Lancia Delta HF Integrale Evoluzione 1992 – USA

Kultowy status Lancii Delta HF Integrale Evoluzione jest niepodważalny. To marzenie i konieczny punkt na liście wielu kolekcjonerów. Lancia Delta nigdy nie miała być skromnym hatchbackiem, dzięki liniom Giorgetto Giugiaro została wyniesiona ponad przeciętność, a jej podwozie przypominało kierowcom, że została dopracowana na krętych drogach włoskich Alp. Lancia Delta HF Integrale była czymś więcej, następcą legendarnej Lancii 037. Lancia przytłoczona imponującymi wynikami rajdowymi Audi Quattro, wypuściła na rynek samochód z napędem na wszystkie koła. Delta HF 4WD szybko zyskała sławę w grupie A Rajdowych Mistrzostw Świata. Wraz z początkiem lat 90. nadszedł czas nowej wersji Delty: HF Integrale Evoluzione, zaprezentowanej podczas salonu we Frankfurcie w 1991 roku. 16-zaworowy, turbodoładowany rzędowy silnik miał 210 koni mechanicznych. Napuchnięte błotniki stworzyły miejsce na poszerzony rozstaw kół i koła Speedline Monte Carlo. Na tylnej klapie znajdował się spojler, a we wnętrzu czekały na kierowcę i pasażera skórzane fotele Recaro z charakterystyczną, perforowaną tapicerką. Podczas gdy homologacyjna wersja drogowa Delta HF Integrale Evoluzione zyskiwała zasłużoną reputację doskonałego samochodu dla dynamicznie jeżdżących kierowców, jej wyczynowe odpowiedniki zapisywały złotymi zgłoskami należne jej miejsce w historii rajdów. Lancia sześć razy z rzędu zdołała otrzymać mistrzostwo świata w kategorii producentów (1987–1992). Okaz wystawiony na aukcji prezentuje się niezwykle dobrze. Na liczniku widnieje zaledwie 16000 kilometrów. Odnowiony lakier w kolorze Rosso Monza jest pełen połysku, a opcjonalna czarna skóra we wnętrzu wykazuje stopień zużycia godny minimalnego przebiegu Delty. Oryginalny, wczesny egzemplarz poszczycić się może także certyfikatem Automotoclub Storico Italiano, klimatyzacją, szyberdachem oraz wyposażeniem w opcjonalny natrysk wody na intercooler. Zapraszamy do licytacji online na stronie RM Sotheby’s.


1992 Lancia Delta HF Integrale Evoluzione

Link: https://rmsothebys.com/en/auctions/0620/open-roads–fall/lots/r0035-1992-lancia-delta-hf-integrale-evoluzione/999051

1992 Lancia Delta HF Integrale Evoluzione
RM | Online Only – OPEN ROADS, FALL 11 – 20 NOVEMBER 2020
Chassis No. ZLA831AB000554756

Lancia’s vaunted WRC homologation model
Odometer displays under 16,000 km (~9,950 mi)
Rosso Monza over black Recaro leather interior
Equipped with factory sunroof, air conditioning, and rare water spray bag for intercooler
Accompanied by manuals and literature, two sets of keys, and ASI certification documentation

Please note that this lot will need to be collected from Irvine, California

The Lancia Delta was never destined to be merely a humble hatchback: Its Giorgetto Giugiaro-penned lines elevated it above humdrum, while its taut chassis reminded drivers that it was developed on the twisting roads of the Italian Alps.

By the time the Delta HF arrived on the scene in the mid-1980s, reviving the “High Fidelity” moniker used on the legendary Stratos HF, Lancia was on its way to cementing the model’s rally pedigree. Fierce competition forced constant development; spurred by Audi’s impressive Quattro rallying efforts, Lancia unleashed an all-wheel drive car, the Delta HF 4WD, which quickly made a name for itself in World Rally Championship’s Group A. This was followed up with the Delta HF Integrale, which made use of a 2.0-liter 8-valve turbo four-cylinder. Its healthy 182 horsepower was shuffled to all four wheels through a Ferguson viscous coupling center differential.

With the dawn of the 1990s came the Delta’s roadgoing zenith: The HF Integrale Evoluzione, revealed at the Frankfurt salon in 1991. A remapped 16-valve turbocharged inline-four boasted 210 horsepower, surmounting the 100 horsepower-per-liter hurdle with ease. Blistered fenders opened up space for a widened track and Speedline Monte Carlo wheels. At the rear sat a functional spoiler, while the interior both looked and felt the part with optional bolstered Recaro leather thrones with distinctive perforated upholstery.

While the road-legal homologation Delta HF Integrale Evoluzione was earning its well-deserved reputation as a superb driver’s car, its competition counterparts were carving out their place in rally history: A debut victory at San Remo in 1989, the first of many wins for the Delta Integrale 16v, contributed to Lancia’s still-unmatched six consecutive World Rally Championship manufacturer’s titles. The Delta HF Integrale Evoluzione received a follow-up, the Evoluzione II, in 1993. Yet the Evoluzione was the last Delta that could rightly be called a WRC homologation car; Lancia withdrew from rallying following a victorious 1992 season.

Showing just under 16,000 kilometers (~9,950 miles), an exterior refinish ensures this handsome example’s Rosso Monza paint retains its luster, and its extra-cost black leather interior shows limited use commensurate with its odometer reading. The cabin also features air conditioning and a sunroof.

Further, this already desirable Delta HF Integrale Evoluzione is equipped with a rare water spray bag for the intercooler—a competition-derived feature found on early production cars, and one that drives home its origins as a homologation special. The car wears Michelin tires bearing 48/00 and 49/00 date codes and is accompanied by owner’s manuals and factory literature, two sets of keys, documentation of recent service work performed, and Automotoclub Storico Italiano (ASI) certification.