Mercedes 560 SEC AMG 6.0 Wide-Body 1989 – SPRZEDANY

Mercedes 560 SEC AMG 6.0 Wide Body to wyjątkowo rzadki okaz. Zbudowany w oparciu o model 560 SEC, otrzymał głowice z czterema zaworami na cylinder, które pozwoliły uzyskać tu moment obrotowy dwukrotnie wyższy (w połowie prędkości obrotowej) od oryginału. Uwagę zwraca ekstremalnymi poszerzeniami błotników, które pozwoliły ukryć o wiele szersze koła i opony. Choć planowano zbudować ich setkę, szacuje się, że AMG stworzyło ich nie więcej niż 50 sztuk. Mówi się również o tym, że jedynie sześć takich samochodów zostało zamówione przez prywatnych kolekcjonerów w Japonii. Dopiero co jeden z nich sprzedany został na aukcji we Francji (uzyskano imponujące 1,28 mln PLN), teraz na aukcji na wyspie Amelia oferowany jest kolejny. Oba jako nowe sprzedane zostały w Japonii, a teraz zostały wydobyte z tej samej szwajcarskiej kolekcji, obejmującej wiele imponujących egzemplarzy z manufaktury AMG. Wycena licytowanego w Stanach Zjednoczonych egzemplarza opiewała na kwotę 120-140 tysięcy dolarów, a udało się uzyskać 179200 USD (około 686 tysięcy złotych).

Link: https://rmsothebys.com/en/auctions/am19/amelia-island/lots/r0026-1989-mercedes-benz-560-sec-amg-60-wide-body/733351

Lot Number 105
1989 Mercedes-Benz 560 SEC AMG 6.0 ‚Wide-Body’
$120,000 – $140,000
Offered without reserve
Sold For $179,200
Inclusive of applicable buyer’s f

RM | Sotheby’s – AMELIA ISLAND 8 – 9 MARCH 2019 – The Youngtimer Collection – Offered on Friday
Chassis No. WDB1260451A527048

Offered from the Youngtimer Collection
Most desirable tuner upgrade available for Mercedes-Benz in the period
Stunning black on black color scheme

Prior to its merger with Daimler AG, AMG was an independent tuner that was established in 1967 by Daimler-Benz engineers Hans Werner Aufrecht and Erhard Melcher (the G is for Grossaspach, Aufrecht’s birthplace). AMG would modify engines and sell performance accessories that customers could use to upgrade their Mercedes-Benz automobiles. By the 1980s, customers were special-ordering Mercedes-Benzes through AMG with expensive modifications, yet the two companies’ first joint product, the AMG C36, would not be introduced until 1993.

Arguably the most legendary of these “pre-merger” automobiles is the 560 SEC AMG. Powered by a 6.0-liter V-8, the engine itself was designed and built at Affalterbach using AMG custom quad-cam head with four valves per cylinder, producing twice the torque at half the engine speed of the original 5.6-liter engine. On the outside, the car was fitted with distinctive AMG-designed front and rear fenders and door panels that allowed much wider wheels and tires to be fitted.

While not much is known about the history of this example, the current owner purchased the car in Japan in 2017, where it is believed to have been delivered new. Subsequently imported to Switzerland, it joined a number of other pre-merger AMG creations. It presents well in its sinister black on black color scheme, beautifully contrasted inside with wood trim and an upgraded stereo and navigation system affixed in front of the passenger seat.

With such extensive work, the cost of commissioning such a Mercedes-Benz was a breathtaking $200,000. Nevertheless, the AMG 560 SEC 6.0 developed a passionate following, and they are still fiercely sought after today for their incredible looks and equally impressive performance. This example will surely command attention wherever its travels.