Maserati Khamsin 1979 – Niemcy

Maserati Khamsin, które swój debiut zaliczyło w 1972 roku w Turynie, to finalny model marki stworzony pod kontrolą Citroëna. Stylizowane i konstruowane przez Bertone, wyposażone zostało w nadwozie w stylu hatchback 2+2, napędzane silnikiem umieszczonym z przodu pojazdu. Khamsin poszczycić się może niemal idealnym rozkładem masy, co ułatwiło kontrolę nad nim w pobliżu granicy przyczepności. Zaawansowana hydrauliczna technologia Citroëna znalazła tutaj zastosowanie zarówno w układzie hamulcowym, jak i kierowniczym. 4,9 litrowe V8 o mocy ponad 320 KM, przekazując swoją siłę na koła poprzez pięciobiegową skrzynię ZF lub trzybiegową automatyczną od Borg-Warner, rozpędzało Maserati do 240 km/h. Pomimo, że mniej egzotyczny niż Bora, Khamsin był najdroższym projektem Maserati i mógł spokojnie aspirować do tytułu topowego modelu włoskiej marki. Dzięki umiejscowieniu silnika w przedniej części pojazdu, Khamsin oferował większą praktyczność, zapewniając przestronniejsze i bardziej komfortowe wnętrze oraz większą przestrzeń bagażową. Jeden z 430 egzemplarzy tego ekskluzywnego grand tourera, wyposażony w manualną skrzynię biegów, wystawiony został na aukcji. Z oryginalnym wnętrzem w kolorze tytoniu oraz certyfikatem Maserati Classiche wyceniony został na 160 – 180 tys. euro, czyli około 681 – 766 tys. złotych.


Link: http://www.coys.co.uk/cars/1979-maserati-khamsin

Auction: Classic Days at Schloss Dyck August 2017

ESTIMATE €160,000-€180,000

LOT DETAILS
Lot Number 242
Reg. Number German Registered
Chassis Number AM120-US1058
Year 1979
Make Maserati
Model Khamsin

DESCRIPTION
Maserati’s final major introduction while under Citroën’s control, the Khamsin (named after a hot Sahara Desert wind) debuted at the 1972 Turin Show and entered production in 1974. Styled and built at Bertone, the Khamsin’s attractive, unitary construction, 2+2 hatchback body was of all steel construction. The front-engined Khamsin featured state-of-the-art, all independent, double-wishbone suspension similar to that of the mid-engined Bora and Merak which, combined with a 50/50 front/rear weight distribution, endowed the Khamsin with near perfect balance; and if its grip level was ultimately inferior to the Bora’s, then the Khamsin’s conventional layout made it easier to control close to the limit.

Citroën’s hydraulic technology (as found in the Maserati-engined Citroën SM) was employed to power the brakes and steering – the latter, in particular, being rated as highly effective by testers – and also to raise the concealed headlamps. The power unit was a longer-stroke, 4.9-litre version of Maserati’s familiar quad-cam V8 developing 320bhp at a lowly 5,500rpm and a lusty 354lb/ft of torque at 4,000rpm. A five-speed ZF manual gearbox or three-speed Borg-Warner automatic transmission were options, and when equipped with the former the Khamsin was good for around 240km/h (150mph). Although seemingly less exotic than the mid-engined Bora supercar, the Khamsin was Maserati’s biggest-engined and most expensive offering at the time of its introduction, and thus could justifiably claim to be its top-of-the-range model. By virtue of its front-engined layout, the Khamsin offered greater practicality, providing a roomier and more comfortable interior and superior luggage carrying capacity.

‘Just as it scores in terms of accommodation compared with a mid-engined car, so the Khamsin is generally quieter,’ observed Autocar magazine. ‘There is an exciting noise of cams in motion when the car is accelerating hard, but this is presumably no more than the enthusiastic owner would demand.

There is very little of that tiring noise that nags away at the occupants when cruising at a high steady speed. In these circumstances the engine noise dies away to a whisper and wind noise never becomes apparent.’ A mere 430 examples of this most exclusive and consummate Grand Routier had been made when production ceased in 1982.

This manual transmission matching numbers Khamsin was delivered in the US but has been painstakingly converted back to European specification by a well know Maserati specialist. In stunning condition and retaining the original Tobacco coloured interior, it is supplied with a Maserati Classiche certificate and has always been maintained by Maserati specialists.