Lancia Kappa 1998 – 15000 PLN – Łódź

Lancia Kappa zawsze budziła w Polsce skojarzenia z aparatem rządowym, ministrami, wojskiem i prezesami spółek państwowych. To była limuzyna, która zazwyczaj miała do obsługi własnego szofera. Te samochody na najwyższych obrotach jeździły przez dekadę, niejednokrotnie osiągając przebiegi rzędu pół miliona kilometrów. Po latach wspomnienie o tej funkcji wciąż jest wiecznie żywe, ale ilość zadbanych egzemplarzy znikoma. Prezentowany egzemplarz w jednych rękach jest od 13 lat. Skrupulatnie prowadzona dokumentacja pokazuje, z jakimi kosztami wiąże się przejechanie takim autem dystansu około 80 tysięcy kilometrów. Zestawiając z nowszą konkurencją z Niemiec – nie jeden użytkownik 2.0 FSI się gorzko zapłacze. Włoskie samochody są zdecydowanie lepsze niż powszechna opinia o nich, a komfortem welurowych kanap auto może przekonać do siebie całkowicie.

Lancia Kappa
Rocznik: 1998
Przebieg: 242000 km
Pojemność: 1998 cm³
Rodzaj paliwa: benzyna
Skrzynia biegów: manualna
Moc: 155 KM

Cena: 15000 PLN

Wyposażenie:
1. klimatyzacja automatyczna
2. 2 poduszki powietrzne
3. elektrycznie sterowane, podgrzewane i składane lusterka boczne
4. skórzana kierownica, mieszek i gałka zm. biegów
5. pełna elektryka szyb
6. welurowa tapicerka, fotel kierowcy z regulacją odcinka lędźwiowego i podłokietnikiem
7. rolety tylnej szyby
8. fotochromatyczne szyby i lusterko wsteczne
9. oryginalne aluminiowe felgi
10. odłączany hak Westfalia
11. radioodtwarzacz kasetowy ze zmieniarką (8 głośników)
12. halogeny
13. drewnopodobne elementy konsoli środkowej
14. centralny zamek z pilotem, immobilizer

Lancia w moim posiadaniu od 13 lat.
Kupiona z przebiegiem 162000 km.
Sprowadzona z Niemiec w 2004 r.
Bezwypadkowa.
Pojazd w idealnym jak na 22 lata stanie technicznym i wizualnym.
Od wielu lat użytkowana tylko latem poza miastem (wycieczki, wakacje), obecnie sporadycznie.
Od początku garażowana – regularnie odpalana między dłuższymi postojami.
Od momentu zakupu regularnie serwisowana i doinwestowywana. Sporą część napraw wykonywałem samodzielnie. Jeśli niezbędna była ingerencja mechanika – zawsze pod moim nadzorem, oprócz prac lakierniczych.
Arkusze kalkulacyjne z zestawieniem większości wydatków poniesionych na samochód dostępne na życzenie. Pod większość pozycji skrupulatnie zbierane paragony. Nie wszystkie wydatki zdołałem spisać przez te lata.

Najważniejsze moim zdaniem naprawy/wymiany i wydatki z nimi związane układzie chronologicznym. Niektóre były wykonywane dwukrotnie, piszę tylko o ostatnich:
1. Przełącznik zespolony pod kierownicą – 800 zł
2. Tarcze, klocki tył – 430 zł
3. Termostat, pompa sprzęgła, wysprzęglik – 275 zł
4. Sprzęgło kpl. + zimmering na wale – 1150 zł
5. Lakierowanie elementów nadwozia – 3000 zł
6. Rozrząd kpl. + rolki mikropaska – 727 zł
7. Świece zapłonowe irydowe – 173 zł
8. Zamki drzwi przód – 500 zł
9. Tarcze, klocki przód – 470 zł
10. Sportowy filtr powietrza KN – 300 zł
11. Sprężarka klimatyzacji, osuszacz, mikropasek – 1350 zł
12. Tuleje, sworznie wahacza przód, tuleje wahacza tył, łączniki stabilizatora przód i tył, drążki kierownicze i końcówki drążka – 848,32 zł
13. Linki hamulca ręcznego – 130 zł
14. Amortyzatory, sprężyny, poduszki, osłony, odboje tył – 1280 zł
15. Wahaczyk i tulejki korektora siły hamowania – 165,53 zł
16. Lakierowanie, konserwacja progów i pukli tylnych nadkoli – 1000 zł
17. Tłumiki środkowy i końcowy – 850 zł
18. Felgi alu oryginał + kołpaczki – 1150 zł
19. Akumulator – 250 zł
20. Uszczelka pod pokrywą zaworów – 52 zł

Koszt podanych powyżej części i napraw wyniósł blisko 15000 zł, kolejne ok. 11000 zł wydałem na bieżącą eksploatację łącznie z oponami. Część tej kwoty zamrożona jest w niewykorzystanych jeszcze częściach zamiennych. Proszę wziąć pod uwagę, że wiele napraw wykonywałem samodzielnie. Z robocizną rachunki byłyby znacznie wyższe.

Opis poszczególnych podzespołów:

Silnik: Chodzi równo, cicho, nie bierze oleju. Wymarzony w trasy, wspaniale mruczy i przyspiesza na wyższych obrotach. Z racji wieku należałoby kolejny raz wymienić rozrząd. Zostawiam ten przywilej kolejnemu właścicielowi z pełnym zestawem części: rozrząd kompletny z pompą wody (wszystko oryginał FIAT/LANCIA ! – koszt 600 zł) + oryginalny płyn chłodzący TUTELLA 4l. koncentrat – 91,68 zł.

Skrzynia biegów/sprzęgło: Nie szarpie, biegi wchodzą płynnie. Zakupiony oryginalny zestaw sprzęgła z łożyskiem oporowym. Wszystko ze znaczkiem FIAT/LANCIA ! Do wymiany w dowolnym momencie. Koszt sprzęgła z łożyskiem wyniósł 560 zł. Dodaje gratis.

Oprócz sprzęgła, rozrządu, płynu chłodzącego dodatkowo gratis dodaje: panewki korbowodowe GLYCO – koszt 110 zł, klocki ham. przód oryginalne LANCIA – koszt 145 zł, filtr oleju, filtr kabinowy – koszt 60 zł. Dokładam dużo innych części o trudnej do sprecyzowania wartości. W sumie gratisy to około 1700 zł. Są to części kupowane już lata temu. Ich ceny z pewnością są wyższe jeśli tylko są jeszcze osiągalne.

Zawieszenie: Po tylu inwestycjach… jest w porządku.

Nadwozie: Lakier odnowiony w 2009 (było trochę rys i wgniotek po poprzednich użytkownikach), prezentuje się wzorowo. Żeby uzyskać efekt jednolitości koloru powłoki trzeba było pomalować większość elementów. Dach, pokrywa bagażnika oryginalne. Brak śladów korozji. W 2016 lakierowane i zabezpieczone od środka progi (była delikatna korozja pod listwami osłaniającymi od zalegającego tam błota), wyczyszczone i zabezpieczone pukle tylnych nadkoli (była korozja w miejscu mocowania poduszek amortyzatorów). Auto wyposażone w odłączany hak WESTFALIA montowany jeszcze w niemieckim serwisie. Działa bez zarzutu. Używałem do mocowania bagażnika rowerowego.

Hamulce: Zrobione (dość świeży DOT4 ATE typ 200), bez uwag.

Właściwości jezdne: Lancia prowadzi się świetnie, idzie jak po sznurku. Dobrze trzyma się drogi.

Opony i felgi: Komplet opon letnich 205/60R15 CONTINENTAL PREMIUM CONTACT – ok. 5 mm bieżnika. Felgi aluminiowe – piękne, fabrycznie polerowane w bardzo dobrym stanie zachowania z chromowanymi kołpaczkami. Ten komplet felg dokupiony w 2016. Wcześniej jeździłem na nieoryginalnych alu Rial. Komplet opon zimowych 195/65R15 SEMPERIT SPORT-GRIP na oryginalnych felgach stalowych z ledwo ruszonym bieżnikiem + komplet oryginalnych kappowych talerzowych kołpaków. Opony wizualnie są w nienagannym stanie, przechowywane w idealnych warunkach, mają już jednak powyżej 10 lat, więc ich właściwości mogą nie być już optymalne.

Wnętrze: Utrzymane w idealnej czystości, wszystkie przełączniki, uchwyty, pokrętła sprawne. Szara tapicerka welurowa w super stanie. Fotel kierowcy wyposażony w regulację części lędźwiowej (rzadkość). Kierownica i gałka lewarka zmiany biegów obszyte skórą – w świetnym stanie. Automatycznie ściemniające się lusterko wewnętrzne. Rolety przeciwsłoneczne tylnej szyby. Dodatkowe podwójne gniazdo zapalniczki po lewej strony kierownicy do zasilania/ładowania np. telefonu. Wyprowadzone złącze diagnostyczne silnika OBD pod konsolą kierownicy. Do wypięcia i podłączenia w inne miejsca fiatowskich złącz diagnostycznych.

Audio: Wymienione głośniki w przednich drzwiach na VISATON na papierowych membranach (grają nieco lepiej od oryginalnych) i wysokotonowe jedwabne kopułki SONAVOX na podszybiu (o niebo lepsze). Odtwarzacz kasetowy z epoki – najwyższy model PHILIPS RC-559 + zmieniarka PHLIPS RC-032 na 10 cd w bagażniku.

Podsumowanie: Ogrom czasu poświęconego Lancii i pieniędzy w nią włożonych nijak się ma do ceny sprzedaży, co jest zresztą zrozumiałe. Tak już jest. Myślę, że te 15 tys. zł to realny kompromis między oczekiwaniami kupującego i sprzedającego. Propozycja wyłącznie dla osób naprawdę zainteresowanych będących w stanie otoczyć auto właściwą opieką.

Telefon: +48 695 674 987
Miejscowość: Łódź