Lamborghini Countach LP400 Periscopio 1974 – SPRZEDANE

Lamborghini Countach, tak jak i jego wielki poprzednik, Miura, stylizowany był przez Carrozzeria Bertone. Marcello Gandini zafundował mu niezwykle awangardowy, agresywny wygląd. Po prezentacji modelu przedprodukcyjnego zawrzało. Dziwne, podnoszone do góry drzwi, kosmiczny kokpit, niemal kompletny brak widoczności do tyłu, nie mówiąc już o dziwnej konfiguracji silnika i skrzyni biegów – jednym słowem dziwadło. Na szczęście Lamborghini zignorowało krytykę i rzekomy brak praktyczności samochodu. Układ jezdny nowego Lamborghini w dużej mierze przeniesiony został z Miury, chociaż jasne było, że jego niedociągnięcia w prowadzeniu i stabilności jazdy nie będą tolerowane w Countachu. Inżynierowie musieli poradzić sobie z hałasem i gorącem panującym w kabinie, a także opracować system przyjaznej dla użytkownika zmiany biegów. V12 z Miury również trafiło prosto do Countacha, z tym że zainstalowane zostało wzdłużnie i wyposażone w gaźniki Webera. Dla osiągnięcia lepszego rozłożenia masy w samochodzie, projektant Paolo Stanzani umieścił pięciobiegową skrzynię przed silnikiem, między siedzeniami, co skutkowało zachwycająca wręcz zmianą biegów i lepszym wyważeniem auta. Samochód oznaczony został przez fabrykę symbolem LP400, gdzie LP, czyli Longitudinale Posteriore, opisywało położenie silnika, przez które widoczność do tyłu była wręcz tragiczna. Poradzono sobie z tym problemem w dość zaskakujący sposób. Nieco więcej pozwalał zobaczyć uskok pośrodku dachu z małym “okienkiem”, skierowanym na lusterko wsteczne. Lamborghini zyskało dzięki temu przydomek “Periscopio”, który zniknął po 1977 roku, wraz z nietypowym rozwiązaniem. Oszałamiający egzemplarz oryginalnego LP400 Periscopio wystawiony na aukcji jest jednym z około 157 zbudowanych w latach 1974-1977. Oznaczony numerem nadwozia “8”, jako nowy trafił do Niemiec, w konfiguracji kolorystycznej Nero (czarny) ze skórzanym wnętrzem Senape (musztarda). Countach obecnie pięknie prezentuje się w czerwonym nadwoziu z beżowym wnętrzem, został także wyposażony koła z późniejszego LP400 S. Rzadki i poszukiwany samochód w dobrej kondycji, oferowany ze szwajcarskimi dokumentami rejestracyjnymi, a także pełną historią, sprzedany został za 638250 euro, czyli około 2,6 miliona złotych.

Link: http://www.bonhams.com/auctions/24882/lot/366/

Lot 366*
LAMBORGHINI COUNTACH LP400 COUPÉ “PERISCOPIO” 1974
€ 600,000 – 800,000
PLN 2,500,000 – 3,300,000
LES GRANDES MARQUES DU MONDE AU GRAND PALAIS
8 Feb 2018, 14:00 CET

PARIS, THE GRAND PALAIS

1974 Lamborghini Countach LP400 ‘Periscopio’ Coupé
Chassis no. LP400 112 0016

•Ground-breaking supercar in its earliest and purest form
•Delivered new in Germany
•Recently serviced
•Registered in Switzerland

‘But for sheer outlandish eye appeal, and track-car capability that’s translatable for the road, there is simply no better car. It’s hard, also, to imagine a better one coming along.’ – Car magazine on the Lamborghini Countach.
The legendary Miura was always going to be a hard act to follow, so the extent to which its successor eclipsed the greatest of 1960s supercars came as something of a shock to all. The sensation of the 1971 Geneva Salon, the Countach was styled, like its predecessor, by Carrozzeria Bertone’s Marcello Gandini. Looking aggressive from every angle, the Countach was nothing less than spectacular, suggesting it had been conceived on another planet. As Motor magazine observed: ‘few people gazing at the original Bertone Countach at Geneva in 1971 could have regarded it as anything but a “show” car. There were those fold-up doors for a start and the space-age cockpit with its abysmal rear visibility not to mention the strange engine/transmission configuration.’ Happily, Lamborghini disregarded criticism of the car’s supposed lack of practicality, and the Countach entered production changed in detail only. As it happened, the production version would not be seen for another two years, with deliveries commencing in 1974.

The running gear was largely carried over from the Miura, although it had been recognised that the latter’s shortcomings in terms of handling and stability would not be tolerable in the Countach. At the same time, cabin heat and noise had to be reduced, and a more user-friendly gear change devised. The Miura’s four-cam V12 was retained for the Countach, though this time installed longitudinally and equipped with side-draught Weber carburettors. To achieve optimum weight distribution, designer Paolo Stanzani placed the five-speed gearbox ahead of the engine between the seats, and the differential – driven by a shaft passing through the sump – at the rear. The result was a delightful gearchange and a better-balanced car than the Miura.

When production began in 1974, the Countach sported an improved spaceframe chassis, replacing the prototype’s rather untidy semi-monocoque, while the bodywork was made of aluminium. One of the Countach’s most striking features was the doors, which opened vertically and were supported by hydraulic struts, pivoting at their most forward point.

The production Countach came with the standard 4.0-litre – instead of the prototype’s 5.0-litre – engine. Even with the smaller engine producing ‘only’ 375bhp, the aerodynamically efficient Countach could attain 170mph (274km/h) and, naturally, came with racetrack roadholding to match. Designated ‘LP400’ by the factory (LP = Longitudinale Posteriore, describing the engine placement), the first Countach is commonly known as the ‘periscopio’, after its central periscope, faired into the roof, which provided rearward vision.

This stunning example of the revolutionary Countach in its original LP400 ‘periscopio’ form is one of approximately 157 built between 1974 and 1977, which explains why examples are only rarely seen for sale. Fitted with body number ‘8’, chassis number ‘0016’ was delivered new to Germany finished in Nero (black) with Senape (mustard) leather interior. Currently red with beige interior, it has been fitted with the later LP400 S wheels.
The Countach was bought by the vendor in Switzerland and has been owned by his family since April 1994. The previous owner was Swiss, Mr Gregor Furrer, who purchased it new in 1974.
‘0016’ was serviced recently and has been maintained since 1994 by the same mechanic, Mr Sonzogni, a well-known Lamborghini specialist in Switzerland. Presented in generally good condition, this rare and desirable car is offered with Swiss registration documents, various service invoices, and its most recent condition report (dated 10/12/2014 and valid for six years in Switzerland).

A ground-breaking design that set new standards for aspiring supercar manufacturers, the Lamborghini Countach is one of the most iconic sports cars of the 20th Century, and none more so than in its earliest and purest LP400 ‘Periscopio’ form.

Please note this motor car is subject to the reduced local import tax should it remains in the EU.

Although the car also comes with a Swiss Carte Grise, please note the car will be subject to re-import tax should it returns to Switzerland with a new owner.

Bonhams is the guarantor of the customs duties and taxes clearance: consequently, this motor car cannot be released to the buyer or his transporter immediately after the sale.