Mazda Xedos 9 1995 – 49999 PLN – Warszawa

Skąd się w ogóle wziął Xedos 9 w gamie Mazdy? Marzeniem Mazdy było stworzenie na początku lat dziewięćdziesiątych (dokładnie 1992 r.) marki samochodów premium o nazwie Amati. Miała to być konkurencja dla marek premium typu Lexus, Infiniti, Acura. W początkowej gamie miały być sprzedawane trzy modele, w tym Amati 300 (Xedos 6), Eunos Cosmo oraz Amati 500 (występujący ostatecznie pod nazwą Xedos 9/Eunos 800/Mazda Millenia). Te zamiary były częścią polityki późnych lat osiemdziesiątych, obejmującej m.in. stworzenie przez Mazdę marek Autozam, Eunos oraz efini. Jednakże połączenie niesatysfakcjonującej sprzedaży tych modeli od początku ich pojawienia się w ofercie i wysokie koszty wytworzenia oraz kryzys, który bardzo dotknął Mazdę, w efekcie doprowadziły do zmiany planów i pogrzebania projektu powstania marki Amati. Zamiast oferowania tych trzech modeli pod osobną marką Amati i w osobnych, dedykowanych salonach, padła decyzja nadania im nazwy Mazda i sprzedaż przez wybranych dealerów Mazdy. Warto wspomnieć, że najwyższym planowanym modelem był czwarty samochód, Amati 1000 (Mazda Sentia) z czterolitrowym silnikiem W12, wyposażonym w aluminiowy blok oraz elementy magnezowe oraz ceramiczne. Cóż, podsumowując, mamy choć to szczęście, że nawet dziś istnieje fascynująca możliwość jeżdżenia Xedosem 6, Xedosem 9 lub Cosmo. Każdy z nich jest zupełnie unikalnym samochodem, nie bez powodu wielbionym przez posiadaczy.

Mazda Xedos 9
Rocznik: 1995
Przebieg: 33210 km
Pojemność: 2255 cm³
Rodzaj paliwa: benzyna
Skrzynia biegów: automatyczna
Moc: 211 KM

Cena: 49999 PLN

Wyposażenie:
najbogatsze jakie występowało w tym modelu, włącznie z szyberdachem z panelami słonecznymi, automatyczną klimatyzacją, tempomatem, podgrzewanymi fotelami, elektrycznie regulowanymi fotelami przednimi, tapicerkami skórzanymi, komputerem pokładowym, elektrycznie sterowanymi lusterkami, wykończeniem z drewna i skóry, wielofunkcyjną kierownicą, automatycznym opuszczaniem szyby kierowcy, halogenami itd. Wszystkie elementy wykończenia wskazują na fakt, że Xedos 9 był przygotowany jako wysokiej jakości limuzyna.

Doposażenia:
1. Samochód został doposażony o najbogatszy, warty ok. 20 tys. zł, pakiet pełnego wyciszenia w naszym oddziale www.SztukaWyciszania.pl – dzięki czemu jest to prawdopodobnie najlepiej wyciszony Xedos 9 na świecie. Założymy się o skrzynkę porządnego trunku z każdym, kto będzie twierdził inaczej i zarazem potrafi przedstawić Xedosa lepiej wyciszonego. Perfekcyjne wyciszenie fabryczne oraz nasze dodatkowe doskonale łączy się ze wspaniałym, aksamitnym i rasowym dźwiękiem silnika V6 przy przyspieszaniu.
2. Do tego samochód został doposażony w zupełnie nowe opony premium o najniższym wskaźniku hałasu, tylko 67dB.
3. Dodając do tego doposażenie przez aktualnego właściciela w system audio BOSE ze zmieniarką na 6CD i subwooferem otrzymujemy limuzynę oferującą doskonałe wrażenia dźwiękowe z jazdy.
4. Fabryczne felgi 16-calowe o pięknym wzorze są świeżo po renowacji i to na nich znajdziemy wspomniane opony letnie. Natomiast na fabrycznych, lekkich kutych felgach 15 calowych znajdziemy zimowe opony premium, zakupione jako zupełnie nowe.

Szanowni Państwo, zapraszamy do obejrzenia oferty sprzedaży bardzo ciekawego youngtimera i podjęcia decyzji o zakupie. Mazda Xedos 9 to flagowa limuzyna Mazdy produkowana w latach 90-tych. Poniżej umieścimy bardzo szeroki zakres informacji na temat danego modelu, a najpierw skupimy się na tym konkretnym egzemplarzu.

Rok produkcji 1995. Samochód zarejestrowany w Polsce.

Przebieg: Aktualny przebieg to 32999 km. Tak, to nie pomyłka, samochód jest w stanie jakby dopiero co wyjechał z fabryki.

Silnik: najmocniejszy występujący w Xedosach 9, czyli 2,3-litrowa jednostka V6 z kompresorem, generująca 211 KM. Jest to silnik Millera, który zdobył liczne nagrody nazywane najczęściej World Engine of the Year. Przy bardzo atrakcyjnej dynamice oferuje zdecydowanie niskie spalanie.

Podwozie: z racji przebiegu oraz garażowania przez okres od początku produkcji do dnia dzisiejszego, podwozie, płyta podwoziowa, elementy zawieszenia – wszystko jest jak w nowym samochodzie, w dziewiczym stanie. Do tego wykonaliśmy kompleksowe zabezpieczenie antykorozyjne wraz z profilami zamkniętymi.

Historia serwisowa: samochód od momentu zakupu dwa temu w 2018 (przy przebiegu 15 tys. km) miał wykonaną bardzo długą i udokumentowaną listę prac typu:
– bardzo pełny przegląd z licznymi rozszerzeniami,
– wymiany wszystkich płynów,
– wymiany wszystkich pasków zawsze na oryginalne Mazdy,
– wymiana wszystkich filtrów, w tym filtra paliwa,
– wymiana piór wycieraczek na nowe,
– wymiana świec,
– przegląd klimatyzacji wraz z odgrzybianiem i ozonowaniem,
– zabezpieczenie antykorozyjne podwozia wraz z profilami zamkniętymi,
– wyważenie wszystkich kół,
– ustawienie geometrii,
– malowanie zacisków hamulcowych na czarny połysk oraz tarcz kotwicznych na kolor czarny,
– pranie tapicerek po wyjęciu foteli.

Podsumowując historię doposażeń i serwisowania, kupujący otrzymuje zupełnie unikatowy samochód o niespotykanym przebiegu i w doskonałym stanie. Z wad wymienię trzy mi znane.
1. Na lakierze uczynny sąsiad zrobił dwie rysy.
2. Sprężarka klimatyzacji czasami hałasuje.
3. Fornir, drewniana okleina, ma pęknięcie i mały brak.

Cena nie jest do negocjacji. Forma sprzedaży: umowa kupna sprzedaży od osoby prywatnej. Ubezpieczenie OC nie przechodzi na nabywcę.

Pełna historia samochodu została opisana na forum Mazdaspeed:
https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=315&t=206683&sid=04727c73ab469a54c30ae3be4cfb172e

Poniżej obszerny opis historii modelu Xedos oraz okoliczności związanych z jego wprowadzeniem na rynek.

Pozdrawiam serdecznie i zapraszam do kontaktu.

Wspomniany opis:
Xedos 9 czyli marzenie Mazdy o stworzeniu luksusowej marki premium o nazwie Amati w czasie gdy powstawało Infiniti Nissana, Lexus Toyoty… o tym za chwilę, bo sama historia wokół modelu jest bardzo ciekawa. Najpierw jednak przyjrzyjmy się modelowi.

Xedos 9? Dlaczego właśnie o nim piszę, skoro bardzo lubię jeżdżenie Mazdą CX5, a w garażu miejsce znalazło parę sportowych RXów? Xedos 9, występujący na różnych rynkach pod nazwą Mazda Millenia lub Eunos 800, to samochód segmentu executive (czyli E). Rywal Mercedesa E i BMW serii 5. Limuzyna, występująca tylko w czterodrzwiowej wersji sedan. Dziś, wsiadając do tego samochodu powiedzielibyśmy, że mimo niesatysfakcjonujących dla producenta statystyk sprzedaży (o których zresztą moglibyśmy nie wiedzieć), Xedos 9 zdecydowanie odniósł sukces w rywalizacji z innymi przedstawicielami segmentu executive. Trudno się w Xedosie 9 do czegokolwiek przyczepić. Wręcz, także dziś robi olbrzymie wrażenie. Zwróćmy uwagę, że ten wyjątkowy samochód był produkowany w latach 1993 – 2002. Śmiało możemy nazwać go wyróżniającą się limuzyną. Dlaczego? Samochód charakteryzuje ponadprzeciętna wygoda podróżowania dostępna dzięki m.in. najwyższej precyzji złożenia, wysokiej jakości użytych materiałów oraz doskonałemu wyciszeniu. Co ciekawe, Mazda twierdziła, że test łosia Millenia zda lepiej niż sportowy Nissan Fairlady Z (Datsun Z!). Do napędzania użyte zostały tylko silniki V6. Jeden z nich to unikatowy silnik z kompresorem, z obiegiem Millera, który pracuje aksamitnie, jest bardzo dynamiczny i wyjątkowo cichy. Nie bez powodu ten silnik otrzymał wiele prestiżowych nagród, m.in. cztery lata z rzędu został TOP 10 World Best Engines (Ward 10 Award). Więcej o silniku Millera napisałem niżej. Jak przystało na limuzynę, możemy porozmawiać o jej wyposażeniu. Na co warto zwrócić uwagę?

Bardzo bogate wyposażenie
Z pewnością w latach dziewięćdziesiątych lista wyposażenia robiła wrażenie. Ba, do dziś wiele nowych, plastikowych samochodów nawet tych z aspirujących klas, nie ma takiego standardu jak Xedosy dwadzieścia lat temu. Spójrzmy choćby na wspomnianą już wisienkę na trocie, czyli szklany szyberdach z panelami słonecznymi. Zadaniem baterii słonecznych umieszczonych w szyberdachu było dostarczanie energii, by chłodzić samochód na postoju oraz ładować alternator. Wszystkie skrętne koła (czyli system 4WS) zapewniały nie tylko o wiele mniejszy promień zawracania, ale także lepsze prowadzenie. Konstrukcja zawieszenia polegająca na umieszczeniu elementów układu kierowniczego na osi tylnej do dziś zaskakuje mechaników (“Jak to? To niemożliwe!”), a kierowcom dostarcza wyjątkowo przyjemnych wrażeń z jazdy. Oczywistymi punktami na ówczesnych listach wyposażenia z pewnością nie były : klimatyzacja automatyczna, komputer pokładowy i tempomat z kontrolą przy kierownicy (a są to standardy w Xedosie). Dodajmy do tego niemal zupełne skórzane wykończenie wnętrza (praktycznie cała deska rozdzielcza, całe boczki drzwi itd.) z najlepszej jakości skóry. Dodajmy ekstremalnie wygodne fotele (oczywiście oba przednie regulowane elektrycznie). Połączmy to z elementami wykończenia z prawdziwego szlachetnego drewna będącego czeczotem orzecha, kanapą tylną dostosowaną do przewozu nart, świetnej jakości systemem dźwiękowym, nawet biorąc pod uwagę dzisiejsze standardy. Dodajmy lekkie, kute felgi, też będące standardowym wyposażeniem. Dodatkowo zmieszajmy wymienione składniki z aksamitnie brzmiącymi i dynamicznymi silnikami V6, bardzo wyciszonym wnętrzem, a otrzymamy creme de la creme ówczesnej motoryzacji. “Total dedication to ultimate obsession for perfection.” O jakości tego modelu najlepiej świadczy fakt, że do dziś może być rzadko doścignionym wzorem. O jakości tego modelu niech też świadczy moja osobista rekomendacja. Uważam, że szukając dla siebie dobrego samochodu w porównywalnych kwotach, zdecydowanie warto się przyjrzeć Maździe Xedos 9. Dziś mam na myśli przede wszystkim te najbardziej zadbane egzemplarze.

Nowatorskie podejście Mazdy
Mazda nie po raz pierwszy, także nie po raz ostatni pokazała, że potrafi iść swoją bardzo ciekawą drogą. Wyobraźnię tamtych czasów pobudzały nie tylko smukłe linie limuzyny (zwróćmy uwagę, że linia szyby tylnej zupełnie płynnie przechodzi w linię pokrywy bagażnika). Wyobraźnię pobudzał też jeden z najniższych kiedykolwiek osiągniętych w produkowanych seryjnie samochodach współczynników oporu powietrza CX=0,29. Nowatorskie podejście objawiło się w pełni w zastosowaniu silnika V6 o pojemności 2,3 litra z zastosowaniem obiegu Millera (Miller Cycle Engine), doładowanego przez genialną sprężarkę szwedzkiego wynalazcy Lysholma. Trudno się dziwić, w końcu to Mazda jako jedyny producent z sukcesem potrafiła wdrożyć do produkcji i stosowania silnik Wankla.

Więcej o silniku Millera KJ-ZEM 2,3 l
Silnik oznaczony literami KJ-ZEM (pojemność 2255 ccm) był jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie w koncernie Mazda. Silnik ten używa “cyklu Millera”, który używa kompresora, by zwiększyć efektywność kompresji dzięki zmniejszeniu jej strat. Tym samym zwiększa dostępną moc. Silnik ten to pożądana, 24 zaworowa konstrukcja V6. Kompresor natomiast jest dwuśrubowym genialnie prostym wynalazkiem Szweda Lysholma. Z tej pojemności silnika Mazda uzyskała 211 KM, dostępnych w bardzo ciekawym rozłożeniu momentu obrotowego. KJ-ZEM to jeden z najlepszych silników Mazdy, zarazem zdobywca prestiżowych nagród. Charakterystykę możemy streścić w paru punktach:
– silnik oferuje wyższą niż standardowa efektywność, czyli mniejsze straty ciepła/energii,
– rozpędza w 7 sekund do setki samochód Xedos 9 ważący 1,7 tony,
– Xedos 9 mógł osiągnąć do 230 KM w zależności od zastosowanych elementów wyposażenia służącego zmniejszeniu emisji,
– silnik oferował wyższy moment i moc niż jakakolwiek konstrukcja silnika Mazdy V6 oznaczonego literą początkową “K”.

Nagrody Ward “10 Award” – “10 Best Engines of the World” 1995, 1996, 1997, 1998
Lista zaczęła być publikowana w 1994 dla modeli przewidzianych na 1995 rok. Od czasu jej początku, silnik KJ-ZEM, czyli silnik z obiegiem Millera nieprzerwanie, rok w rok, zdobywał tytuł jednego z 10 najlepszych silników na całym świecie. Warunkami brzegowymi wstępu do puli było to, że silnik musiał być w regularnej produkcji samochodów sprzedawanych w USA, z ceną samochodu nie wyższą niż 50 tys. dolarów. Testy każdego z silników trwały dwa miesiące. Jurorzy Ward oceniali każdy silnik stosując wiele różnorodnych subiektywnych i obiektywnych kryteriów, m.in. moc, moment, hałas, wibracje, aksamitność pracy, konstrukcję techniczną i inne porównywalne mierzalne kryteria. Każdy silnik konkurował ze wszystkimi innymi. Być tym jednym z dziesięciu spośród setek badanych – to jest konkret.

Gdy przyjrzymy się uważniej, dostrzeżemy, że pierwsza wersja Xedosa 9 (1993-1998) miała na samym początku starszy znaczek Mazdy (1993-1996, a w latach 1997-1998 został on zastąpiony przez nowy), inny kształt grilla, zostawiający więcej przestrzeni wokół znaku marki, pomarańczowe kierunkowskazy boczne, pomarańczowe kierunkowskazy w zderzaku oraz pomarańczowe tworzywo w zewnętrznych lampach tylnych.

Jakie wersje mamy do wyboru?
W latach produkcji 1993-2002 Xedos 9 miał tylko jedną generację, niestety bez następcy. W tym czasie miały miejsce dwa liftingi, czyli po pierwszej wersji nastąpiły jeszcze dwie zmiany modelowe. Mniejsza zmiana modelowa i druga o znaczniejszym zakresie zmian w 2001 roku. Dzięki niezwykle precyzyjnemu złożeniu na zupełnie nowej, dedykowanej linii produkcyjnej, dostępne dziś po dwudziestu latach egzemplarze Xedosa 9 trzymają się świetnie! Dzięki bardzo wysokiej jakości fabrycznego zabezpieczenia antykorozyjnego, przy odrobinie szczęścia znajdziemy egzemplarze zupełnie nie mające najmniejszych oznak korozji. Samochód ciągle jest bezawaryjny, więc stanowi bezpieczny i wyjątkowo przyjemny wybór. Kompresor obecny w wersji z silnikiem Millera ma opatentowane w Polsce możliwości regeneracji, ponadto mamy możliwość zakupu regenerowanego kompresora według metod opracowanych w USA. Dzięki temu możemy być spokojni o długą eksploatację silnika Millera.

Druga wersja Xedosa 9, czyli po pierwszym małym liftingu (1999-2000), otrzymała m.in.
W miejsce pomarańczowych, pojawiły się białe/jasnoszare kierunkowskazy boczne i wskazane wcześniej kierunkowskazy w zderzaku oraz lampy tylne zewnętrzne.
Grill otrzymał nieznacznie zmieniony kształt, już z nowym logiem Mazdy.
System dźwiękowy BOSE miał więcej głośników.

Najświeższa, trzecia, ostatnia wersja z lat 2001-2002 jest już modelem zupełnie przebudowanym. Zmienił się zarówno wygląd zewnętrzny jak i elementy wnętrza. Z zewnątrz pojawiły się inne kształty przodu, większe reflektory, inny kształt zderzaków i pokrywy silnika. Z tyłu najbardziej widoczna zmiana nastąpiła w lampach tylnych. Wewnątrz nowy kształt zyskała kierownica, fotele, deska rozdzielcza, kokpit sterowania.

Kwestią gustu pozostaje wybór wersji, każda ma swoich zwolenników i przeciwników. Zwolennicy pierwszej i drugiej wersji wskazują, że jest lepiej, szlachetniej wykonana niż trzecia. Zwolennicy drugiej wersji wskazują na jasne światła, które zastąpiły pomarańczowe, ładniejsze chromowane kute felgi, bardziej bezawaryjną wersję osprzętu kompresora. Zwolennicy trzeciej cieszą się naprawionymi chorobami wieku dziecięcego, nowymi kształtami limuzyny. Ile osób, tyle zdań.

Oferty sprzedaży Xedos 9 z napędem na cztery koła
W internecie spotkałem ogłoszenia sprzedaży z opisem “Xedos 9 z napędem 4WD”. Jako, że Xedos 9 nie występował nigdy w takiej konfiguracji, zakładam, że sprzedającym chodziło o system 4WS, czyli czterech kół skrętnych. Takie informacje jednak wymagałoby potwierdzić oględzinami, bo nie wszystkie egzemplarze były wyposażone w ten system.

Ciekawostka dot. Mazdy Xedos 9
Ostatnim smaczkiem i ciekawostką niech będzie sposób wymawiania nazwy Xedos wg Mazdy: “Ker-say-dos”. Zresztą wsłuchajmy się w głos lektora bardzo ciekawej 10 minutowej reklamy z tamtych lat:

Mazda Xedos 9 miał poprzednika, Mazdę 929. Tak się składa, że miałem okazję jeździć 929 z 1991 roku, kanadyjską wersją wyposażoną w silnik 3,0 V6. Bardzo kanapowy, wygodny samochód. Idealny do włączenia kasety zespołu Blues Brothers, którą akurat posiadałem. Mazda 929 jest już zupełnym rodzynkiem na polskim rynku. Zazwyczaj możemy znaleźć oferty sprzedaży z innych rynków, w bardzo wielu różnych wersjach wyposażeniowych, w tym coupe i kombi. Warto się przyjrzeć temu modelowi, jednak to temat na zupełnie osobny artykuł.

Telefon: +48 501 619 476
Miejscowość: Warszawa