością wykonania, choć w zestawieniu z powszechnie wówczas używanymi motocyklami i tak była ogromnym krokiem w przód, i na lata stała się obiektem pożądania. FSO Syrena 103 debiutowała w 1963 roku i była czwartą wersją produkcyjną auta. Otrzymała wzmociony, lecz wciąż dwucylindrowy, dwusuwowy silnik S-150 i jako przedostatnia zachowała tzw. „kurołapki”, czyli drzwi otwierane „pod prąd”. Odszukanie Syreny z tych lat zachowanej w pełnej sprawności i w oryginalnym stanie jest dziś niezwykle trudne. Ta z tego ogłoszenia zachowana jest imponująco.
Czytaj dalej

FSO Polonez 1500 1981 – SPRZEDANY

Borewicz to prawdziwy król polskich szos lat 80-tych. Jego kanciasta sylwetka to niegdyś chluba Centro Stile Fiat i pracowników warszawskiej FSO, a dziś – każdego, kto nie skreśla wspomnień własnego dzieciństwa. Auto było produkowane ponad 20 lat (1978-2002) w kilku wersjach nadwoziowych, lecz jedynie ta pierwsza ma dziś status kultowej. Pochodzący z początku produkcji FSO Polonez 1500 w groszkowym kolorze ściągnie więcej spojrzeń, niż niejeden supercar. Na wyposażeniu chromowane kołpaki, lubiany gadżet w postaci gałki zmiany biegów z zatopionym bursztynem i radiomagnetofon Unitra.
Czytaj dalej

FSO Polonez Caro Plus 1998 – 4900 PLN – Rypin

FSO Polonez Caro Plus to ostatnia odsłona poczciwego „Poldka”, powstała w kooperacji z Daewoo. Na rynku pojawiła się w 1997 roku, a modernizacja objęła z zewnątrz nowe zderzaki, atrapę, tylne lampy z blendą pomiędzy nimi i listwy w kolorze nadwozia. Więcej zmieniono we wnętrzu – zupełnie nowa deska rozdzielcza, masywniejsze boczki drzwiowe oraz nowe fotele. Z pewnością atutem tych samochodow nie była jakość wykonania ani zabezpieczenie przed korozją. Stąd tak łądnie zachowane egzemplarze, jak ten z ogłoszenia, to już dziś rzadkość. Wciąż można je nabyć w niewygórowanej cenie i choć prognozy na wzrost ich cen są dość ostrożne, jeżeli mamy do nich sentyment, z pewnością nie pożałujemy zakupu.
Czytaj dalej

FSO Polonez Atu Plus 1998 – 7900 PLN – Lipiany

Fabryka FSO już nie istnieje, lecz wciąż możemy spotkać na drogach produkty opuszczające ich bramy. Ostatnim z nich, ktorego można nazwać dzieckiem polskiej myśli technicznej, jest FSO Polonez Atu Plus. To końcowy etap ewolucji debiutującego w 1978 roku poczciwego „Trapeza”. W wersji sedan („Atu”) oferował większy bagażnik i lepiej wyciszone wnętrze. Dodatkowo „Plus” przyniósł modyfikację deski rozdzielczej, lakierowane zderzaki i wspomaganie kierownicy w standardzie. W rezultacie jeździło się nim całkiem przyjemnie, choć wyglądem zdecydowanie nie przystawał do swoich czasów, a po kilku latach zazwyczaj ginął zjedzony przez korozję. Ten utrzymany jest wyjątkowo dobrze.
Czytaj dalej

FSO Warszawa M-20 1963 – SPRZEDANA

Oto prawdziwy „barn find” prosto z polskiej stodoły. Zachowana w oryginalnym stanie FSO Warszawa M-20 to ogromna rzadkość na rynku. Przebieg zaledwie 3253 km brzmi wręcz niewiarygodnie, lecz jest udokumentowany. Dzięki temu, że samochód nigdy nie był intensywnie użytkowany, uniknął głównej bolączki większości Warszaw – wprowadzanych w kryzysowych latach modyfikacjii „ulepszeń”, które są największą przeszkodą podczas prowadzenia procesu renowacji takich samochodów. Taki okaz to dobra baza do pełnej, profesjonalnej renowacji, choć również obecny stan ma w sobie mnóstwo uroku. Uruchomić, zabezpieczyć przed dalszą korozją i jeździć – to też jest metoda.
Czytaj dalej

FSO Polonez 1989 – SPRZEDANY

Zachowany w oryginalnym stanie FSO Polonez to nie jest częsty widok. Troskliwa opieka pierwszego właściciela, grube zabezpieczenie antykorozyjne i niewielkie przebiegi pomogły przetrwać mu do wieku, w którym można już spokojnie postarać sie dla niego o żółte tablice samochodu zabytkowego. Ten egzemplarz to tzw. „akwarium” – model z przeszklonymi słupkami „C”, ze wzmocnionym do 82 KM silnikiem AB. Lista wykonanych w ostatnich latach napraw może zapewnić nam spokojną eksploatację w najbliższym czasie.
Czytaj dalej

FSO 125p 1983 – 13900 PLN – Brzeziny

W 1983 roku wraz z wygaśnięciem umowy licencyjnej Polski Fiat 125p otrzymał nową nazwę, kierunkowskazy na błotnikach oraz nowe logo na przednim pasie. FSO 125p wciąż jednak zachował oryginalną sylwetkę, której nie da się pomylić z żadnym innym samochodem i która dziś budzi ogromną sympatię na drodze. Pięknie zachowane Duży Fiat zdecydowanie jest w modzie, która szybko nie przeminie. Coraz trudniej znaleźć tylko ładnie zachowany egzemplarz, wszak to samochody które niegdyś już po kilku latach straszyły skorodowaną karoserią, zużytą tapicerką i obrazem technicznej rozpaczy. Ten wciąż prezentuje się doskonale, co może zwdzięczać wieloletniej trosce właścicieli i niskiemu przebiegowi.
Czytaj dalej

FSO Polonez Caro 1996 – 5900 PLN – Lublin

FSO Polonez Caro to jeden z ostatnich samochodów osobowych, które można nazwać dziełem polskiej myśli technicznej. Wprowadzony w 1991 roku, wyróżniał się zmienioną przednią częścią nadwozia i inaczej wyprofilowanymi zderzakami, a także zmodyfikowanym wnętrzem i szeregiem zmian technicznych. W połowie lat 90-tych był to najlepiej sprzedający się nowy samochód w Polsce, choć z czasem uczucia Polaków nieco zgasły i dziś Caro z pewnością nie należy do tak poszukiwanych modeli, jak wcześniejsze, bardziej klasyczne odmiany Poloneza. W efekcie w niższej cenie znaleźć o wiele bardziej zadbane i uszanowane egzemplarze, jak choćby ten z ogłoszenia. Rocznik ’96 to ostatni pełny rok produkcji przed erą Daewoo-FSO i modelu Caro Plus.
Czytaj dalej