Land Rover Series II 109 1958 – UK

Land Rovery to samochody terenowe produkowane w trzech seriach przez brytyjskiego Rovera w latach 1948-1985. Oznaczenie 109 w nazwie pojazdu mówi o długości rozstawu osi samochodu, który wynosi 2800 mm. Za egzemplarz Land Rovera drugiej serii wystawiony na aukcji zabrała się firma Cuthbertson, założona jeszcze przed II wojną światową, znana z produkcji ogumienia i przerabiania Land Roverów dla potrzeb rolników zmuszonych do pracy w trudnym terenie. Niestety niewiele wiadomo o wczesnej historii tego Land Rovera, zanim został sprzedany w listopadzie 2011 r. przez Johna Craddocka był on częścią jego norweskiej kolekcji. Do 2015 r. “Landie” był własnością niemieckiego biznesmena, a później częścią prywatnej kolekcji obecnego właściciela. Koło 2000 roku przeszedł kompleksową renowację wysokiej klasy i wciąż prezentuje się wręcz olśniewająco. Ten niesamowity pojazd off-roadowy jest w pełni sprawny i gotowy do użytku. Tego nietypowego Land Rovera wylicytować będzie można już 9 września podczas Goodwood Revival w Anglii, a jego wartość oszacowano wstępnie na 50 – 60 tysięcy funtów, czyli około 230 – 280 tysięcy złotych.


Link: http://www.bonhams.com/auctions/24122/lot/268/

Lot 268
1958 LAND ROVER SERIES II 109″ CUTHBERTSON TRACKED UTILITY VEHICLE
£50,000 – 60,000
PLN 230,000 – 280,000
GOODWOOD REVIVAL
9 Sep 2017, 13:00 BST

CHICHESTER, GOODWOOD

1958 Land Rover Series II 109″ Cuthbertson Tracked Utility Vehicle
Registration no. 178 UYU
Chassis no. 151900157
*Cuthbertson converted from new
*Matching numbers
*One of relatively few survivors
*Stated as restored circa 2000
*Believed genuine 3,982 miles.

FOOTNOTES
‘Cuthbertson was an early manufacturer of rubber tracks, dating back to World War II, and designed the first endless rubber belt. This led to many further developments based on applications for his invention, including half tracks, the unique “Water Buffalo” and the Land Rover conversions specifically for farmers forced to work in an uneven, hostile landscape.’ – James A Cuthbertson Ltd.

This Series II Land Rover has one of James A Cuthbertson Ltd’s tracked conversions, which was fitted in 1958 when the vehicle was new. A 2,286cc petrol-engined model on the 109″ wheelbase, it was built on 8th September 1958 and despatched on the 12th of that month to SMT Sales & Service Company Ltd, Carlisle, registered as ‘NHH 297’. It is a very early Series II (production began in 1958) with twist-type vent openers and a stalk-mounted horn.
Little is known of this Land Rover’s early history, though it later became part of the ‘Norwegian Collection’ before being sold in November 2011 by John Craddock. The ‘Landie’ was owned by a German businessman until 2015 when it was acquired for the current owner’s private collection. It was reregistered on the current plate ‘178 UYU’ in 2016.

We are advised by the private vendor that the vehicle was restored circa 2000, the work being completed to a very high standard; it still presents well, the quality of finish being stunning both inside and out. ‘178 UYU’ is described by the vendor as in full working order and ‘on the button’. Fitted with power steering, it is said to be extremely capable off road, particularly on grassland. Surely the ultimate off-roader, this rarely seen Land Rover variant would be ideal for classic vehicle/agricultural shows or use on private land, and would suit corporate events or inclusion in any private collection of rare and unusual vehicles. Exempt from both taxation and the MoT test, this is believed to be the only Cuthbertson Land Rover currently in the UK. Accompanying paperwork consists of a BMIHT certificate and V5C registration document.