Archiwum kategorii: Lotus

Lotus Esprit V8 25th Anniversary 2002 – SPRZEDANY

Lotus Esprit debiutował w 1976 roku, ubrany w niesamowite kształty stworzone przez Giorgetto Giugiaro. Z czasem jego sylwetka ewoluowała, a technikę udoskonalano, lecz ponad ćwierćwiecze produkcji modelu to okres zadziwiający, nawet jak na produkt brytyjskiej motoryzacji. Lotus Esprit V8 25th Anniversary to ostatni z rodu, wyprodukowany z okazji 25-lecia produkcji modelu. Powstało ich jedynie 100 sztuk, wszystkie zostały wyeksportowane do Stanów Zjednoczonych. Jego serce to jednostka Lotusa o układzie V8 i pojemności 3,5 l, wzmocniona dwiema turbosprężarkami Garrett’a. Zdolna uzyskać 350 KM, rozpędzała auto do 282 km/h. Prezentowany egzemplarz w kolorze “Calypso red” z beżowym wnętrzem to 36-ty wyprodukowany egzemplarz, który większość swojego życia spędził na wschodnim wybrzeżu USA. Sprowadzony do Niemiec w 2011 roku, wkrótce później trafił szwajcarskiej kolekcji. Dotąd przejechał jedynie 22 tysiące mil, i z pewnością nie rozczaruje nawet najbardziej wymagającego entuzjasty motoryzacji. Samochód sprzedano za 60375 euro (około 260 tysięcy złotych).
Czytaj dalej Lotus Esprit V8 25th Anniversary 2002 – SPRZEDANY

Lotus Europa S2 1969 – Niemcy

Nie każdy o tym pamięta, ale w latach 60-tych ubiegłego stulecia Lotus zdobył więcej tytułów Mistrza Świata Formuły 1, niż jakikolwiek inny producent. To właśnie wtedy marka postanowiła wyprodukować Europę – oszałamiające i przystępne cenowo coupe, które dało klientom szansę doświadczenia jazdy samochodem o charakterze wyścigowym na zwykłej drodze. Lotus Europa wyposażony w umiejscowiony centralnie lekki silnik z Renault 16 i poszycie z włókna szklanego, miał współczynnik oporu Cx wynoszący zaledwie 0,3. Koncept zapoczątkowany w 1963 roku rysunkami Rona Hickmana, rozwijał się i w kwietniu 1968 roku zaprezentowana została wersja S2. Oferowała wiele udogodnień, których poprzednik nie posiadał, w tym elektryczne szyby, w pełni regulowane fotele, nowe wnętrze i wykończenie deski rozdzielczej z polerowanego drewna. Lotus Europa S2 wystawiony na aukcji w Essen fabrykę opuścił w marcu 1969 roku, trafiając do dystrybutora we wschodniej części USA. Po kompletnej renowacji, którą przeszedł w 2016 roku, prezentuje się oszałamiająco. Wyposażony w certyfikat oryginalności wyceniony został na 25 – 35 tysięcy euro, czyli 105 – 147,5 tysięcy złotych.
Czytaj dalej Lotus Europa S2 1969 – Niemcy

Lotus Elan +2S 130 1973 – SPRZEDANY

Lotus kojarzy nam się zwykle z małymi, dwuosobowymi, sportowymi samochodami, choć ten zaoferował coś więcej. Lotus Elan +2S zaprezentowany został w 1967 roku, otrzymał dwa dodatkowe, tylne siedzenia, piękną stylizację oraz bardziej praktyczną karoserię. Mimo dłuższego rozstawu osi nie stracił nic na właściwościach jezdnych. Magazyn MotorSport w swoim teście drogowym Elana z 1971 roku porównywał jego osiągi z Triumphem TR6, a przyspieszenie do 100 km/h opisał jako nieco tylko słabsze niż w Jaguarze E-Type. “130” to limitowana wersja Elana +2S, stworzona z nastawieniem na “oszczędność, niezawodność i płynną jazdę”, co w tym przypadku oznaczało dodatkowe 10 koni mechanicznych pod maską. Lotus Elan +2S 130 jeździł lepiej niż bazowy model, a rozwiązania w nim zastosowane, takie jak nowe sprzęgło, zostały później wdrożone w zwykłych modelach. Jeden ze 153 modeli wyprodukowanych na rynek amerykański, i jeden z zaledwie 16 wykończonych w konfiguracji kolorystycznej Blue Lagoon Metallic z dachem Silver Metal-Flake trafił właśnie na aukcję. Egzemplarz miał tylko dwóch właścicieli, jest świeżo po renowacji i prezentuje się fantastycznie. Sprzedany został za 37400 dolarów, czyli około 126783 złotych, a licytowany bez ceny minimalnej nie zbliżył się nawet do wycen sprzed aukcji.
Czytaj dalej Lotus Elan +2S 130 1973 – SPRZEDANY

Lotus Esprit Turbo SE 1991 – SPRZEDANY

Lotus Esprit do produkcji wszedł w 1976 roku, szokując swoją futurystyczną sylwetką stworzoną przez Giorgetto Giugiaro. Sławę zdobył jako samochód Bonda w filmie Szpieg, który mnie kochał. W 1991 roku model wkraczał już w piętnasty rok produkcji, jednak świeży i perfekcyjny stylistycznie pozostał do dziś. Na czasie pozwalały mu być kolejne modernizacje, ta dokonana w ’87 przez Petera Stevensa (autora projektu McLarena F1) była już trzecią w historii modelu. Lotus Esprit Turbo SE otrzymał wówczas oznaczenie kodowe X180, przestrzeń we wnętrzu została zauważalnie powiększona, a jego karoseria znacznie zyskała na sztywności dzięki zastosowaniu w poszyciu kevlarowch wzmocnień. Dzięki niskiej masie zapewnia fenomenalne prowadzenie i osiągi, i w powszechnej opinii jest to najtańszy dziś wóz mający status supersamochodu. Kupić kultowe auto to jedno, lecz zadbać o niego właściwie to drugie, co nie zawsze idzie w parze. Tu lista wykonanych czynności jest imponująca i brzmi jak zapewnienie spokojnej eksploatacji.
Czytaj dalej Lotus Esprit Turbo SE 1991 – SPRZEDANY

Vauxhall Lotus Carlton 1991 – SPRZEDANY

Powstał w czasach, gdy naprawdę szybkie czterodrzwiowe limuzyny były zarezerwowane dla BMW i Mercedesa, przełamując ten stereotyp. Lotus Omega, zwany na rynku brytyjskim jako Vauxhall Lotus Carlton, był oficjalnie najszybszym sedanem na świecie w latach 1990 – 1996. To prawdziwa legenda. Różnice w wyglądzie w stosunku do pierwowzoru są nieznaczne, jednak wewnątrz czai się diabeł. Do silnika Senatora dodano 24-zaworową głowicę, kute tłoki Mahle i kuty, stalowy wał. Skrzynia biegów pochodziła prosto z Corvette ZR-1, jako jedyna z gamy General Motors była w stanie obsłużyć potworny moment obrotowy silnika. Z pozoru dobrze wychowany, elegancki i łagodny samochód od o do 100 km/h rozpędzał się w ciągu 5 sekund. Autocar Magazine w 1992 roku uplasował Vauxhalla Lotusa Carlton na drugim miejscu zaraz za F40 w wyzwaniu 0-100-0, w którym osiągnął czas 17 sekund! Jednak to maksymalna prędkość auta wynosząca 176 mil na godzinę będzie po wieki cytowana przez jego fanów. Piękny Carlton wystawiony na aukcji, wykończony w obligatoryjnym kolorze Imperial Green, posiada numer nr 0030, z 284 brytyjskich modeli. Ma 73 tysiące przebiegu i obszerną historię serwisową. Ten produkt najlepszych specjalistów motosportu tamtej dekady sprzedany został za 23625 funtów, czyli około 112326 złotych.
Czytaj dalej Vauxhall Lotus Carlton 1991 – SPRZEDANY

Lotus Esprit Commemorative 1979 – SPRZEDANY

Lotus Esprit Commemorative to limitowana edycja wyprodukowana z okazji zdobycia przez Lotusa Mistrzostwa Świata Formuły 1. Wśród entuzjastów zwany jest jako John Players Special, co zawdzięcza barwom firmy tytoniowej sponsorującej F1 Team Lotus. Planowano budowę 200 egzemplarzy limitowanego modelu, ale uważa się, że zostało wyprodukowanych jedynie 185, w tym 99 na rynek brytyjski, 56 dla Stanów Zjednoczonych i 30 dla reszty świata. Samochód wyróżniają złote boczne pasy z napisem World Champion, złote ramki okalające szyby i złote felgi aluminiowe. We wnętrzu odnajdziemy złocisty sztruks na fotelach oraz trójramienną kierownicę sportową wykończoną skórą, a także radio Hitachi Digi-One. Tę limitowaną edycję Esprita napędza 16-zaworowy silnik DOHC o mocy 160 KM, co w zupełności wystarcza, aby 898-kilogramowy, dwumiejscowy Lotus, z karoserią z włókna szklanego rozpędzał się do 100 km/h w 6,8 sekundy. Wystawiony na aukcji okaz jest świetnie zachowanym, ostatnim z 99 wyprodukowanych dla Wielkiej Brytanii egzemplarzy. Ma zaledwie 61258 mil przebiegu i wyceniony został na 30 – 40 tys. GBP, czyli ok. 147 – 196 tys. PLN. Na aukcji wylicytowano go za £38250.
Czytaj dalej Lotus Esprit Commemorative 1979 – SPRZEDANY

Lotus Elite 1963 – Francja

Lotus Elite był pierwszym samochodem słynnej brytyjskiej firmy przeznaczonym do użytku drogowego, a nie wyścigowego. Po udanym debiucie w 1957 roku na London Motor Car Show, aż rok spędził na testach konsumenckich u starannie wyselekcjonowanej grupy klientów związanych z motosportem. Jest monokok zbudowany został z włókna szklanego, co pozwoliło uzyskać masę zaledwie ok. 500 kg. Aluminiowa jednostka Coventry Climax miała rodowód wyścigowy, pojemność 1,2 litra i niebagatelną moc 76 KM. Lekki, niezawodny i ekonomiczny Elite osiągał maksymalną prędkość 190 km/h, a pierwszy popis swoich osiągów dał w wyścigu 24h Le Mans, gdzie zajął pierwsze i drugie miejsce w klasie 1101 do 1500 cm3 pojemności. Do września 1963 roku wyprodukowano ich zaledwie 1030 egzemplarzy. Na aukcji wystawiony został Elite z 44471 milami przebiegu w bardzo dobrym i oryginalnym stanie zachowania. Wyceniony na 100 – 120 tys. euro, czyli 426 – 511 tys. złotych, do wylicytowania będzie 26 marca we Francji.
Czytaj dalej Lotus Elite 1963 – Francja

Lotus Turbo Esprit 1983 – SPRZEDANY

Lotus Esprit to jeden z najbardziej znanych projektów Giorgetto Giugiaro. Charakterystyczna sylwetka i rola w filmach o Jamesie Bondzie uczyniły go jednym z najsłynniejszych samochodów sportowych przełomu lat 70-tych i 80-tych. Prawie przez 20 lat pozostawał w produkcji w praktycznie nie zmienionym kształcie, co świadczy o ponadczasowych liniach samochodu. Lekkie nadwozie, niezależne zawieszenie i centralnie umieszczony silnik o mocy 210 KM zapewniają doskonałe wrażenia. Opisywany Lotus Turbo Esprit pochodzi z pierwszego roku produkcji turbodoładowanej wersji, w którym zmontowano zaledwie 150 sztuk, z czego tylko 7 w kolorze Silver Metallic. Ten jako jedyny z tej siódemki otrzymał wnętrze wykończone skórą, w fantastycznym czerwonym kolorze. Jedyne 32 tys. mil przebiegu pozwoliły mu przetrwać w wyśmienitym stanie. Aby urzeczywistnić marzenie, nabywca wyłożył na aukcji 44 000 dolarów.
Czytaj dalej Lotus Turbo Esprit 1983 – SPRZEDANY

Lotus Turbo Esprit 1983 – USA

Lotus Esprit do produkcji wszedł w 1976 roku, szokując swoją futurystyczną sylwetką stworzoną przez Giorgetto Giugiaro. Sławę zdobył jako samochód Bonda w filmie Szpieg, który mnie kochał. Dzięki niskiem masie i centralnie umieszczonej jednostce oferował doskonałe prowadzenie, służące przez lata za wzór dla całej konkurencji. Na początku lat 80-tych zadebiutowała jego turbodoładowana wersja, pozwalająca pierwszą setkę osiągnąć już po około 6 s od startu. Prezentowany Lotus Turbo Esprit pochodzi z amerykańskiego rynku, poiada wciąż oryginalny lakier i wnętrze oraz przebieg zaledwie ok. 51,5 tys. km. To numer 82 ze 150 wyprodukowanych ręcznie sztuk, jeden z siedmiu srebrnych i jedyny zestawiony z czerwonym wnętrzem. Licytowany będzie bez ceny minimalnej, a oczekiwana cena to ok. 140-170 tys. PLN.
Czytaj dalej Lotus Turbo Esprit 1983 – USA

Lotus Mark VI 1954 – SPRZEDANY

Lotus Mark VI był pierwszą konstrukcją Colin Chapman’a, która została zbudowana w więcej niż dwóch egzemplarzach. W ciągu dwóch lat powstało ich 110, tworząc podwaliny pod przyszłą legendę marki. Rama wyścigówki ważyła zaledwie 25 kg i zawierała punkty mocowania pozwalające zamontować wybrany układ napędowy. Ten z ogłoszenia zachował oryginalną jednostkę Forda Consula o pojemności 1508 cm³ i mocy ok. 50 KM. Dzięki masie zaledwie ok. 430 kg to zadziwiająca maszyna, która mimo ponad 60 lat na karku wciąż może walczyć z wielokrotnie mocniejszymi samochodami… o ile tylko zdecyduje się na to nowy właściciel. Stan odrestaurowanego kilkanaście lat temu egzemplarza jest tak wyśmienity, że równie dobrze może on stanowić ozdobę salonu.
Czytaj dalej Lotus Mark VI 1954 – SPRZEDANY