Maserati Khamsin 1977 – SPRZEDANE

Khamisin (hamsin) to ciepły, porywisty wiatr wiejący na pustynnych obszarach Egiptu i Libii. Co prawda to Maserati nie poradziło by sobie w głębokich piaskach pustyni, ale jego pięciolitrowe V8 o mocy 320 KM na pewno pomogło by szybko pokonać niejedną asfaltową nawierzchnię nawet w afrykańskich warunkach. Ten prawdziwy Grand Tourer, który wyszedł spod ołówka Marcello Gandini z Bertone, debiutował w 1973 roku podczas Auto Show w Genewie, jako następca modelu Indy. W jego ostrych liniach znaleźć można wiele interesujących szczegółów. Warto zwrócić uwagę na zwiększający widoczność przeszklony panel pomiędzy tylnymi światłami, co znamy też z innego projektu Gandiniego, Lamborghini Espady. Dobrze wyposażone wnętrze zapewniało komfort kierowcy i pasażerowi siedzącemu z przodu. Wrażenie robiła także duża przestrzeń bagażowa, do której dostęp uzyskać można poprzez uniesienie tylnej szyby. Ówczesny mariaż Maserati z Citroenem zaowocował rozwiązaniami technicznymi zapożyczonymi bezpośrednio z modelu SM. Włoska maszyna francuskiemu kuzynowi zawdzięcza hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego, hamulce, sprzęgło, regulację fotela kierowcy czy nawet chowane reflektory. W latach 1974-1982 powstało zaledwie 421 egzemplarzy Maserati Khamsin, z czego 155 zostało sprowadzonych do USA, i to właśnie jeden z nich poddany zostanie licytacji na zbliżającej się dorocznej aukcji w Scottsdale. Okaz odrestaurowany wizualnie i mechanicznie w latach 2006-2008, prezentuje się olśniewająco z nadwoziem w metalizowanym kolorze Rosso Cordoba, z jasnobrązowym, skórzanym wnętrzem. Ten wzorowy przykład zgodności numerów najważniejszych elementów samochodu, podczas renowacji otrzymał delikatniejsze, europejskie zderzaki oraz tzw. pływające światła tylne, pierwotnie przewidziane w projekcie Gandiniego. Khamsin wyposażony w pięciobiegową manualną skrzynię biegów jest świetnej kondycji. To piękne i rzadkie auto z zaledwie 36000 milami na liczniku wylicytowane zostało za 137,5 tysięcy dolarów, czyli w przybliżeniu 466,1 tysięcy złotych, nie osiągając niższego progu przedaukcyjnej wyceny.

Link: https://www.goodingco.com/vehicle/1977-maserati-khamsin/

Lot 035
Scottsdale 2018

1977 Maserati Khamsin
From a Private Maserati Collection
Coachwork by Bertone
Estimate: $140,000 – $180,000 | Without Reserve
Chassis: AM120/US/1140
Engine: AM115/10/49 *Please note that this vehicle is titled as AM120/U5/1140.

Attractive Design by Bertone
One of 421 Khamsins Produced; One of 155 US Production Models
Desirable Five-Speed Manual Gearbox
Accompanied by Books, Tools, Jack, and Maserati Classiche Documentation
Fitted with European Bumpers and Floating Taillights

4,930 CC DOHC V-8 Engine
Four Weber DCNF Carburetors
320 BHP at 5,500 RPM
5-Speed ZF Manual Gearbox
4-Wheel Hydraulically Actuated Disc Brakes
4-Wheel Independent Suspension with Coil Springs

The tipo 120 Maserati Khamsin, named after an Egyptian desert wind, made its debut at the 1973 Geneva Auto Show. A replacement for the Indy, the front-engine GT featured Maserati’s four-cam V-8, 2+2 seating, and distinctive styling. Penned by Marcello Gandini of Bertone, the Khamsin’s angular lines contained a plethora of interesting details such as a vertical glass rear panel for increased visibility. A well-appointed interior afforded generous space for the driver and front passenger, with ample luggage space behind. The hydraulically assisted variable-ratio steering was borrowed from the Citroën SM, as were the brakes, clutch, retractable headlights, and driver-seat adjustment. Of the 421 examples built between 1974 and 1982, 155 were imported into the US.

This Khamsin, a matching-numbers example per classiche documentation, was cosmetically and mechanically restored from 2006 to 2008. Refinished in Rosso Cordoba metallic over a tan leather interior, a conversion to the attractive European bumper and “floating” taillight arrangement that Gandini originally intended was also carried out. Equipped with the desirable five-speed manual gearbox, the Khamsin has been maintained for the past three years in the current owner’s private collection and has had recent attention paid to its hydraulic system.

Displaying less than 36,000 miles, this understated and rare Khamsin would surely be a wonderful acquisition for the enthusiast looking to enjoy Italian motoring with the entire family.