Ghia L 6.4 1961 – SPRZEDANA

Długotrwały, krótkoseryjny proces produkcji włosko-amerykańskiego dzieła pod nazwą Dual-Ghia spowodował, że montaż drugiej generacji samochodów został całkowicie przeniesiony do manufaktury we Włoszech. Samochody ręcznie wytwarzane z silnikiem Chrysler 383 „Wedge” V8 pod maską, kosztować miały zatrważające 13500 dolarów. Nikt jednak nie mógł zaprzeczyć faktom – kupujący otrzymywali godny takiego majątku pojazd. Ghia była wtedy jednym z najlepszych samochodów na świecie, choć koszty produkcji i transportu skazały L 6.4 na krótką egzystencję. Zbudowano i sprzedano zaledwie 26 egzemplarzy. Piękny okaz o numerze nadwozia 0302 jest pierwszym po prototypie. Odróżnić go można od innych po specjalnych detalach, takich jak niestandardowe zegary czy fabrycznie zainstalowana (i wciąż działająca) klimatyzacja. Jest także jednym z poszukiwanych okazów, które otrzymały modyfikacje George’a Barrisa, w tym charakterystyczne światła Cibie. Tak zwany „Rat Pack” został zamontowany również w egzemplarzach Franka Sinatry i Deana Martina. Popularna nazwa tego pakietu wiązała się z nazwą grupy przyjaciół i współtwórców znanych w branży rozrywkowej Hollywood i Las Vegas w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych dwudziestego wieku. Do „Rat Pack” należeli również Sammy Davis, Jr., Joey Bishop i Peter Lawford. To właśnie ten ostatni miał być pierwszym właścicielem wystawionego na sprzedaż okazu Ghia L 6.4. Z oryginalnym przebiegiem zaledwie 40000 mil, po kompletnej renowacji trwającej trzy lata, w czarnym lakierze i ze skórami Bentleya we wnętrzu, wyceniony został na 300 – 375 tysięcy dolarów, czyli około 1 – 1,4 miliona złotych i sprzedany za 418000 dolarów.


Link: http://www.rmsothebys.com/mo17/monterey/lots/1961-ghia-l-64/1703947

MONTEREY
18-19 August 2017

Lot 158
1961 Ghia L 6.4
Chassis no. 0302
$300,000 – $375,000

To be auctioned on Friday, August 18, 2017

The first production L 6.4 of just 26 built
Reportedly originally owned by Peter Lawford
Period George Barris “Rat Pack” modifications
Documented, award-winning three-year restoration
Never before offered for public sale

As production of the original limited-production Dual-Ghia slowed, assembly of the second-generation model, the L 6.4 fastback coupe, was turned over entirely to Ghia. The car was hand-built around a custom chassis with a hot Chrysler Mopar 383 cubic-inch “Wedge” V-8, and was priced at an astonishing $13,500. No one could deny that the buyer did not get his or her money’s worth, as the Ghia was among the finest-finished automobiles in the world. However, the cost of production and the complications that came with building a car in Italy and selling it in the United States meant that the L 6.4 was destined to a brief yet glorious existence, with only 26 built and sold.

The car offered here is chassis number 0302, the first production L 6.4 built and the second after the original prototype, and thus has several unique features, including a special gauge cluster, as well as factory-installed air conditioning (that still blows cold!). It is also one of between four and six to have received custom modifications by the legendary George Barris, most prominently Cibie headlights. These so-called “Rat Pack” models were fitted to the L 6.4s delivered to members of the Rat Pack, including those of Frank Sinatra and Dean Martin; indeed, this example is said to have been first owned, from 1960 to 1963, by Peter Lawford.

Subsequently the Ghia was owned for several years by David Lawrence, then by a well-known Hollywood actor and car enthusiast. The current owner acquired it in 2006, as an excellent original example that had been driven fewer than 40,000 miles, and oversaw a just completed, thorough three-year restoration. The body was stripped to bare metal and refinished in black, with a complementary interior in Bentley-specification leather. The car has won Best of France & Italy at the Palos Verdes Concours d’Elegance and was featured in the Hall of Customs at the most recent Los Angeles Auto Show. It is offered with its owner’s collection of models and literature, including original factory brochures and advertising.

This fine L 6.4, offered publically for the first time, boasts a superb, fascinating history and quality restoration. It is deserving of a star, now as in 1961.