Lancia

Lancia Stratos 1976 – Francja

Tylnonapędowa poezja na kołach zajmuje szczególne miejsce w sercach i umysłach wielbicieli rajdów. Lancia Stratos to jeden z najpiękniejszych samochodów rajdowych wszech czasów, pierwszy budowany włącznie z myślą o rajdach i w efekcie niebywale skuteczny. Arcyciekawy i odważny design Marcello Gandini z Bertone współgra tutaj z centralnie umieszczonym silnikiem 2,4 l V6 z Ferrari Dino. W 1974, 1975 i 1976 roku Lancia wygrała Rajdowe Mistrzostwa Świata, w 1976 i 1977 roku pomogła zdobyć Bernard’owi Darniche Rajdowe Mistrzostwa Europy, a w 1977 i 78 kierowcy Lancii Stratos Sandro Munari i Markku Alén sięgali kolejno po FIA Cup for Rally Drivers, tytuł będący poprzednikiem Rajdowego Mistrza Świata. Rezultatów osiąganych przez ten samochód nie można nazwać inaczej, niż całkowitą dominacją. Powstało ich zaledwie 400 sztuk, z których większość dziś już nie istnieje. Wystawiona na aukcji Lancia Stratos wykończona jest w barwach linii lotniczych Alitalia, które były sponsorem fabrycznego zespołu Lancii. Pomimo, że samochód nie stał w garażu, a cały czas uczestniczył w rajdach, jest w doskonałym stanie. Takiego gotowego do lotu Stratosa dom aukcyjny Bonhams wycenia na 350 – 450 tys. euro, czyli około 1,5 mln – 2 mln złotych. Możliwość nabycia? Już wkrótce na Retromobile w Paryżu.

Czytaj dalej

Lancia Stratos HF Stradale 1975 – SPRZEDANA

Są modele klasycznych samochodów, które wywoływały w dniu premiery efekt „wow”. Ale są i takie, które wywołują go do dziś. Tak, jak Lancia Stratos HF Stradale. Mogę się założyć, że od Torino Motor Show w 1970 roku wywołuje też gęsią skórkę na ciałach ludzi, którzy nią jeżdżą. Samochód, któremu kształt nadał Marcello Gandini pod kierownictwem Nuccio Bertone, to sportowa piękność z silnikiem V6 umieszczonym centralnie. Wystawiony na aukcji okaz to jeden z 400 wyprodukowanych egzemplarzy. Estetyczne i techniczne cudo, w przystosowanej do drogowego użytku wersji Stradale wyceniane jest na 500 tys. USD, czyli ok 2 – 2,45 mln PLN. Na aukcji uzyskała cenę 451 000 dolarów.

Czytaj dalej

Lancia Delta HF Integrale 1988 – 89900 PLN – Wrocław

Narodziła się jako popularny kompakt w 1979 roku, lecz historia i włoskie zamiłowanie do motorsportu uczyniły z niej jedną z największych motoryzacyjnych legend przełomu lat 80-tych i 90-tych. Lancia Delta HF Integrale debiutowała w 1987 roku, gdy zwykłą Deltę wyposażono w turbosprężarkę i stały napęd na cztery koła, maska otrzymała charakterystyczny garb, a błotniki poszerzenia. Efekt? Sześć tytułów mistrza świata producentów w rajdach samochodowych zdobytych z rzędu. Okaz z ogłoszenia to fantastycznie zachowany egzemplarz sprowadzony ze słonecznej Teneryfy. To 8-zaworowa wersja z pierwszego etapu produkcji, która ostatnie 22 lata spędziła pod opieką jednego, troskliwego właściciela.
Czytaj dalej

Lancia Delta HF Integrale EVO 1 1992 – ok. 396000 PLN – Holandia

Piękna, biała i oryginalna Lancia Delta HF Integrale EVO 1 to okaz, który zachwyci nie tylko pasjonatów włoszczyzny czy rajdów. Każdy wie, że to legenda na kołach, legenda której ciężko się oprzeć. A Ci szczęśliwcy którzy kiedyś, chociaż raz jechali jakąś, na pewno do dziś pamiętają to przeżycie. 205 KM, 16V, manualna pięciobiegowa skrzynia i napęd na cztery łapy – to musi sprawiać dużo radości. Opisywany egzemplarz ma fabryczny lakier na całej karoserii i nieskazitelny welur we wnętrzu. Z przebiegiem nieco powyżej 28 tys. km oraz pełną dokumentacją stanowi na prawdę ciekawy kąsek dla kolekcjonerów. Jej cena to 89 i pół tysiąca euro.

Czytaj dalej

Lancia Delta HF Integrale 1988 – 32900 PLN – Stargard

Brytyjskie blachy nie zawsze oznaczają kierownicę ze złej strony. Rajdowa legenda, Lancia Delta HF Integrale, produkowana była wyłącznie w wersji z kierownicą po lewej. To pozwala rozszerzyć poszukiwania wymarzonego klasyka również na ten rynek, choć trudno już liczyć na okazję. Te najlepiej zachowane, jak i najbardziej poszukiwane egzemplarze z limitowanych serii Evolution osiągnęły już stratosferę cen, podobnie jak inne homologacyjne odpowiedniki z tego okresu, jak BMW M3 Evo, Mercedes 190E Evolution czy Ford Sierra Cosworth RS500. Taniej może być, jeżeli zdecydujemy się na egzemplarz mniej poszukiwany kolekcjonersko i wymagający prac renowacyjnych, taki jak ten w ogłoszeniu. Pracy będzie niemało, ale po ukończeniu remontu z pewnością wynagrodzi wszystko pierwszorzędnymi wrażeniami z jazdy.
Czytaj dalej

Lancia Beta Montecarlo 1975 – Niemcy

Lancia Beta Montecarlo to pierwsza, której całe nadwozie zostało zaprojektowane w studio Pininfarina i wykonane przez Lancię. Ten dwumiejscowy samochód pojawił się na rynku w 1975 roku, bazował na prototypie Abartha 030 i był alternatywą z półki premium dla Fiata X 1/9. Napęd na tylną oś, silnik o mocy 120 KM umieszczony centralnie i manualna skrzynia biegów w układzie transaxle sprawiają, że samochód ten to prawdziwie sportowa perła. Wystawiony na aukcji egzemplarz w kolorze srebrnym posiada oryginalne wnętrze wykończone czerwoną skórą oraz 13508 km przebiegu. Cena wywoławcza tej Lancii to jedynie 10 tys. euro.

Czytaj dalej

Lancia Stratos HF Stradale 1971 – SPRZEDANA

Lancia Stratos HF Stradale legendą jest bez dwóch zdań. To projekt, który połączył radykalny design Bertone z rolą czysto wyczynową – w końcu zasilana silnikiem Dino Ferrari V6 konstrukcja powstała wyłącznie po to, by zdobyć Rajdowe Mistrzostwo Świata. Cel osiągnięto trzykrotnie, a zaledwie 492 wyprodukowanych egzemplarze w dużej części zostały zniszczone podczas sportowej rywalizacji. Oferowany na nadchodzącej aukcji w Londynie numer 44 zachowany jest w wersji drogowej, w niemal pełni oryginalnym stanie, z przebiegiem 77000 km. Próby czasu nie przetrwała jedynie tapicerka, odtworzona według fabrycznego wzoru. Ten kultowy wóz sprzedany został za ok. 1,58 mln PLN.
Czytaj dalej

Lancia Delta HF Integrale 1988 – 159000 PLN – Bielsko-Biała

Lancia Delta HF Intergrale debiutowała w 1987 roku, w bezwzględny sposób dominując Rajdowe Mistrzostwa Świata. To jedna z nielicznych tak pięknych motoryzacyjnych opowieści, gdy zwykły kompakt dzięki turbosprężarce, stałemu napędowi na cztery koła i umiejętnościom konstruktorów i kierowców stał się prawdziwą legendą. Łącznie z cywilnymi wersjami zbudowano ich około 11000, co po uwzględnieniu niezliczonych rozbitych i wyeksploatowanych egzemplarzy daje ograniczoną ofertę na rynku i szybko rosnącą wartość kolekcjonerską najlepszych egzemplarzy. Lancia z ogłoszenia została gruntownie odbudowana, w jej wnętrzu pojawiła się nowa tapicerka i… miejsce na iPhone’a, co w zamyśle ma ułatwić jej użytkowanie na co dzień. Na zdjęciach samochód prezentuje się fenomenalnie, jak z fabryki, przenosząc nas niemal 30 lat wstecz.
Czytaj dalej

Lancia Fulvia Coupe 3 1975 – SPRZEDANA

W tym samochodzie wszystko składa się w idealną całość. Filigranowe nadwozie o pięknych kształtach, właściwa w klasyku ilość elementów chromowanych i drewnianych oraz budząca respekt historia modelu z Rajdowym Mistrzostwem Świata w tle. Lancia Fulvia Coupe 3 udowadnia, że z przedni napęd i niewielki silnik doskonale mogą współgrać ze sportowym charakterem. Ten egzemplarz zachęca doskonałym zestawieniem kolorystycznym oraz bardzo dobrym stanem zachowania.
Czytaj dalej

Lancia 037 Stradale 1982 – Monako

Jej sylwetka nieco przypominała seryjny model Lancia Montecarlo, lecz Lancia 037 była czystej krwi wozem wyczynowym, który w salonach i zwykłej sprzedaży pojawił się tylko dzięki homologacyjnemu wymogowi zbudowania co najmniej 200 cywilnych sztuk. W historii zapisała się jako ostatnio tylnonapędowy wóz, który wywalczył tytuł Mistrza Świata Konstruktorów w rajdach samochodowych. Prezentowany egzemplarz to wersja drogowa – Lancia 037 Stradale – numer 63 z 207 wyprodukowanych. Zachowany jest w doskonałym, w pełni oryginalnym stanie, z przebiegiem 33 tys. km. Wycena opiewa na 335 – 355 tys. euro (ok. 1,5 mln PLN).
Czytaj dalej