Lancia Delta S4 Stradale 1985 – SPRZEDANA

Lata 80-te zapisały się na kartach historii samochodowych motorowych jako najbardziej ekstremalny i ekscytujący okres. Najbardziej radykalną serią tej epoki była rajdowa grupa B, zdominowana przez samochody o szalonych ilościach koni mechanicznych, ścigających się na wąskich drogach publicznych. Był to z pewnością najbardziej niezapomniany spektakl motoryzacyjny, który można było zobaczyć w tamtych czasach. To właśnie z tej epoki pochodzi Lancia Delta S4 Stradale, stworzona jako seryjny samochód pod homologację rajdową, następca takich sław jak Renault 5 Maxi Turbo, Audi S1 Quattro czy Lancia 037. Samochód opracowany wspólnie przez Abartha i Lancię był sensacją. Lancia Delta S4 Stradale napędzana była przez czterocylindrowy silnik Lombardiniego o pojemności 1,8 litra, wyposażony zarówno w kompresor, jak i turbodoładowanie, który produkował 500 KM. S4 było pierwszym modelem Lancii z napędem na cztery koła, w którym zastosowano trzy mechanizmy różnicowe, ze sprzęgłem wiskotycznym w centralnym dyferencjale, które rozdziela moment obrotowy na 30% przodu i 70% z tyłu. Aby spełnić wymagania homologacyjne, Lancia zbudowała 200 sztuk Lancii Delty S4 Stradale, i chyba dobrze, że nie więcej, bo do końca lat 90-tych niektóre z nich nadal marnowały się w depozytach salonów. Choć nie nadawały się do codziennego użytku, po latach nabrały wartości kolekcjonerskiej. Delta S4 Stradale z 1985 roku, wystawiona na sprzedaż, to prawdziwa kapsuła czasu, która w swojej 30-letniej historii przejechała jedynie 2196 km. Według właściciela samochód został pierwotnie dostarczony do Włoch, a następnie sprzedany do Francji, zanim przeszedł do właściciela w Niemczech. Po powrocie do rodzimych Włoch, w rękach obecnego właściciela samochód był odpowiednio serwisowany, a oryginalne książki i dokumenty potwierdzają stan oraz historię. Wykończony w klasycznym zestawieniu rosso z jasnobrązowym wnętrzem z Alcantary, kawał historii rajdów sprzedano za ponad 1 milion euro, czyli około 4,28 miliona złotych. To rekord świata dla tego modelu.


1985 Lancia Delta S4 Stradale ©2019 Courtesy of RM Sotheby’s

Link: https://rmsothebys.com/en/auctions/es19/essen/lots/r0124-1985-lancia-delta-s4-stradale/747729

1985 Lancia Delta S4 Stradale
€450.000 – €550.000
Sold For €1.040.000
RM | Sotheby’s – ESSEN 11 – 12 APRIL 2019
Chassis No. ZLA038AR000000155
Engine No. 233ATR18S

Highly original with under 2,200 km from new
Accompanied by its original books and tools
One of only 200 Stradales ever built
Lancia’s iconic Group B homologation Special

The 1980s went down in history as one of the most extreme and exciting eras in motor racing. Racing vehicles were producing insane amounts of power: from F1 to motorcycle GP racing, everything was thrilling to drive and required immense concentration and skill from the drivers. Perhaps the most radical series of this era was Group B rallying: dominated by cars with insane amounts of power racing down tight dirt-roads, it was surely a spectacle to see in its time. In this era, it was a feast for homologation specials: from Renault 5 Maxi Turbo to Audi’s S1 Quattro to Lancia’s own 037.

Perhaps the most famous of them all is the Delta S4 Stradale: if you’re looking for the ultimate homologation special, look no further than this Turinese beast. Developed jointly by Abarth and Lancia, it was a sensation: powered by Eng. Lombardi’s 1.8-litre four-cylinder that was both supercharged and turbocharged, it was a formidable fighter in racing trim, putting out no less than 500 bhp.

The S4 was also Lancia’s first four-wheel drive vehicle, implementing three differentials of which one is a viscous central differential that splits the torque at the 30% front and 70% rear. In order to satisfy homologation requirements, Lancia built no more than 200, with notable hardships to sell them: as by the end of the 1990s, some of them were still languishing in showroom deposits!

A true time capsule, this 1985 Delta S4 Stradale has covered only 2,196 km in its 30-plus year history. According to the owner, the car was originally delivered to Italy, then later sold to France before passing to an owner in Germany before returning to its native Italy with the current owner. In his ownership, the car was fully serviced in July of 2018. It is accompanied by its original books, documents and tool kit. Finished in the classic combination of rosso over a lovely tan Alcantara interior it is a brilliant example of Lancia’s rally icon.