Lamborghini Jarama 400 GT 1972 – SPRZEDANE

Geneva Auto Show, marzec 1970 roku, Lamborghini na swoim stoisku prezentuje nowy model: Jarama. Zastąpić miał w gamie Islero i spełnić wymagania homologacyjne stawiane samochodom na rynku USA. Mechanikę pozostawiono w niemal nienaruszonym stanie, wliczając a to 350-konną, 4-litrową jednostkę V12 i pięciobiegową manualną skrzynię. Rezultatem był krzepki, kanciasty, czteroosobowy samochód z poszerzonymi nadkolami o barczystym wyglądzie, przypisywanym Marcello Gandiniemu z Bertone. Lamborghini Jarama 400 GT powstało w latach 1970-1973 w zaledwie 177 sztukach, zanim model został ulepszony do specyfikacji 400 GTS. Kolejne 150 okazów 400 GTS zostało zbudowanych do 1978 roku, dzięki czemu Jarama jest jednym z rzadszych modeli Lamborghini. Prezentowane Lamborghini Jarama 400 GT zbudowane zostało jako 115-ty egzemplarz, sprzedane zostało 23 marca 1972 roku w Modena Sports Cars w Nowym Jorku. Od tego czasu samochód pokonał zaledwie 45000 mil. Jarama w większości pozostaje w oryginalnym stanie, z wyjątkiem wysokiej jakości nowego lakieru w pięknym odcieniu metalicznej zieleni. Panele nadwozia są proste i posiadają równe szczeliny. Wnętrze również prezentuje się wspaniale, a oryginalna skórzana tapicerka, panele drzwi i konsola środkowa są w bardzo dobrym stanie. To rzadkie i Lamborghini licytowane bez ceny minimalnej, podczas aukcji odbywającej się na Amelia Island, sprzedane zostało za 100,8 tysięcy dolarów, czyli 385,7 tysięcy złotych.

1972 Lamborghini Jarama 400 GT by Bertone ©2019 Courtesy of RM Sotheby’s

Link: https://rmsothebys.com/en/auctions/am19/amelia-island/lots/r0117-1972-lamborghini-jarama-400-gt-by-bertone/746874

Lot Number 271

1972 Lamborghini Jarama 400 GT by Bertone
$130,000 – $160,000
Offered without reserve

RM | Sotheby’s – AMELIA ISLAND 8 – 9 MARCH 2019 – Offered on Saturday

Chassis No. 10228
Engine No. 40644

The 115th of just 177 examples produced
Largely original, save for a high-quality repaint
All-original interior with a recent freshening
Legendary Lamborghini V-12 performance

Lamborghini first introduced the Jarama at the Geneva Auto Show in March 1970. In order to comply with American safety and emission regulations, it was deemed necessary to replace the Islero in Lamborghini’s lineup – the Jarama was that car. Giampaolo Dallara had left Sant’Agata, so the task fell to his former assistant and now chief engineer, Paolo Stanzini. He cleverly removed 10.6 in. from the Espada chassis while leaving most everything else intact, including the 350-hp, 4.0-liter, quad-cam V-12 and five-speed manual gearbox. The result was a husky, yet angular 2+2 with flared wheel arches and NACA hood ducts like the Espada, but with unique hooded headlights all its own.

Jarama shared the wide track of the Espada, giving the small Lamborghini a broad-shouldered look that was attributed to Bertone’s Marcello Gandini. Construction was farmed out to Marazzi (who designed and built the Islero’s bodywork). Just 177 400 GTs were produced from 197–1973 before the model was upgraded to the 400 GTS. Another 150 GTS cars were built through 1978, making the Jarama one of the rarer Lamborghini models.

This Jarama is the 115th produced and it was delivered new to Modena Sports Cars of New York on 23 March 1972. It has traveled just 45,000 miles since then. According to the consignor, the car presents in wonderful condition, appearing largely unrestored save for a high-quality repaint in a handsome shade of metallic green by Grand Prix Motors of Campbell, California. Body panels are straight with consistent gaps and good fit. The interior, too, presents nicely, with excellent square-weave carpeting lining the floors. All switchgear is in working order and the original leather upholstery, door panels, and center console are in very good condition.

As one of the rarer Lamborghini models, that Jarama has until recently been overlooked by collectors. This is the perfect opportunity to experience V-12 Lamborghini performance at a more affordable price-point than the 400 GT or Miura.