Lancia Stratos HF Stradale 1975 – SPRZEDANA

Legendarna Lancia Stratos HF zmieniła obraz rajdowego świata, będąc pierwszym samochodem skonstruowanym specjalnie z myślą o wyczynowym sporcie. W dobie modyfikowanych samochodów produkcyjnych, była czymś absolutnie niezwykłym. Aby zdobyć homologację w grupie 4, Lancia zbudowała wymaganych 500 sztuk w wersji drogowej. Taki rajdowy samochód dostępny dla każdego musiał pobudzać wyobraźnię. Lancia Stratos HF, czyli High Fidelity, została opracowana w ramach współpracy pomiędzy Lancią i studiem Bertone. Samochód zaprojektowany przez Marcello Gandiniego został pokazany w listopadzie 1971 roku podczas Salonu Samochodowego w Turynie. Stratos z nadwoziem samonośnym, stalową ramą przednią oraz subramą tylną, ubrany został w lekkie poszycie nadwozia stworzone z włókna szklanego. Lancia Stratos napędzana jest przez centralnie umieszczoną 2,4-litrową jednostkę napędową V6 z Ferrari Dino, którą niechętnie dostarczył Enzo, obawiając się, że nowy samochód przyćmi jego własne Dino 246. Elementy nadwozia Stratosa były budowane przez Bertone w zakładach Grugliasco, a następnie wysłane do Lancii w celu ostatecznego montażu. Produkcja rozpoczęła się 1 lipca 1972 roku, a do końca 1974 roku Lancia ukończyła jedynie 183 samochody. Wówczas FIA uznała, że firma posiada wystarczająca ilość komponentów, by ukończyć produkcję wymaganych 500 egzemplarzy, i potwierdziła homologację Lancii Stratos do Grupy 4 w dniu 1 października 1974 roku. I chociaż montaż końcowy kontynuowany był do 1975 roku, nawet z najbardziej optymistycznych szacunków wynika, że Lancia ukończyła jedynie 492 Stratosy. Lancia zadebiutowała w Tour de Corse w listopadzie 1972 roku jako prototyp, a pierwsze sukcesy osiągnęła rok później, wygrywając Tour de France i Firestone Rally oraz zdobywając drugie miejsce w Targa Florio. Dzięki niewielkim rozmiarom, niezwykłej zwinności i potężnemu V6, Stratos szybko zyskał pozycję dominującej siły w rajdowym świecie. Ugruntował swoją ikoniczną pozycję wygrywając mistrzostwo WRC trzy razy z rzędu, w latach 1974–1976.

Okaz wystawiony na aukcji to podwozie nr 829AR0 001832 połączone z nadwoziem Bertone nr 397. Dokumenty produkcyjne Lancii potwierdzają oryginalne kolory okazu: nadwozie Azzurro z dywanami “Sereno”, czarnymi siedziskami z Alcantary, czarną deską rozdzielczą oraz czarnymi, flokowanymi panelami drzwi. Numer 397 opuścił zakłady Bertone 21 października 1974 roku, a Lancia zakończyła montaż okazu około 12 tygodni później. Okaz sprzedany Guido Bignardiemu z Palermo po raz pierwszy zarejestrowany został na numerach PA 421048 w dniu 21 lutego 1975 roku. Co ciekawe, Bignardi zatrzymał Startosa aż 30 lat, zanim 20 marca 2005 roku zdecydował się sprzedać go Carlo Pungetti z Bolonii. Po 10 latach w rękach drugiego właściciela, Lancia trafiła do obecnego sprzedawcy. Nigdy nie odnawiana ani nie poddana zabiegom renowacji, do dziś pozostaje w oryginalnym stanie. Wygląda na zamówioną bez opcjonalnego spojlera dachowego i zamontowanego na dachu deflektora powietrza. Lakier samochodu wydaje się być w dużej mierze nietknięty, a wnętrze pozostaje całkowicie oryginalne, z pięknie zachowanymi siedzeniami pokrytymi delikatną Alcantarą. Stratos dostarczany z oryginalnym włoskim librettem i instrukcją sprzedany został za 545 tysięcy euro, czyli około 2,3 miliona złotych, podczas aukcji RM Sotheby’s w Essen.

Peter Singhof ©2019 Courtesy of RM Sotheby’s

Link: https://rmsothebys.com/en/auctions/es19/essen/lots/r0144-1975-lancia-stratos-hf-stradale-by-bertone/753829

Lot Number 255

1975 Lancia Stratos HF Stradale by Bertone
€480.000 – €520.000
Sold For €545.000
RM | Sotheby’s – ESSEN 11 – 12 APRIL 2019 – Offered on Friday
Chassis No. 829AR0 001832

The 323rd of roughly 492 examples produced
Three owners and 11,800 km from new

A preserved example in remarkably original condition, amongst the very best in existence
Accompanied by its original libretto, owner’s manual, tool kit and jack
The legendary Lancia Stratos HF is the ultimate rally icon of the Group 4 era. It changed the face of international rally as the first purpose-built rally car in an age of modified production cars. Rather than build the 1,000 units needed to qualify for Group 3, and only afterwards apply the allowable Group 4 modifications, Lancia committed to building the 500 examples required for Group 4 homologation as a thinly disguised rally car for the street.

The ‘Stratos HF’ (‘HF’ for ‘High Fidelity’) was developed as a collaboration between Lancia and Bertone. Designed by Marcello Gandini, the car was introduced in November 1971 at the Turin Motor Show. The Stratos was built with a central steel monocoque, with steel front frame legs and box-section rear subframe, carrying lightweight glass fibre doors and hinged ‘clamshells’ at front and rear. The car was powered by a mid-mounted, transverse 2.4-litre Ferrari Dino V-6 that Enzo Ferrari only reluctantly agreed to supply, fearing the new car would overshadow his own Dino 246.

Stratos body shells were built by Bertone at its Grugliasco Works, and then shipped to Lancia for final assembly at Via San Paolo. Homologation for Group 4 required that 500 examples be built within a 24-month period. In practical terms, this did not require 500 completed cars, but rather enough chassis and components to complete that number. Production began on 1 July 1972, and only 183 examples were completed by the end of 1974. However, the FIA determined that enough components and completed body shells existed to confirm Group 4 homologation on 1 October 1974. Body production and final assembly would continue through 1975, and although there is some uncertainty, the best estimate is that Lancia eventually completed 492 examples.

The Stratos HF made its competition debut in November 1972 on the Tour de Corse, running as a prototype, and saw its first successes the following year, with wins on the Tour de France and the Firestone Rally, and a 2nd place at the Targa Florio. With its diminutive size, extraordinary agility and powerful V-6, the Stratos quickly established itself as a dominant force in rally, winning the WRC championship three years in a row, 1974–1976, and firmly established itself as a legend by continuing to win in private hands as late as 1981.

Lancia’s production records coordinate chassis no. 829AR0 001832 with Bertone body no. 397 and confirm the original colours of Azzurro with “Sereno” carpets, black Alcantara seating surfaces, black seat shells and dashboard and black flocked door panels. Body no. 397 left Bertone’s Grugliasco Works on 21 October 1974, and Lancia completed assembly about 12 weeks later, on 9 January 1975.

Chassis no. 829AR0 001832 was sold to Guido Bignardi of Palermo, first registered PA 421048 on 21 February 1975. Remarkably, Bignardi kept the car for 30 years before selling it to Carlo Pungetti of Bologna on 20 March 2005. Pungetti retained the car for 10 years, when it was purchased by the current owner.

It has never been restored, remains original throughout and appears as-delivered without the optional roof spoiler and roof-mounted air deflector. The paint appears largely untouched, and the interior remains totally original, remarkably including undamaged seats, whose lightweight Alcantara facing is almost invariably seen frayed, if not replaced. The car comes with its original Italian libretto and owner’s manual.

A preserved survivor, this Stratos HF Stradale presents the opportunity to own one of the most original remaining examples of this rally legend.