Ghia 1500 GT 1965 – Francja

Ghia 1500 GT to mały, sportowy samochód, stworzony przez słynną turyńską firmę karoseryjną na bazie mechaniki Fiata 1500. Z niewielkim czterocylindrowym silnikiem, prostymi elementami podwozia i wąskimi kołami, 1500 GT nie jest może najbardziej zaawansowanym mechanicznie samochodem sportowym, ale też nie było takiej potrzeby. Dzięki aerodynamice i ograniczonej masie (950 kg) samochód osiągał prędkość maksymalną 170 km/h. Niestety, jego cena na poziomie 2,2 mln lirów umieściła go w jednej lidze razem z Porsche 356. Zbudowano tylko 846 egzemplarzy, a pozostało ich do dziś niestety bardzo niewiele. Prezentowana Ghia 1500 GT zamówiona został przez pasjonata z Argentyny w konfiguracji nadwozia w kolorze rosso corsa z oddzielonym chromowaną listwą czarnym, winylowym dachem. Jest to jeden z zaledwie dwóch egzemplarzy zbudowanych w tej konfiguracji i jednocześnie jedyny, jaki dotrwał do dziś. Samochód po rzetelnej renowacji, zarówno estetycznej, jak i mechanicznej, prezentuje się perfekcyjnie. Ten niezwykle rzadki, ekskluzywny i elegancki samochód wyceniony został na 60 – 100 tysięcy euro, czyli 257 – 429 tysięcy złotych, a licytowany będzie bez ceny minimalnej już 7 lutego podczas targów Rétromobile w Paryżu.

Link: https://www.artcurial.com/en/lot-1965-ghia-1500-gt-no-reserve-3980-72

Sale Rétromobile 2020 – 07 february 2020

Lot 72
1965 Ghia 1500 GT

No reserve
Estimation 60,000 – 100,000 €

French title
Chassis n° 0317992

– Extensive restoration
– Rare and exclusive model
– Only survivor in two-tone version
– No reserve

According to its history, this 1500 GT Ghia coupe would have been ordered by a wealthy Argentine whose current owner, passionate about Italian cars, likes to think would have been Alejandro de Tomaso, the future owner of Ghia.
This car has the peculiarity of a Ghia car registration (usually listed as a Fiat) and a two tone livery of rosso corsa with a black vinyl roof. This car would be the only surviving in this configuration, a chrome strip separates the two tones. It had undergone a very meticulous restoration over three years, the body was bare sandblasted, redone for the parts that required work, repainted and the windshield was replaced. The engine and gearbox have been completely overhauled with the replacement of the pistons, oil pump, water pump, clutch, ignition, seals, and pipes. The list goes on: radiator, starter, steering, suspension, brake system, and fuel tank. The upholstery has been refurbished, carpets renewed, and meters and gauges have all revised.
The car is now in a beautiful condition, as a testament to the brainchild of Sergio Sartorelli, the head of design at Ghia, who had designed this car on a 1500 Fiat chassis base. With adjusted aerodynamics and a limited weight (950kg), the car reached a top speed of 170 km/h. With an equipment worthy of the best GTs, it was expensive and its production remained limited, with some 846 units. Rare, exclusive, elegant, and in great condition, this car will delight any lover of refined Italian sports cars.