Lamborghini Diablo VT 6.0 2001 – USA

Kiedy Diablo wchodziło na rynek zastępując Countacha, miało przed sobą nie lada wyzwanie, nie łatwo było bowiem dorównać ikonie supersamochodu lat 80-tych. Udało się to jednak bezapelacyjnie i w 1990 Diablo odebrało tytuł najszybszego samochodu świata swojemu największemu konkurentowi, Ferrari F40, osiągając magiczne 329 km/h. Nowy model zaprezentowany po raz pierwszy na początku 1990 roku wyposażony był w jednostkę V12 o pojemności 5,7 litra, zaprojektowaną przez Giotto Bizzarriniego. Choć sam silnik debiutował prawie 30 lat wcześniej, w tej ewolucji uzyskano aż 485 KM, które przekazywane było na tylne koła za pomocą pięciobiegowej manualnej skrzyni. Jednak Lamborghini od zawsze chciało, aby Diablo posiadało napęd na 4 koła i ostatecznie marzenie to spełniło w 1993 roku, w modelu Diablo VT. Korzystając z doświadczenia zdobytego przy produkcji Lamborghini LM002, Diablo zyskało napęd na wszystkie koła, który był w stanie przenieść 25 procent mocy na przód. Po przejęciu kontroli nad włoskim bykiem przez Audi, model zyskał jeszcze więcej. Nowe Diablo VT 6.0 otrzymało aż 575 koni mechanicznych, dopracowaną deskę rozdzielczą i unowocześnioną klimatyzację, która potrafiła oswoić letnie upały. Mimo to Lambo zachowało swój surowy styl, zapomniany dopiero w Murciélago. Egzemplarz Diablo VT 6.0 wystawiony na aukcji pochodzi z ostatniego roku produkcji modelu. Wyjechał on w 2001 roku z Santa’Agata w kolorze Arancia Atlas z czarnym skórzanym wnętrzem, wykończonym pomarańczową kedrą. Lamborghini z obecnym właścicielem jest od 2012 roku. Było przez ten czas otoczone opieką, a serwis mechaniczny wyniósł prawie 30 tysięcy dolarów. Gotowe do jazdy, mające zaledwie ponad 12 000 mil przebiegu, Lamborghini Diablo VT 6.0 wycenione zostało na 275 – 325 tysięcy dolarów, czyli około 940 tysięcy – 1,2 miliona złotych.

Link: https://www.rmsothebys.com/en/auctions/AZ18/Arizona/lots/r190-2001-lamborghini-diablo-vt-60/578050

Lot Number 224

2001 Lamborghini Diablo VT 6.0
$275,000 – $325,000
RM | Sotheby’s – ARIZONA 2018

Chassis No. ZA9DU01B71LA12645

The last year of Diablo production
Desirable Arancia Atlas over black leather
Just over 12,000 original miles
Recent major service

When it came time to replace its Countach—in many ways the iconic supercar of the 1980s—Lamborghini found itself with big shoes to fill. Fortunately, Chrysler’s investment in the boutique automaker meant that the Diablo replacement would be green-lighted.
When it was first shown in early 1990, the Diablo featured a 5.7-liter version of the automaker’s Giotto Bizzarrini-designed V-12. Though the engine itself had debuted nearly 30 years prior, the Diablo’s 5.7-liter was rated at a thundering 485 hp sent to the rear wheels via a five-speed manual gearbox.

Lamborghini had long intended for the Diablo to be an all-wheel-drive supercar, and it finally delivered on that promise in 1993 with the Diablo VT. Using expertise gleaned nearly a decade prior in the LM002, the new all-wheel-drive system was capable of shuttling 25 percent of the engine’s power to the front wheels for better road-holding.

The Diablo line was subsequently updated throughout the 1990s before culminating in the 575-hp, 6.0-liter Diablo VT 6.0 developed after Audi took control of Santa’Agata’s supercar brand. The VT 6.0 may have been the most powerful of its kind, but it was also the most refined with a new dashboard laid out in a more logical fashion and uprated air conditioning capable of taming summer heat. Still, it retains a raw, independent feel that was lost in the Murciélago that succeeded it in late 2001.

Presented here is a 2001 Diablo VT 6.0, built during the last year of the model’s production. It left Santa’Agata in a distinctive Arancia Atlas over black leather with orange piping, and was delivered to New Jersey. Subsequent owners took it west to Colorado, Texas, and California, where it has resided with its current owner since 2012. The Diablo VT 6.0 shows little wear and is equipped with a free flow performance exhaust. Over the last five years, the current owner has spent nearly $30,000 on servicing, including a brake system overhaul, replaced door lifts and handles, and a major engine service has been performed, all by Steve Gleaner (Driven Exotics, Gilroy, California).

With just over 12,000 miles showing, this Diablo VT is ready to be enjoyed and driven as Lamborghini intended, at speed and in style.