Archiwum kategorii: Lancia

Lancia Delta S4 Rally 1985 – SPRZEDANA

Grupa B jest z pewnością jednym z najbardziej emocjonujących epizodów w historii całego motorsportu. Choć istniała jedynie przez 4 lata, osiągi, ryzyko i emocje jakie przyniosła, zapadły w pamięci na zawsze. Lancia Delta S4 Rally to następczyni tylnonapędowego modelu 037, debiutująca w roku 1985. Mimo nazwy przywołującej samochód drogowy, zastąpiła stalowe nadwozie Delty konstrukcją na ramie rurowej pokrytej włóknem węglowym, w której przeniesiono silnik do tyłu. S4 zastosowało także genialny system „podwójnego ładowania”, w którym doładowanie działało sekwencyjnie z turbosprężarką, aby zmniejszyć opóźnienie turbo. Moc 550 KM była przekazywana na drogę za pośrednictwem wyrafinowanego, opracowanego przez Hewlanda układ napędu na cztery koła. Zbudowano jedynie 28 sztuk tych rajdowych potworów, a prezentowany egzemplarz numer 202 to jedyny samochód w historii grupy B, który wygrał już podczas swego debiutu (rajd RAC w 1985 roku). Wyczynu tego dokonała załoga Henri Toivonen/Neil Wilson, pokonując o 56 sekund drugą załogę w Delcie S4 – Markku Alén/Ilkka Kivimäki.
Czytaj dalej Lancia Delta S4 Rally 1985 – SPRZEDANA

Lancia Stratos 1975 – Włochy

Lancia Stratos została zaprezentowana podczas Salonu Samochodowego w Turynie w 1973 roku i natychmiast wzbudziła wielkie zdziwienie i podziw dla Marcello Gandiniego, projektanta tego arcydzieła światowej motoryzacji. Samochód wyposażony był w skrzynię biegów i silnik Ferrari Dino 246, co w połączeniu ze stalowym monokokiem i karoserią z włókna szklanego, czyniło go niezwykłym, sportowym samochodem. Legenda Stratosa rozpoczęła się od wygranej Tour De France Automobile i rajdu Monte Carlo, a ugruntowana została 3 tytułami rajdowego Mistrza Świata w latach 1974-76. Okaz wystawiony na sprzedaż to jeden z pięciuset zbudowanych w wersji Stradale, czyli wersji drogowej, zdobywca pierwszego miejsca w klasie „Best Preserved Car” podczas prestiżowego konkursu Vernasca Silver Flag. Jeżeli więc marzyliście o takiej legendzie, teraz macie okazję zakupić ją u włoskiego dealera samochodów klasycznych, Ruote da Sogno.
Czytaj dalej Lancia Stratos 1975 – Włochy

Lancia Delta HF Integrale Evoluzione 1992 – SPRZEDANA

Lancia Delta HF Integrale, w czasach gdy była nowa, wzbudzała wiele emocji. Pozostało tak do dziś i gdziekolwiek by się nie pojawiła, otaczana jest kordonem wielbicieli. A kiedy stanie przed nami jedna z zaledwie 400 sztuk homologacyjnej wersji Evoluzione w kolorze „Giallo Ferrari”, to można poczuć się jak u drzwi raju. Żółta Evo z czarnym wnętrzem właśnie trafiła na aukcję RM Sotheby’s. Oryginalny przebieg tego samochodu to zaledwie 6540 kilometrów, a stan zachowania po prostu powala. Na wyposażeniu tego egzemplarza znajdują się oryginalne książki, podnośnik, narzędzia i trójkąt bezpieczeństwa. Pomimo komfortowych dodatków, jakimi są ABS, klimatyzacja czy fotele Recaro pokryte skórą, ta Lancia dalej posiada ducha prawdziwej legendy rajdów. Jest to niezwykła okazja do zdobycia rzadkiej, specjalnej edycji kultowej Delty. Lancia licytowana bez ceny minimalnej osiągnęła podczas aukcji w Monterey 162400 dolarów, czyli około 637 tysięcy złotych.
Czytaj dalej Lancia Delta HF Integrale Evoluzione 1992 – SPRZEDANA

Lancia Beta Coupe 1981 – 11000 PLN – Poznań

Słowo „barn find” nieczęsto ma zastosowanie do znalezisk z polskich garaży, lecz w tym przypadku nie sposób użyć innego określenia. Ta Lancia Beta Coupe od ponad 10 lat czeka na przywrócenie do pełnej sprawności, i wydaje się być niezwykle interesującą bazą. Model Beta to pierwszy owoc wydany po przejęciu marki Lancia przez Fiata. Lancia otrzymała wówczas od większego brata to, co miał najwspanialsze – gamę pełnych wigoru silników DOHC, które niezależnie od pojemności zadziwiały swoimi osiągami, rozkładając konkurencję w swoich klasach pojemnościowych na łopatki. Wersja 1300 była najmniejszą z dostępnych, lecz 82 KM jakie generowała pozwalało rozpędzać się do ponad 160 km/h i osiągać pierwszą setkę w czasie 13 sekund. W tamtych czasach do zbliżonych osiągów Ford Capri i Opel Manta potrzebowały jednostek 2-litrowych, a śpiewny, wysokoobrotowy charakter małej Lancii dawał jej o wiele bardziej energetyczny, sportowy charakter.
Czytaj dalej Lancia Beta Coupe 1981 – 11000 PLN – Poznań

Lancia Delta HF Integrale Evoluzione II 1994 – 211000 PLN – Warszawa

Lancia Delta HF Integrale Evoluzione II to finalna, najbardziej dopracowana wersja kultowej rajdówki. Wyposażona w 16-zaworowy turbodoładowany silnik już w cywilnej wersji oferowała muskularne nadwozie, przyspieszenie do setki w 5,7 s i gustowne wnętrze z obszytymi Alcantarą kubełkami i trójramienną kierownicą Momo. Dziś zadbane egzemplarze osiągają szybko rosnące ceny, a ten egzemplarz sprowadzony z wiecznie zaskakującego poukrywanymi skarbami rynku japońskiego jest prawdziwym rodzynkiem i pewniakiem do dalszego wzrostu wartości. Do tej wielkości marka Lancia już nigdy nie wróci, ale pamiątki, które po sobie zostawiła, to prawdziwe legendy motoryzacji. W sezonach 1985–1992 różne odmiany Delty pozwoliły odnieść 49 zwycięstw w różnych eliminacjach Rajdowych Mistrzostw Świata i jednocześnie sześć razy z rzędu otrzymać mistrzostwo świata w kategorii producentów (1987–1992). Pamięć o tym nie zaginie nigdy, a żywe pamiątki tych sukcesów u każdego fana rajdów budzą przyspieszone bicie serca.
Czytaj dalej Lancia Delta HF Integrale Evoluzione II 1994 – 211000 PLN – Warszawa

Lancia Stratos HF Stradale 1975 – SPRZEDANA

Legendarna Lancia Stratos HF zmieniła obraz rajdowego świata, będąc pierwszym samochodem skonstruowanym specjalnie z myślą o wyczynowym sporcie. W dobie modyfikowanych samochodów produkcyjnych, była czymś absolutnie niezwykłym. Aby zdobyć homologację w grupie 4, Lancia zbudowała wymaganych 500 sztuk w wersji drogowej. Taki rajdowy samochód dostępny dla każdego musiał pobudzać wyobraźnię. Lancia Stratos HF, czyli High Fidelity, została opracowana w ramach współpracy pomiędzy Lancią i studiem Bertone. Samochód zaprojektowany przez Marcello Gandiniego został pokazany w listopadzie 1971 roku podczas Salonu Samochodowego w Turynie. Stratos z nadwoziem samonośnym, stalową ramą przednią oraz subramą tylną, ubrany został w lekkie poszycie nadwozia stworzone z włókna szklanego. Lancia Stratos napędzana jest przez centralnie umieszczoną 2,4-litrową jednostkę napędową V6 z Ferrari Dino, którą niechętnie dostarczył Enzo, obawiając się, że nowy samochód przyćmi jego własne Dino 246. Elementy nadwozia Stratosa były budowane przez Bertone w zakładach Grugliasco, a następnie wysłane do Lancii w celu ostatecznego montażu. Produkcja rozpoczęła się 1 lipca 1972 roku, a do końca 1974 roku Lancia ukończyła jedynie 183 samochody. Wówczas FIA uznała, że firma posiada wystarczająca ilość komponentów, by ukończyć produkcję wymaganych 500 egzemplarzy, i potwierdziła homologację Lancii Stratos do Grupy 4 w dniu 1 października 1974 roku. I chociaż montaż końcowy kontynuowany był do 1975 roku, nawet z najbardziej optymistycznych szacunków wynika, że Lancia ukończyła jedynie 492 Stratosy. Lancia zadebiutowała w Tour de Corse w listopadzie 1972 roku jako prototyp, a pierwsze sukcesy osiągnęła rok później, wygrywając Tour de France i Firestone Rally oraz zdobywając drugie miejsce w Targa Florio. Dzięki niewielkim rozmiarom, niezwykłej zwinności i potężnemu V6, Stratos szybko zyskał pozycję dominującej siły w rajdowym świecie. Ugruntował swoją ikoniczną pozycję wygrywając mistrzostwo WRC trzy razy z rzędu, w latach 1974–1976.
Czytaj dalej Lancia Stratos HF Stradale 1975 – SPRZEDANA

Lancia Delta S4 Stradale 1985 – SPRZEDANA

Lata 80-te zapisały się na kartach historii samochodowych motorowych jako najbardziej ekstremalny i ekscytujący okres. Najbardziej radykalną serią tej epoki była rajdowa grupa B, zdominowana przez samochody o szalonych ilościach koni mechanicznych, ścigających się na wąskich drogach publicznych. Był to z pewnością najbardziej niezapomniany spektakl motoryzacyjny, który można było zobaczyć w tamtych czasach. To właśnie z tej epoki pochodzi Lancia Delta S4 Stradale, stworzona jako seryjny samochód pod homologację rajdową, następca takich sław jak Renault 5 Maxi Turbo, Audi S1 Quattro czy Lancia 037. Samochód opracowany wspólnie przez Abartha i Lancię był sensacją. Lancia Delta S4 Stradale napędzana była przez czterocylindrowy silnik Lombardiniego o pojemności 1,8 litra, wyposażony zarówno w kompresor, jak i turbodoładowanie, który produkował 500 KM. S4 było pierwszym modelem Lancii z napędem na cztery koła, w którym zastosowano trzy mechanizmy różnicowe, ze sprzęgłem wiskotycznym w centralnym dyferencjale, które rozdziela moment obrotowy na 30% przodu i 70% z tyłu. Aby spełnić wymagania homologacyjne, Lancia zbudowała 200 sztuk Lancii Delty S4 Stradale, i chyba dobrze, że nie więcej, bo do końca lat 90-tych niektóre z nich nadal marnowały się w depozytach salonów. Choć nie nadawały się do codziennego użytku, po latach nabrały wartości kolekcjonerskiej. Delta S4 Stradale z 1985 roku, wystawiona na sprzedaż, to prawdziwa kapsuła czasu, która w swojej 30-letniej historii przejechała jedynie 2196 km. Według właściciela samochód został pierwotnie dostarczony do Włoch, a następnie sprzedany do Francji, zanim przeszedł do właściciela w Niemczech. Po powrocie do rodzimych Włoch, w rękach obecnego właściciela samochód był odpowiednio serwisowany, a oryginalne książki i dokumenty potwierdzają stan oraz historię. Wykończony w klasycznym zestawieniu rosso z jasnobrązowym wnętrzem z Alcantary, kawał historii rajdów sprzedano za ponad 1 milion euro, czyli około 4,28 miliona złotych. To rekord świata dla tego modelu.
Czytaj dalej Lancia Delta S4 Stradale 1985 – SPRZEDANA

Lancia Delta HF Integrale Evo 1 1993 – SPRZEDANA

Lancia Delta HF Integrale Evo 1 powstała, aby uzyskać homologację dla czwartej wersji A-grupowego, rajdowego potwora, który pozwolił zdobyć marce w 1992 roku ostatnie Mistrzostwo Świata. Poza mocniejszym silnikiem, samochód wyróżniał się większym rozstawem osi i szerszymi nadkolami z tyłu i z przodu oraz żółtym monogramem HF na grillu, połączonym ze skaczącym, czerwonym słoniem. Oferowany na paryskiej aukcji egzemplarz ma dziś jedynie 22700 km przebiegu, piękny kolor Madras i doskonale utrzymaną, czarną, skórzaną tapicerkę. Ostatnie 3 lata spędził w rękach entuzjasty z Nicei, który zadbał o właściwy serwis samochodu. Niski przebieg, piękna konfiguracja i doskonały stan złożyły się na cenę 62000 euro (ok. 300 tys. złotych z opłatami aukcyjnymi).
Czytaj dalej Lancia Delta HF Integrale Evo 1 1993 – SPRZEDANA

Lancia Delta HPE Evo 500 1997 – SPRZEDANA

Lancia Delta HPE to najzgrabniejsza, trzydrzwiowa wersja modelu Delta drugiej generacji. Jej najbardziej pożądana wersja nosiła nazwę Evo 500. Wyróżniała się obniżonym zawieszeniem, pięknym, agresywnym pakietem stylistycznym MS Design, wnętrzem Recaro, „karbonową” okleiną na desce oraz felgami Speedline o charakterystycznym wzorze i średnicy 16 cali. Choć występowała najczęściej z 2-litrowym silnikiem turbo, okazuje się, że na rynku niemieckim można ją było zamówić również z 16-zaworowym silnikiem 1.8 ze zmiennymi fazami rozrządu. To bardzo ciekawe auto i choć każdego wyścigu spod świateł może nie wygrać, 131 koni mechanicznych w tak lekkim nadwoziu to i tak nie mało, a auto prezentuje się ujmująco i z pewnością przykuwa uwagę.
Czytaj dalej Lancia Delta HPE Evo 500 1997 – SPRZEDANA

Lancia Flavia 1961 – 45900 PLN – Zgierz

W połowie lat pięćdziesiątych dwudziestego wieku klienci chcący kupić Lancię mieli do wyboru zaledwie dwa modele: małą Appię i dużą, luksusową Flaminię. Dopiero w 1961 roku na rynku pojawiło się auto wypełniające tę lukę – nie za duże, ale luksusowe, była nim Lancia Flavia. Ojcem tego modelu oznaczanego fabrycznie jako Tipo 815/819/820 był inżynier Antonio Fessia, który dla Lancii rozwinął swoją koncepcję Cemsa F.11, natomiast projektantem nadwozia wersji Berlina, takiej jak w ogłoszeniu, był Piero Castegnero. Konstrukcja podwozia z silnikiem o aluminiowym bloku w układzie boxer umieszczonym z przodu oraz rewolucyjnym na włoskim rynku napędem na przednią oś, pozwoliła maksymalnie wykorzystać przestrzeń wewnątrz samochodu. Flavia posiadała samonośne nadwozie z ramą pomocniczą na zespół napędowy oraz hamulce tarczowe na obu osiach. Jak każda z powojennych Lancii i ta otrzymała nazwę związaną z drogami starożytnego Rzymu, pochodzącą od Via Flavia, czyli nazwy drogi z Triestu do Istrii zbudowanej przez cesarza Wespazjana. Takie niesamowite i rewolucyjne, włoskie auto z pierwszego roku produkcji seryjnej trafiło właśnie na sprzedaż. Lancia Flavia z ogłoszenia jest bardzo dobrym stanie zachowania, ma świetne, oryginalne wnętrze i drugi lakier. Jest gotowa do drogi, a wierzcie, że potrafi sprawić w trasie wiele przyjemności.
Czytaj dalej Lancia Flavia 1961 – 45900 PLN – Zgierz