Hispano-Suiza T56 Bis 1933 – Włochy

La Hispano-Suiza Fábrica de Automóviles to firma założona w 1904 roku, która utrzymała się na rynku do roku 1946. Od 1911 roku miała swoją fabrykę również we Francji, gdzie znajdował się wówczas największy rynek na luksusowe samochody, których produkcja rozwijała się niezwykle dynamicznie po zakończeniu pierwszej wojny światowej. Hispano-Suiza była wówczas rywalem takich marek, jak Rolls Royce, Delage, Delahaye czy Voisin, wyznaczając trendy, na przykład stosując silniki wywodzące się z lotnictwa czy pierwsze na świecie hamulce ze wspomaganiem. Hispano-Suiza T56 Bis to rozwinięcie 8-litrowego modelu T56. Modele powstawały w hiszpańskiej części fabryki, zbudowano ich zaledwie około 200 sztuk. Ten niezwykły samochód z rozstawem osi wynoszącym aż 3,8 m otrzymał jednostkowe, niepowtarzalne nadwozie typu berlina od bodaj najbardziej znanego hiszpańskiego coachbuildera, Baltasara Fiol. Wczesna historia samochodu niestety nie jest znana. Aktualny właściciel zakupił to piękne auto w 2012 roku w Bilbao, po czym zlecił renowację u czeskich specjalistów. Zespół napędowy i wnętrze wciąż są oryginalne, co pozostawia temu klasykowi piękny smak oryginału. Wycena pojazdu opiewa na kwotę 390-450 tysięcy euro (ok. 1,7-1,9 mln złotych), a okazja do nabycia pojawi się 25 maja podczas aukcji w Villa Erba we Włoszech.

Link: https://rmsothebys.com/en/auctions/ve19/villa-erba/lots/r0010-1933-hispano-suiza-t56-bis-berline-by-fiol/753666

1933 Hispano-Suiza T56 Bis Berline by Fiol
€390.000 – €450.000

RM | Sotheby’s – VILLA ERBA 25 MAY 2019
Chassis No. 34-16814
Engine No. 3416814

Rare and desirable Barcelona-built Hispano-Suiza
Elegant one-off Baltasar Fiol body with superb proportions
Fresh five-year restoration with many original materials retained

La Hispano-Suiza Fábrica de Automóviles was founded in 1904 and remained in business in Barcelona until 1946, manufacturing cars, trucks, buses, aero engines and weapons. In 1911, a subsidiary was formed in Paris, and due to the strength of the French market for luxury automobiles, production and further development of large and costly models such as the Type H6B was moved there in 1923. The French and Spanish Hispano-Suiza companies continued to collaborate, and some years after Hispano-Suiza France presented the magnificent 8-litre Type H6C in 1924, the directors in Spain decided that the model would also be manufactured at the factory that had been established in La Sagrera.

The result was the T56 46CV, where the latter number indicated the fiscal horsepower of the engine. T56 production began in 1929 and ended in 1940; the Spanish model outlived its French progenitor by five years. While approximately 345 H6C chassis saw the light of day in France, only about 200 were made in Spain. The T56 Bis variant was a technically improved and upgraded version using some special parts imported from France.

T56 Bis chassis no. 34-16814 was delivered in 1933 to Baltasar Fiol in Barcelona, one of the most highly regarded Spanish coachbuilders, who habitually clothed fine chassis such as Rolls-Royce, Cadillac, Packard and of course Hispano-Suiza. Founded in 1914, Fiol bodies often had stylish, almost playful beltlines, greenhouse and fender treatments that gave the large carrosseries fitted to long-wheelbase luxury chassis a sporting, elegant and supple beauty. T56 Bis chassis no. 34-16814 is a masterclass example of Fiol’s rare ability to turn what could easily have been a heavy-looking pillarless sedan into an extraordinary and graceful Berline de Voyage with exquisite proportions.

Unfortunately, the early history of chassis no. 34-16814, which is presumed to have spent the majority of its life in Spain, is not known. The current owner purchased the car in 2012 from a Yolana Alonso Paez of Bilbao. It was then sensitively restored in the Czech Republic from 2014 to 2019. The engine is said to have been in perfect running condition prior to the restoration, so that was not touched, as well as the interior, which retains most of its lovely original leather, instruments, carpet and wood. The car has not been shown anywhere since and is a rare opportunity to acquire a unique automobile with impressive presence on the show field and on the road.